Seniorka straciła 20 tysięcy złotych

wtorek, 14.6.2022 14:04 575 0

Wałbrzyscy policjanci prowadząc działania prewencyjne po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy co jakiś czas próbują wyłudzić gotówkę od osób starszych. Wczoraj po południu przestępcy zaatakowali ponownie. Tym razem dzwoniąc do 81-letniej mieszkanki Podgórza. Mężczyzna telefonicznie oświadczył, że potrzebne są pieniądze, gdyż jej syn spowodował wypadek śmiertelny. Niestety kobieta dała się nabrać i straciła aż 20 tysięcy złotych.

Nieświadoma seniorka przekazała w wyznaczonym przez przestępcę czasie zaoszczędzone przez siebie pieniądze nieznanej kobiecie. Niestety dopiero po pewnym czasie 81-latka zorientowała się, że zdarzenia w ogóle nie było, a osoby, z którymi miała do czynienia to zwykli przestępcy. Wtedy powiadomiła Policję.

Pamiętajmy, że oszuści praktycznie codziennie próbują działań przestępczych udając pracowników wodociągów, gazowni, spółdzielni mieszkaniowych, a także pracowników ośrodków pomocy społecznych. Przestępcy podają się także za lekarzy i adwokatów. W większości tego typu są nieudane. Niestety w podanym powyżej przypadku tak nie nie było, dlatego jako policjanci kolejny raz zwracamy się z apelem do dzieci oraz wnuków, którzy mają w rodzinie osoby starsze!

Pamiętajmy, że sprawcy mogą osobiście zapukać do drzwi naszych rodziców lub dziadków podając się za pracowników gazowni, wodociągów lub każdej innej firmy. Co powinniśmy przekazać osobom starszym, by nie dały się oszukać?

  • Powinni spojrzeć przez wizjer w drzwiach lub przez okno.
  • Jeżeli nie znają osoby lub osób znajdujących się po drugiej stronie, nie otwierają drzwi lub otwierają je w sposób bezpieczny - w przypadku posiadania tzw zasuwki.
  • Pytają o cel wizyty oraz proszą o pokazanie dowodu tożsamości i legitymacji służbowej lub identyfikatora.
  • W przypadku wątpliwości ustalają inny termin wizyty. Jest wtedy czas na potwierdzenie w firmie, czy osoba, która podaje się za pracownika w ogóle widnieje w spisie ewidencyjnym przedsiębiorstwa.
  • Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.

Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Zazwyczaj informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. Informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną mu oddane. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie. Często zdarza się, że proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy na leczenie, ale niekiedy próbują wyłudzić dużo mniejsze kwoty. Informują wtedy, że środki finansowe chcą przeznaczyć np. na remont samochodu, który akurat się zepsuł, na operację, czy też na wakacje.

Pamiętajmy!

  • Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
  • Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
  • Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
  • Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.

źródło: KMP w Wałbrzychu

Dodaj komentarz

Komentarze (0)