Senior stracił blisko 18 tysięcy złotych

wtorek, 23.1.2024 11:40 405 0

Duża świadomość seniorów pozwala na zapobieżenie sporej ilości oszustw na tzw. wnuczka i na policjanta. Niestety jednak wczoraj jeden z wałbrzyskich seniorów dał się wciągnąć w przestępczą grę i stracił sporą ilość gotówki. Sytuacja ta miała miejsce w godzinach popołudniowych na Piaskowej Górze.

Sprawcy, którzy zadzwonili do 88-latka, przekazali mu, że zgromadzone przez niego pieniądze znajdujące się na koncie bankowym są zagrożone. Niestety nieświadomy wałbrzyszanin dał się nabrać, wypłacił w banku blisko 18 tys. zł i ostatecznie na jednym z parkingów przekazał gotówkę fałszywemu funkcjonariuszowi, tracąc swoje oszczędności. Najbliższa rodzina dopiero po czasie zorientowała się, że senior mógł paść ofiarą przestępców i postanowiła zgłosić sprawę policjantom, którzy teraz prowadzą czynności w przedmiotowej sprawie.

W związku z tym zdarzeniem, ponownie zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy schemat działania sprawców. A ci dzwonią do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi ten zawód. W trakcie rozmowy telefonicznej pokrzywdzonym nie pozwalają się rozłączyć. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas osobistego kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu - najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu - lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności.
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy.
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)