39-latka została oszukana metodą „na Blik-a”

wtorek, 12.3.2024 11:44 321 0

Wałbrzyska policja po raz kolejny ostrzega przed tzw. oszustwami „na BLIK-a”, które polegają na wyłudzeniu kodu płatności, najczęściej poprzez wykorzystanie komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Wczoraj w ten sposób 39-letnia mieszkanka naszego miasta straciła tysiąc złotych. Przypominamy, że zawsze warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o szybką pożyczkę, bo „zabrakło na koncie”, "muszę coś kupić”, albo „stoję przy kasie i muszę natychmiast zapłacić”. I niestety te wiadomości nie są w żaden sposób weryfikowane. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas „znajomy”. A to duży błąd. Przekazujemy kody BLIK, czasami nawet dwukrotnie, nie dzwoniąc i nie potwierdzając tej prośby. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa.

W taki właśnie sposób w dniu wczorajszym została oszukana 39-letnia wałbrzyszanka. Będąc pewna, że pomaga swojej znajomej, niczego nie podejrzewając, podała kod Blik i zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu BLIK, oszust w innej części Polski wypłacił w bankomacie tysiąc złotych.

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania;
  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie;
  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)