Dolnośląski tydzień walki z manipulacjami

piątek, 15.1.2016 13:49 828 0

Dolnośląska Inspekcja Transportu Drogowego jest wyspecjalizowaną służbą działającą na rzecz między innymi bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jednym z ważnych priorytetów w 2016 roku jest walka z wszelkimi manipulacjami na tachografach. Manipulowanie zapisami tachografu jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, ponieważ urządzenie to rejestruje nie tylko czas jazdy i pracę kierowcy, ale także prędkość pojazdu. Zatem brak zapisów przywołanych elementów stanowi rażące naruszenie przepisów regulujących wykonywanie przewozów drogowych, a taka sytuacja stwarza ewidentne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ponadto stosowanie urządzeń manipulacyjnych ma związek bezpośrednio z prawidłowym funkcjonowaniem układów ABS i ESP, w które kontrolowane pojazdy są wyposażone, szczególnie wspomagających kierowców w okresie zimowy, kiedy mamy do czynienia z trudnymi warunkami drogowymi.

Celem tych układów jest uniknięcie blokowania kół, a przez to niekontrolowanego poślizgu oraz stabilizacja toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów. W sytuacji zakłócenia pracy tachografu, wskazane układy nie działają, przez co zwiększa się ryzyko wypadku.

Bieżący tydzień obfitował w skuteczne kontrole w tym zakresie.
W dniu 13 stycznia  2016 roku  w Jeleniowie k/Kudowy Zdrój, na drodze krajowej nr 8 inspektorzy transportu drogowego zatrzymali do kontroli pojazd członowy złożony z ciągnika siodłowego marki VOLVO oraz naczepy marki FLIEGL.  W trakcie kontroli ustalono, iż pojazdem wykonywany międzynarodowy przewóz drogowy rzecz z Polski do Czech, kierowca udawał do Hradca Kralove. Kierowca rozpoczął swoją aktywność w dniu kontroli na parkingu przy drodze ekspresowej nr 8 w okolicach Sieradza. W toku kontroli pobrano dane cyfrowe z karty kierowcy oraz zainstalowanego w pojeździe tachografu cyfrowego. W wyniku analizy pobranych dane stwierdzono, iż kierowca 13 stycznia 2016 roku od godziny 11:45 do godziny 13:07 nie rejestrował na swojej karcie kierowcy swojej prawdziwej aktywności i w okresie tym pokonał trasę o długości ok. 72 km, od skrzyżowania w miejscowości Magnice (DK 8- zjazd z S8)  do miejscowości Szczytna (pow. kłodzki). Wcześniej w  godzinach 9:41 – 11:45 prawidłowo rejestrując swoją aktywność, ww. przebył odległość 175 km drogą ekspresową nr S8 i autostradą A8.  Zaraz po zakończeniu ww. okresu jazdy, na karcie kierowcy zarejestrowana została aktywność w postaci odpoczynku, a po niej okres jazdy w godzinach 13:08 – 13:30 wynoszący 22 minuty. Aktywność kierowcy i pojazdu zakończyła się  zatrzymaniem do kontroli. Wobec powyższego dokonano oględzin urządzenia rejestrującego zainstalowanego w kontrolowanym ciągniku siodłowym, podczas których ujawniono pilota do zdalnego zakłócania pracą tachografu. W następnej kolejności wewnątrz tachografu ujawniono „wyłącznik” - urządzenie zakłócające prawidłową pracę tachografu. 
W dniu 14 stycznia 2016 r. na dolnośląskim odcinku autostrady A4 został zatrzymany do kontroli 40 tonowy zestaw pojazdów, którym litewski przewoźnik wykonywał międzynarodowy transport drogowy. W trakcie prowadzonych czynności inspektor transportu drogowego  w ramach kontroli czasu pracy kierowcy oraz tachografu cyfrowego, zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe, zwrócił uwagę na zapisy sugerujące możliwość manipulacji. W związku z tym udano się do serwisu tachografów, gdzie w wyniku dokładnej kontroli poszczególnych elementów urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy okazało się, iż w pojeździe znajdowało się dodatkowe urządzenie zakłócające prawidłową pracę tachografu. Na uwagę zasługuje to, że w pojeździe był zainstalowany tachograf cyfrowy III najnowszej generacji, do którego podłączone były dwa niezależne sygnały ruchu, celem zabezpieczenia przed nieuprawnioną ingerencją.

W wyniku stwierdzonych naruszeń kierowcy, oraz przedsiębiorcy poniosą surowe konsekwencje.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)