Wałbrzych: remontujemy wiadukty, utrzymujemy ruch kolejowy i drogowy

dzisiaj, 8 godz temu 122 0

Remontujemy wiadukty kolejowe w Wałbrzychu, nie zamykając ruchu drogowego w ciągu dnia. Podnosimy poziom bezpieczeństwa na ośmiu przejazdach w regionie i wzmacniamy dwa mosty nad Bobrem. Maksymalnie ograniczamy zmiany w komunikacji kolejowej i drogowej. Działania pozwolą utrzymać dogodne połączenia z Wałbrzycha do Jeleniej Góry. Inwestycje realizujemy ze środków KPO – o łącznej wartości blisko 125 mln zł.

Wykonawca rozpoczyna prace na czterech wiaduktach w Wałbrzychu. Nad kamiennym kolosem na ul. Moniuszki powstanie specjalna konstrukcja wzmacniająca podtorze, która odciąży zabytkowy obiekt. Stalowe elementy zostaną odnowione i zabezpieczone. Prace obejmą także kamienne przyczółki i filary. Na ul. Gdyńskiej wykonawca zdemontował już nawierzchnię torową i przygotowuje się do rozbiórki konstrukcji. Cały wiadukt zostanie przebudowany. Roboty prowadzone są w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Pozostałe wiadukty, na ul. 1 Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny, zostaną odświeżone. Pomimo szerokiego zakresu prac, utrzymujemy przejezdność dróg w mieście, z nieznacznymi ograniczeniami w postaci ruchu wahadłowego.

Na odcinku między Sędzisławiem a Marciszowem prowadzone są prace na dwóch mostach nad Bobrem. Wymieniamy łożyska i wzmacniamy konstrukcje. Remontowi podlegają również kamienne przyczółki i filary. Wykonanie robót pozwoli na zniesienie dotychczasowych ograniczeń prędkości. Przy obiektach usuwane są także skutki powodzi z 2024 roku. Odbudowane zostaną skarpy nasypów i przebudowana infrastruktura zniszczona przez żywioł.

Bezpieczeństwo na styku drogi i torów zwiększy modernizacja ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowanie na ul. Gwarków w Wałbrzychu zostanie wyposażone w nowe rogatki i sygnalizację świetlną. Wyremontowane będą jezdnie i chodniki, a także zamontowane nowe oświetlenie LED. Prace obejmą również przejazdy m.in. w Wałbrzychu przy ul. Reja i ul. Kasprzaka oraz w Marciszowie przy ul. Nadrzecznej i ul. Polnej.

W ramach inwestycji remontujemy również 7 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jechać o 20 km/h szybciej niż obecnie – z prędkością do 100-120 km/h. Linia umożliwi przewóz cięższych ładunków. To ważny krok w utrzymaniu atrakcyjnych podróży koleją oraz efektywnym transporcie surowców z dolnośląskich kopalń.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław Świebodzki – Jelenia Góra – prace na szlaku Marciszów – Sędzisław, Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny oraz na obiektach inżynieryjnych” realizuje firma PORR. Wartość zadania finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy wynosi ok. 125 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 r.

Na bieżąco zwiększamy możliwości linii kolejowej Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra. Poprawiamy parametry i przepustowość. Na ważnej nie tylko dla Dolnego Śląska trasie Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra codziennie kursuje kilkadziesiąt pociągów. Mosty, wiadukty i przejazdy to istotne elementy tej linii. W 2024 roku zakończyliśmy prace przy tunelu między Wojanowem a Janowicami Wielkimi. XIX-wieczny obiekt został poszerzony z ok. 8 do ok. 11 metrów, co poprawiło przepustowość trasy. Pociągi mogą teraz mijać się w tunelu. Przebudowane stacje i przystanki zapewniają dogodny dostęp do komfortowych podróży koleją.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)