Pierwsza Tesla w naszym regionie [WIDEO]

czwartek, 12.4.2018 18:15 69233 46

Dynamika auta rzeczywiście imponuje, podczas przejażdżki Teslą przyspieszenie wbija w fotel, wrażenie jest tym większe, jeśli kierowca robi to bez uprzedzenia – okrzyki jak na rollercoasterze gwarantowane. Wyprzedzanie, szybki wjazd na rondo czy zmiana pasa nie stanowią żadnego problemu.

- Przekonała mnie zwłaszcza ekonomiczność tego auta – mówi właściciel pierwszego w naszym regionie samochodu elektrycznego marki Tesla, pan Paweł z Dzierżoniowa. Auto robi furorę na drogach.
- Nie ma osoby, która nie oglądnęłaby się za Teslą – przyznaje dzierżoniowianin. Właścicielem sześcioosobowej Tesli X 100 D jest od grudnia 2017 roku, przejechał nią już 7000 km, głównie po Polsce i Niemczech. Auto jest szerokie, ma panoramiczną przednią szybę, widoczne z daleka charakterystyczne, rozpoznawalne światła ledowe, cichy tryb jazdy, stałe połączenie z Internetem, inteligentne zawieszenie i autopilota. Dodatkowo pan Paweł bardzo zindywidualizował swoje auto, pokrywając wszystkie chromowane elementy czarną i czerwoną folią, w tym znaczek Tesli.

- To obecnie najszybszy SUV na rynku, przyspieszenie 4,9 s – nie tylko ekonomiczny, ale także ekologiczny – wymienia pan Paweł. - Wcześniej testowałem inne samochody benzynowe, ale po próbnej jeździe z salonu w Berlinie nie było już odwrotu. Kupując auto ze stoku importera odebrałem je już po trzech tygodniach, przy zamówieniu indywidualnym z produkcji czekałbym trzy miesiące. Auta cały czas przypływają do Europy, dostałem ze dwie, trzy oferty, wybrałem interesujący mnie model.

Tesla ma jeszcze szybszy model X z oznaczeniem P – 3,2 s do setki, model S – limuzynę, model 3 a za dwa lata na rynek ma wejść Tesla Roadster z przyspieszeniem 2,1 s, prędkość maksymalna ponad 400 km/h, zasięg 1000 km po jednym ładowaniu, okrzyknięta już najszybszym samochodem świata.

Podróż samochodem elektrycznym to zawsze trasa wyznaczona siecią ładowarek, pomaga w tym np. aplikacja PlugShare, oferująca stale aktualizowaną mapę z wyszczególnionymi punktami do ładowania aut elektrycznych. Dzierżoniowianin ma w garażu drugi samochód, nieelektryczny, i to właśnie nim, a nie Teslą, pojechał ostatnio z całą rodziną na lotnisko do Warszawy.

- Jadąc na dłuższe dystanse z dziećmi, w dodatku na określoną godzinę, pewniej czułem się w aucie z tradycyjnym napędem, z Teslą wolę przetestować trasę najpierw sam – mówi.

Wpływ na poziom zużycia prądu ma nie tylko prędkość, ale rzecz jasna także obciążenie auta. Konieczne jest więc skrupulatne planowanie trasy podróży: biorąc pod uwagę aktualny zasięg, z jaką maksymalnie prędkością można jechać, by dotrzeć na miejsce z zapasem prądu. Kolejnym aspektem jest proces ładowania samochodu.

- Zazwyczaj kiedy podjeżdżam pod dom mam jeszcze zasięg 150 km, wówczas po podłączeniu do prądu po 2-3 godzinach, przy ładowaniu z prędkością 60-80 km na godzinę, bateria jest pełna. Najdłużej trwa ładowanie w zwykłych ładowarkach, bo około 10 godzin. Według europejskiej klasyfikacji Tesla ma zasięg 450 km, moja w rzeczywistości zrobi około 300. Gdybym jeździł delikatniej, to byłbym w stanie przejechać 350 km w sezonie zimowym. W lecie jest szansa, że przejedzie 400 km przy spokojnym stylu jazdy - pan Paweł nie ukrywa, że prędkość go kręci. - Wyprzedzenie kolumny aut trwa moment, muszę tylko uważać na auta w kolumnie, które mogłyby podjąć się wyprzedzania, nie zauważywszy zbliżającej się bardzo dynamicznie Tesli.

Nowe stacje ładowania elektrycznych aut powstają w Polsce z każdym miesiącem i są bezpłatne – superchargery Tesli (ładują z prędkością 520 km na godzinę), punkty Greenway (ładują z prędkością 160-190 km na godzinę) oraz innych firm. Przekroczono już limit 300 aut kupionych w Polsce z rynku europejskiego, co obliguje Teslę do stworzenia serwisu i kolejnych ładowarek dla użytkowników, obecnie najbliższy serwis jest w Berlinie. Własne superchargery Tesla udostępnia bezpłatnie dożywotnio na terenie całej Europy, choć wraz ze sprzedażą kolejnych aut wprowadzane są już niewielkie opłaty. W Polsce obecnie funkcjonują cztery superchargery – w Kostomłotach przy autostradzie A4, w Poznaniu, Katowicach i na A1 na wysokości Ciechocinka. W samym Wrocławiu jest około czterdzieści ładowarek. Problem polega na tym, że często są zajęte przez inne auto elektryczne albo... z napędem tradycyjnym pozostawione przez niefrasobliwego kierowcę.

Pan Paweł zapewnia, że nie ma „nerwicy związanej z planowaniem trasy podróży”.

- Nawet kiedy na wskaźniku jest zero, samochód dalej jedzie, choć ja tego nie wypróbowałem. Komputer Tesli wyznacza trasę, planuje czas, pokazuje, kiedy dojedziesz do ładowarki supercharger i ile czasu musisz doładować samochód, by zdobyć zaplanowany cel. Pojawia się na przykład informacja: zwolnij do 110, bo nie dojedziesz do kolejnej ładowarki, potem znowu jak pojedziesz szybciej niż 110 wyświetla się informacja, że musisz teraz jechać np. 95 km/h. Aplikacja PlugShare zainstalowana w telefonie szybko pomaga znaleźć pozostałe miejsca do ładowania w centrach handlowych, garażach podziemnych, na stacjach benzynowych, w salonach samochodowych.

Przyszłością będą baterie z wykorzystaniem grafenu, pozwalające na szybkie przyjmowanie i kumulowanie energii. Takie rozwiązanie techniczne dałoby możliwość ładowania baterii w kilka minut, wtedy zabieg tankowania zrównałby się z tankowaniem auta z silnikiem spalinowym.

Tesla jest rodzajem komputera na kołach, sterowanie odbywa się na ekranie 17 cali, na kokpicie nie ma wielu guzików – jedynie otwieranie szyb, światła awaryjne i przycisk do otwierania schowka. Kierowca może też przy parkowaniu stojąc na zewnątrz sterować autem za pomocą telefonu.

- Amerykańska aplikacja HomeLink automatycznie otwiera bramę wjazdową na posesję. Rewelacją jest też autopilot (nie musisz trzymać rąk na kierownicy), którym można poruszać się z maksymalną prędkością 150 km/h. Włączam go przy dużym ruchu, na przykład na odcinku Łagiewniki – Magnice. Jednak najczęściej używam autopilota na autostradzie. Auto zwalnia dojeżdżając do samochodów jadących przed nim, kiedy one ruszają, ono też rusza, cały czas trzyma kierunek, zmienia pas.

Koszty użytkowania Tesli są obiecujące – po przejechaniu 5,5 tysiąca kilometrów rachunek za prąd wyniósł 400 zł, czyli 7 zł za sto kilometrów. Dzierżoniowianin myśli już o instalacji paneli fotowoltaicznych w domu, by mieć ładowanie zupełnie za darmo.

Aneta Pudło-Kuriata

Przeczytaj komentarze (46)

Komentarze (46)

amicus wtorek, 24.04.2018 15:59
Gdzie ten SUV?
-666 poniedziałek, 23.04.2018 18:27
Ta Tesla jest warta tyle co 150 moich samochodów hehe, a i tak mój złom ma większy zasięg bo na pełnym baku przejadę ponad 600km i tankuję do pełna w 3minuty. Idea samochodu elektrycznego jest bardzo fajna ale z takimi bateriami jak są teraz to jest to tylko fanaberia na którą pozwolić mogą sobie tylko ludzie bardzo bogaci.
Fajna fura czwartek, 12.04.2018 20:41
Jak to auta spływają do Europy? Przecież Tesla jest rodzimym produktem motoryzacyjnym Holandii, a o ile mi wiadomo Holandia leży w Europie.
Emce czwartek, 12.04.2018 21:20
Założona, prowadzona i produkowana w USA.
Janusz niedziela, 15.04.2018 19:13
Mirku, Atlasstraat 7-9
5047 RG Tilburg
Netherlands ^^ można tam do pracy iść i ponoć można się po hali karnac po jakimś torze ^^
poniedziałek, 23.04.2018 15:12
Znam to miejsce. Pracowałem obok w Syncreonie.
środa, 18.04.2018 21:53
jaki zachwyt,czym ,to normalność,lecz w polsce nie ,
czwartek, 12.04.2018 18:53
Nie wiem czy wiecie ale wyprodukowanie jednego zestawu akumulatorow do jednej tesli emituje tyle CO2, co przeciętny piec węglowy w dwa sezony zimowe.
autor niedziela, 15.04.2018 22:02
Tak a później, utylizacja tych akumulatorów stanie się ponownym , potężnym problemem. Elektrownie atomowe też są ekologiczne i tanie, utylizacja odpadów, już nie.
sobota, 14.04.2018 11:27
gdzie tam 6 osob wejdzie? widac 4 siedzenia, wiec 2 pozostale osoby skulone z tylu w bagazniku czy w przednim bagazniku?
DDZ sobota, 14.04.2018 11:04
No jeden z byłych pracowników Dzierżoniowskiego szpitala jeździ taka Teslą....ale szpital w długach....
Kosa piątek, 13.04.2018 21:30
Tylko zeby te auto szybko panu nie znikło z garażu
Emce czwartek, 12.04.2018 18:56
Mam wyczulone oko na Teslę ale przyznam, nie widziałem jej jeszcze w powiecie.
Tbs czwartek, 12.04.2018 20:59
Bardzo często stoi na osiedlu Różanym przy TBS
czwartek, 12.04.2018 22:47
Dzisiaj stałem za tą teslą na światłach w Łagiewnikach, a potem ją wyprzedziłem :-)
Emce czwartek, 12.04.2018 23:49
Bo ci pozwolił :D
piątek, 13.04.2018 18:10
Nawet jakby nie pozwolił to połknąłbym go na S8. Moim spalinowcem mogę stale jechać 230 km/h mniej więcej przez 350 km. Teslą nie poszaleje bo nie dotrze do celu. Taka jazda kosztuje mnóstwo energii.
piątek, 13.04.2018 17:28
Bo pewnie jechał na rezerwie i zapomniał powerbanku :D
piątek, 13.04.2018 17:29
Ciekawe ile kosztuje wymiana akumulatorów po ich wyeksploatowaniu? Nawet nie chcę myśleć.
czwartek, 12.04.2018 21:45
Autko dla każdego , premier Morawiecki to mówi
piątek, 13.04.2018 15:24
Uwierzyles???
piątek, 13.04.2018 14:03
CENA 95 TYS DOLARÓW
czwartek, 12.04.2018 21:27
hahahahaah w Holandii pełno tego jeździ, a tutaj w Cebulandii podnieta bo ktoś sobie kupił xD co za zacofany i zabiedzony naród.
Facio czwartek, 12.04.2018 22:01
Ty też takim śmigasz?;-) Fakt, że na Zachodzie Tesle i elektryczne BMW spowszedniały, ale u nas jeszcze nie Zachód...
piątek, 13.04.2018 09:57
Jest piękna i co najważniejsze jedyna taka w mieście. Gratuluję właścicielowi.
piątek, 13.04.2018 09:09
AHA, a po co komu to wogóle wiedziec, nie wiem czy doba się zali czy chwali, mam dwie stare Jawki w garazu, chetnie napiszecie o tym tez?
piątek, 13.04.2018 08:49
Widze ze siedzenia z tylu to nie w dłuższą podróż.
KALI piątek, 13.04.2018 07:35
Ciekawe kiedy zarysuje go jakiś Janusz passatem ;)
Facio czwartek, 12.04.2018 19:20
A tymczasem, lutowy
bilans Tesli wykazał 675 milionów dolarów amerykańskich straty: https://www.google.pl/amp/s/www.forbes.c
om/sites/alanohnsman/2018/02/07/after-st
ellar-rocket-launch-teslas-675-million-l
oss-pulls-upbeat-musk-back-to-earth/amp/
piątek, 13.04.2018 07:01
Ciekawe jak wygląda lutowy bilans pana Pawła, który śmiga tym meleksem. Może wydatki ponad stan a kasa pusta i lista długów jak książka telefoniczna?
piątek, 13.04.2018 04:48
Wszystkie auta tego gościa są na DSW
Elon Musk we własnej osobie czwartek, 12.04.2018 23:32
No dobra, gość kupił sobie Teslę, jeździ nią, zadowolony no i ogólnie fajnie.

Ale żeby to była jakaś sensacja, zaraz artykuł o tym pisać bo w powiecie pojawił się droższy samochód? No bez przesady, artykułów o Astonie albo Maserati nie widziałem.
Doba niech nie bawi się w portal motoryzacyjny, wystarczy że nie radzą sobie z rolą portalu informacyjnego.
X©© czwartek, 12.04.2018 20:34
Po Świdnicy już od dawna porusza się taka Tesla tylko że w kolorze białym. Często parkuje na Osiedlu Młodych.
Tak że żadna sensacja..
Elon czwartek, 12.04.2018 22:07
na jowisza! na marsie dopiero za 9 miesiecy a w swidnicy juz jest od dawna. jeszcze tylko 998379 sztuk i macie to! takze way to go!
czwartek, 12.04.2018 21:43
Fajnie chciałem kupić tesle ale wole jednak kupić 3 mieszkania :)
czwartek, 12.04.2018 21:25
ahahahahaha w Holandii pełno tego jeździ, a w Cebulandii podnieta bo ktoś sobie kupił xD co za zacofany i zabiedzony naród
Krzychu kadetem tera ... czwartek, 12.04.2018 21:15
Proszę sobie wyobrazić że "wyprzedzanie, szybki wjazd na rondo, zmiana pasa ruchu..." dla mojego dwudziestoletniego vw też nie stanowią żadnego problemu a kosztował 3 tyś :) porażający artykuł ...
czwartek, 12.04.2018 19:55
Skoro Teesla jest z DDZ to dlaczego jest na DSW
PKP czwartek, 12.04.2018 21:09
Kredyt lub leasing. Nikt nie kupuje za gotówkę tak drogiego wozi.
czwartek, 12.04.2018 20:59
Passat jest zajebisty hy hy hy
czwartek, 12.04.2018 19:36
CENA JAKA ? STRACH NAPISAĆ ? TRZY WYPŁATY ?
czwartek, 12.04.2018 19:41
Nowy egzemplarz około pół miliona
Fgh czwartek, 12.04.2018 19:56
Ta 600009
Fgh czwartek, 12.04.2018 19:56
600000 kosztowała
czwartek, 12.04.2018 18:52
spoko ale po co to czytac?
Kojot czwartek, 12.04.2018 18:30
Wymyślili fapy dpf teraz auta elektryczne komu to jest potrzebne