Kościół zyskał wiernych: wzrost także w Diecezji Świdnickiej

piątek, 11.1.2019 09:00 28354 76

Wzrosła liczba Polaków, którzy co niedzielę pojawiają się w kościołach by uczestniczyć we mszach świętych - wynika z corocznego raportu przygotowanego przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego. 

W 2017 r. działalność duszpasterską prowadziło w Polsce 10 392 parafie katolickie. Zdecydowana większość z nich sprawuje liturgię w obrządku łacińskim, jedynie 129 w obrządkach wschodnich. Większość parafii prowadzonych jest przez diecezje, tylko 6% przez zgromadzenia zakonne oraz stowarzyszenia apostolstwa katolickiego. Najwięcej parafii diecezjalnych występuje w diecezjach krakowskiej, tarnowskiej i poznańskiej. Największy odsetek parafii zakonnych występuje w diecezjach krakowskiej, szczecińsko-kamieńskiej i wrocławskiej.

W 2017 r. w diecezjach obrządku łacińskiego udzielono sakramentu chrztu 392,4 tys. osobom. Do Pierwszej Komunii Świętej w 2017 roku przystąpiło 404,4 tysiące osób, o ponad połowę więcej niż w 2016 r. Udzielono 288,8 tys. sakramentów bierzmowania. Do sakramentu małżeństwa przystąpiło 133,5 tys. osób, o 3 tys. mniej niż w 2016 r. W 2017 r. do sądów kościelnych wniesiono na wokandę 4200 spraw o stwierdzenie nieważności małżeństwa, i rozstrzygnięto 3875 spraw. W 2755 przypadków stwierdzono nieważność małżeństwa.

W Diecezji Świdnickiej znajduje się obecnie 191 parafii ogółem. Posługę pełni w nich 376 księży inkardynowanych. Według danych ISKK udzielono w obrębie diecezji 4650 chrztów (w 2016 r.- 4880), komunii świętej 2323, czyli o kilkadziesiąt mniej sakramentów niż w roku 2016. Do bierzmowania przystąpiło 3657 osób. Nie mam danych dot. ilości udzielonych ślubów kościelnych.

Wskaźnik dominicantes oblicza się dla każdej parafii jako odsetek wiernych (przy założeniu, że wierni to ok. 96% polskiego społeczeństwa) przybyłych na niedzielną mszę św., w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych. Wśród osób uczestniczących w niedzielnej mszy św. jest zawsze grupa wiernych, którzy przystępują również do Komunii Świętej, jest  więc możliwość ustalenia drugiego wskaźnika religijności: jest to liczba tych wiernych odniesiona do liczby zobowiązanych, co wyrażone w odsetkach daje wskaźnik communicantes.

W Diecezji Świdnickiej wskaźnik dominicantes wyniósł 29,6%, zaś comunicantes 13,8%. W obu przypadkach nastąpił niewielki wzrost, w stosunku do roku 2016.

Coroczne liczenie wiernych odbywa się od 1980 r.

Źródło: ISKK

Przeczytaj komentarze (76)

Komentarze (76)

grrr poniedziałek, 14.01.2019 09:12
Jak to jest? Czy ślub udzielony przez pedo-fila jest ważny??
czwartek, 17.01.2019 17:17
Czyżby jakiś nowy ksiądz został skazany, proszę Pana ?
Jeśli zaś chodzi o twoje pytanie, to świętość sakramentów nie zależy od świętości szafarza, jeśli rozumiesz, o czym piszę.
racjonalista piątek, 11.01.2019 11:59
Znalezione na blogu Krzysztofa Pieczyńskiego: Nie ma sekty religijnej, która by nie twierdziła, że opiera się rzeczywiście na autorytecie Boga i jest całkowicie wolna od błędów i oszustw właściwych innym sektom. Toteż ci, którzy pragną wykazać prawdziwość swojej religii, powinni złożyć jasne i przekonywające dowody oraz świadectwa jej boskiego pochodzenia. W przeciwnym bowiem razie nie ulega wątpliwości, że jest ona li tylko ludzkim wymysłem pełnym błędów i oszukaństwa. Nie do wiary jest przecie, aby wszechpotężny i nieskończenie dobry Bóg dając ludziom prawa i przykazania nie zaopatrzył ich w bardziej pewne i bardziej autentyczne znamiona prawdy niż te, którymi posługuje się tak wielu oszustów. Otóż żaden z naszych czcicieli Chrystusa, bez względu na to, do jakiej sekty należy, nie potrafi wykazać za pomocą przekonywających dowodów, że jego religia jest rzeczywiście boskiego pochodzenia. Świadczy o tym dobitnie ten chociażby fakt, że ludzie toczą na ten temat spory już od tylu wieków i w obronie swoich poglądów posuwają się do okrutnych prześladowań i tortur. A mimo to nie znalazła się jeszcze ani jedna religia, która by mogła niezbitymi dowodami przekonać inne o bogu. Nie działoby się tak z pewnością, gdyby jedna z nich miała jasne i pewne racje albo rozporządzała wyraźnymi dowodami swojego boskiego pochodzenia. Skoro żaden światły i uczciwy wyznawca żadnej religii me chce być w błędzie i sprzyjać kłamstwu, a wprost przeciwnie każdy pragnie popierać prawdę, najwłaściwszym sposobem wyplenienia wszystkich błędów i złączenia wszystkich ludzi w zgodzie jednymi poglądami i jedną wiarą wydaje się dostarczenie tych przekonywających dowodów i świadectw prawdy oraz tym samym wykazanie, że tylko ta, a nie żadna inna religia jest rzeczywiście boskiego pochodzenia. Wówczas każdy przyjąłby tę prawdę i nikt nie ośmieliłby się przeciwstawiać tym świadectwom ani popierać błędu i oszustwa, nie będąc natychmiast pokonany dowodami przeciwnymi. Lecz jako że dowodów takich nie zna żadna religia, oszuści mogą sobie pozwolić na zuchwałe zmyślanie i szerzenie wszelkich możliwych kłamstw. A oto inne jeszcze dowody, które równie niezbicie wykazują fałsz religii wymyślonych przez ludzi, zwłaszcza zaś fałszywość naszej religii.
Żadna religia, która opiera się na tajemnicach, która buduje swoją naukę i moralność na tym, co jest początkiem wszelkich błędów, która staje się nawet zgubnym źródłem wiecznej niezgody wśród ludzi, nie może być ani prawdziwa, ani ustanowiona przez Boga. Otóż wszystkie religie wymyślone przez ludzi, szczególnie zaś religia katolicka, wyprowadzają swoją naukę i swoją moralność z błędnych założeń. A więc itd.
Nie wydaje mi się, by można było zaprzeczyć pierwszemu argumentowi tego wywodu, jako że jest zbyt jasny i zbyt oczywisty, aby budzić wątpliwości.
Przechodzę do drugiego argumentu, tj. do twierdzenia, że religia chrześcijańska za podstawę swojej nauki i moralności obrała to, co chrystusowcy nazywają wiarą, to znaczy wierzenie ślepe, ale mocne, chociaż poparte jedynie jakimiś prawami lub objawieniami boskimi i jakimś bóstwem. Ta podstawa jest dla niej niezbędna, gdyż cała jej powaga i cały autorytet, jaki posiada w świecie, wypływają jedynie z tego właśnie wierzenia w jakieś bóstwo i jakieś boskie objawienia, bez których przykazania jej nie miałyby dla nikogo żadnej wagi. Dlatego właśnie nie ma religii, która by nie żądała od swoich wyznawców przede wszystkim stałości wiary. Stąd zaś wynika, że wszyscy chrystusowcy uważają to za nienaruszalny dogmat, iż wiara jest początkiem i podstawą zbawienia, iż leży ona u podstaw wszelkiej sprawiedliwości i wszelkiej świętobliwości, jak to zostało uchwalone na Soborze Trydenckim. Jest rzeczą oczywistą, że ślepa wiara we wszystko, co się ukrywa pod pojęciem autorytetu Boga, jest początkiem błędów i kłamstw. Dowodzi tego chociażby fakt, że w dziedzinie religii nie ma oszusta, który by się nie zasłaniał imieniem i autorytetem Boga i nie twierdził, iż jest właśnie natchnionym wysłannikiem boskim. Ta ufność i ta ślepa wiara, na której chrystusowcy opierają swoją naukę, jest nie tylko początkiem błędów itd., lecz także zgubnym źródłem sporów i rozdziału między ludźmi walczącymi o zwycięstwo religii. Pod tym pozornie słusznym pretekstem nie cofają się oni przed żadnymi nikczemnościami.
Nie do wiary jest, aby jakiś wszechpotężny, nieskończenie dobry i mądry Bóg w taki sposób i na tak złudnej drodze chciał objawiać ludziom swoją wolę. Oznaczałoby to bowiem, że Bóg pragnie wprowadzać ludzi w błąd i zastawiając sidła zepchnąć ich na drogę kłamstwa. Trudno jest również uwierzyć, aby jakiś Bóg miłujący zgodę i pokój oraz pragnący dla ludzi dobra i zbawienia budował swoją religię na podstawach będących źródłem nieuniknionych sporów i wiecznego skłócenia. Takie religie nie mogą więc być ani prawdziwe, ani ustanowione przez Boga."

Nieprawdaż???
piątek, 11.01.2019 17:57
Byłoby prawdaż , gdybyś panie mądraliński racjonalisto lepiej znał podstawy religioznawstwa. Sprawa religii to WYŁĄCZNIE sprawa wiary a nie rozumowych pseudorozważań. Kto ci powiedział że religia jest boskiego pochodzenia? Chrystus? Mahomet? Budda? Wszyscy oni stwierdzali jedynie że istnieje BÓG! Że istnieją boskie zasady które są niczym innym jak prawami naturalnymi! Że istnieje jakaś logika pośmiertna. Religie natomiast są tworami ludzkimi. To prawda. Ze wszystkimi ludzkimi błędami.Wiara nie potrzebuje żadnych dowodów no i panie mądraliński pan ich także nie dostarczył ,poza bełkotem antyklerykała. Skąd człowiecze wiesz co to są błędne założenia? Skąd wiesz czy istnie moralność subiektywna czy obiektywna? Wszystkie te wywody są wyjątkowo wątpliwe. Wiara nie jest inie powinna być ślepa poczytaj chociażby księgę Hioba to może zrozumiesz. Wiara musi być rozumowa i musi być poparta naukową logiką. To że są różne wyobrażenia o Bogu w większości naiwne nie znaczy że Go nie ma.Ze mówi się o życiu pośmiertnym takim czy innym nie oznacza dewagacji czysto religijnej jeśli cokolwiek łapiesz z filozofii ale próby zrozumienia funkcjonowania różnych mechanizmów Kosmosu w tym także sensu i celów w istnieniu życia. A to że istnieje w świecie rywalizacja czasem nawet okrutna jest wyjaśnione chociażby w przypowieści w której Bóg pomieszał języki ludzi przy budowie Babel. Babel to ludzki świat a rywalizacja jest podstawą rozwoju i zmian , przekształcenia się ludzi. Bo ludzie to nie są barany tylko świadomie działający zgodnie z jakimiś zasadami różnymi ludzkimi grupami żmieniając nie tylko Ziemię ale i też kiedyś Kosmos.I to jest właśnie boski plan. Pamiętaj człowiecze.....jeśli wydaje się że dużo wiesz to oznacza że potrzebujesz dużo czasu żeby z tego coś zrozumieć. Mądry człowiek mało wie ale dużo poszukuje. Stań się więc mądrym w nowym roku.
oBSERWATOR piątek, 11.01.2019 20:46
Z Ciebie też jest wielki znawca religii.Czyżbyś nie poczytał sobie ,iż na tysiące lat przed Chrystusem,już byli tacy którzy rodzili się z dziewicy,byli także trzej przybysze i inne postaci np; takim jak Jezus był...Ozyrys...i inni,i że jest to najzwyklejszy...plagiat...
poniedziałek, 14.01.2019 10:46
Znalazł się wierzący w Daenikina czy jak mu tam....Ale rzeczywiście jest wielkie podobieństwo między Ozyrysem a Chrystusem. To dowodzi że monoteizm ma swoje źródła w starożytnym Egipcie. Zresztą.... za sprawą faraona Echnatona pojawiła się monoteistyczna religia i wiara w Słońce która co prawda krótko istniała ale wiele elementów z niej przeszło do najstarszej religii Izraelitów którzy jak wiadomo mieli kontakty z Egiptem. Nie jestem co prawda religioznawcą ... jak większość " specjalistów" ale być może .... religie jak ludzkość.... podlegały ewolucji.
V.B.O. piątek, 11.01.2019 21:09
Brawo za odp. I tak nie ,,dotrze".Kto ,,muśnie"odrobiny wiedzy , lubi programy naukowe np. historię i archeologię ten nie musi wierzyć. Zwyczajnie , po ludzku ciekawość świata to nie wiara a nauka i wiedza. Jest tyle interesujących faktów naukowych iż ...zaprawdę powiadam wam że szkoda czasu na otępianie swojego umysłu i ograniczenie się wyłącznie na jednej sekcie religijnej. Wszak twierdzą że człowiek jest istotą rozumną i troszkę zazwyczaj wykracza poza świat zwierząt.
poniedziałek, 14.01.2019 10:49
Brawo. Zapewniam że mocno interesuję się nauką i sporo oglądam w tv ale też więcej czytam. Przypominam co powiedział Kopernik.... ludzką rzeczą jest dochodzenie prawdy. A kto powiedział że człowiek już doszedł tej prawdy? Kopernik zburzył kościelny ład Kosmosu ale nie stracił wiary ale wręcz odwrotnie.
niedziela, 13.01.2019 18:05
Przecież o tym mówiłem. Czytaj ze zrozumieniem
V.B.O. piątek, 11.01.2019 21:44
Jak spotkam boga to zapytam - dlaczego tyle ludzi zamęczono i wymordowano w okrutny sposób w jego imieniu. Przecież znawcy wiary twierdzą że od niego pochodzi dziesięć przykazań(,,nie zabijaj) i dlaczego parafianie tak ochoczo je łamie. Co nauka wie o tych co te pisma sklecili 9znam starsze żródła tych samych podstaw). Czy Hiob jest naukowcem żeby go w dzisiejszych czasach słuchać? Gdzie ten słynny Babel? Archeolodzy już znależli? Kto pyta nie błądzi , mądry człowiek nie jest łatwowierny a wiedza to nie to samo co wiara.
niedziela, 13.01.2019 18:14
Przeczytaj tą księgę. Hiob to okrutnie doświadczony przez"los" człowiek który się zbuntował przeciw Bogu a nawet podjął z nim walkę. Nie uczony ale zwykły człowiek. jeśli chodzi o Babel to dość powszechnie się uznaje że jest to jeden z tzw. zikkuratów Babilonu czyli wysokich wież na których stawiano świątynię a wiadomo było że w Babilonie pracowało wielu niewolników z różnych stron świata. Wiedza.... zgadzam się z tym że nie jest to sama co wiara, wiedza jest sumą materialnych zdobytych doświadczeń człowieka a wiara wyłącznie sprawą wiary i tyle. Ale pamiętaj że bardzo wielu wybitnych umysłów epok minionych i obecnych nie odrzucało wiary. Nie mówię tu o katolicyźmie.
Antymitoman piątek, 11.01.2019 22:50
1. Chrystus mówił, że jest Bogiem. 2. Powiedz kiedy archeolodzy odkryli wieżę Babel? 3. Księga Hioba to żydowski mit. Nie ma żadnych dowodów historycznych, że ktoś taki istniał. 4. Biblia to po prostu mity, baśnie 5. Nie ma dowodów historycznych na istnienie Chrystusa. Prawdopodobnie wykorzystano historie kilku osób i dla własnych celów w naiwny sposób je zmiksowano. 6. Wiarą można wytłumaczyć każdą bzdurę. 7. Niestety dla ciebie bardzo dużo czytam, analizuję. 8. To nie bóg stworzył człowieka tylko odwrotnie. 9. Duchowość nie potrzebuje religii. 10. Religia jest potrzebna dla ludzi słabych i nieświadomych. Itd. Itp.
poniedziałek, 14.01.2019 08:43
Ty jakieś stare gazety z czasu wczesnego PRL-u czytasz, czy co ?
V piątek, 11.01.2019 23:31
W samo sedno! Wiara wręcz wyklucza używania rozumu! Po to mają wpajane przywiązanie i wiarę w jakiegokolwiek boga( w zależności od czasu i miejsca) żeby nie zastanawiać się kto czerpie z ich pracy korzyści , steruje i wykorzystuje dla swoich celów. Wiara od zawsze była dla wzmocnienia czyjejś władzy/panowania do zastraszania i zniewolenia prostego ludu.
niedziela, 13.01.2019 18:21
Chrystus mówił że jest Synem Bożym. to poważna sprawa i nie należy tego rozumieć wprost. Biblia to faktycznie zbiór przypowieści i mitów ale fakt istnienia Chrystusa jest faktem historycznym jak i wielu apostołów którzy pisali ewangelie.Chwali ci się że dużo czytasz ale z analizą masz problemy. Zgadzam się że religię stworzył człowiek dla potrzeb człowieka, ale nie mówiłem że wiara i religia to to samo.
antyklerykał piątek, 11.01.2019 12:07
Warto dodać przy okazji, że KRK w Polsce głośno mówi, że większość Polaków to katolicy. Pytanie: Kto to jest katolik? Ten kto tylko deklaruje, czy ten kto chodzi do kościoła i do komunii? Uważam, że ten co czynnie uczestniczy w życiu kościoła, a to oznacza, że być może katolicyzm to dominująca religia, ale nie dominujący światopogląd. Można sprawdzić ilu jest katolików wprowadzając odpis 0,5/1% od dochodów. Toby się hierarchowie zdziwili. ;-) Myślę, że oni wiedzą jaka będzie reakcja tzw. katolików i nie będzie ich 96%. Dlatego ciągną kasę od państwa. Pytanie: dlaczego od państwa polskiego, a nie watykańskiego?
piątek, 11.01.2019 15:47
Przy zarobkach w wysokości 2-3 tys. ten 1% wyniósłby 20-30 zł miesięcznie. Licząc 4 niedziele w miesiącu to wypada po 5-8 zł tygodniowo. To nie odbiega od przeciętnego datku na tacę, więc z takiego powodu raczej kościoły by nie opustoszały.
V.B.O. piątek, 11.01.2019 21:26
Ale było by uczciwie , gdyby zainteresowani utrzymywali swoje rozrywki z własnych dochodów. Doją zewsząd a na potrzebujących funduszy nie ma.
V.B.O. piątek, 11.01.2019 22:04
Katolik jest zaliczony do grupy wsparcia i podstawy do utrzymywania KRK z państwowych finansów( konkordat) jak tylko go ochrzczą. Zazwyczaj jeszcze nie mówi a już jest w statystyce. Nawet jako osoba dorosła , chcąca wypowiedzieć im swoje poparcie składając tzw. akt apostazji musi się liczyć z utrudnieniami przy przyjęciu w kancelarii. To nie wszystko. Jeśli nawet uda nam się uzyskać wpis w księdze chrztów że złożyliśmy akt apostazji i nie chcemy popierać i uczestniczyć w działaniach KRK i tak ze statystyk nie znikniemy. Obecnie RODO może wymusić wykreślenie naszych danych z KRK i zakaz używania ich w swoich celach o ile ktoś złoży takie pismo.( Odp 30 dni) Dlaczego nie z Watykanu? Toż cały ten Watykan powstał na czyjś koszt i historycznie z przelewem krwi niewinnych. Politycy Watykańscy.
poniedziałek, 14.01.2019 10:56
To prawda. Kościół Katolicki instytucjonalny dawno zapomniał po co jest. Należę do wierzących ale uważam że generalnie religie chrześcijańskie czeka wielka reforma na wzór reformy Lutra. Takie przypadki jak Rydzyk wyraźnie to pokazują.Polscy duchowni nie liczą się z papieżem Franciszkiem nie liczą się z tym co głosił JPII. Oni chcą politycznej władzy. Ale kościół ten czy inny to nie jest czysta wiara.
piątek, 11.01.2019 14:49
Ty głupio - mądry nie wymądrzaj się,bo dużo młodych jest w Kościele.Młodzież jest fantastyczna.
Młody piątek, 11.01.2019 15:52
Jesteśmy tylko do bierzmowania i to na przymus.
piątek, 11.01.2019 15:55
A kto Cię przymusza ???
piątek, 11.01.2019 15:57
Bierzmowanie nie jest obowiązkowe to wybór.
piątek, 11.01.2019 17:47
Biedny , młody człowieku ,piszesz i sam nie wiesz co . Zrozumiesz jak staniesz na końcu swego żywota , a jeżeli nie to bardzo ci współczuję .
V.B.O. piątek, 11.01.2019 21:22
Współczuć to należy zakłamanym grzesznikom w schyłku życia. Grzeszą idą do spowiedzi , już mają nadzieję że ich ksiądz rozgrzeszył i mogą bezkarnie zło czynić drugiemu bo,,odpuszczone- sprzedane" a pod koniec jak wizja śmierci zagląda w oczy - mała refleksja: przecież ma katol trafić na sąd ostateczny do rozliczenia. Ma powiedziane że tam go rozliczą i zastraszony wymyślonym piekłem boi się dokończyć swej ziemskiej wędrówki , zwalniając miejsce potomkom! Taka mała refleksja dla tych co wierzą że ... nie umrą. Natura tak nas stworzyła że starsi odchodzą zwalniają miejsce młodym. Podobnie jest z roslinami i zwierzętami. Czy to takie trudne?
niedziela, 13.01.2019 18:25
To nie katole wymyślili pośmiertny świat ale tysiące lat przed nimi inne wyznania począwszy od starożytnego Egiptu. Przemijanie istnieje ale nie wyklucza to życia po śmierci. Porównanie człowieka do roślin ... ryzykowne.. Ciekawe co powiesz kiedy dojdziesz do schyłku życia. Ze zgnijesz jak roślinka. Gratulacje.
V.B.O. piątek, 11.01.2019 21:29
Podoba się i to bardzo! Lepsza od złośliwych staruszek? No,no... (poza kościołem też!)
Anna piątek, 11.01.2019 14:48
To nie Bóg buduje spory będące źródłem sporów i wiecznego skłócenia... Bóg dał ludziom proste wskazówki, aby było im po prostu lepiej żyć. Tekst ciekawy, ale niczym nie zaskakujący... wystarczy, gdy autor u schyłku życia zda sobie sprawę, iż naprawdę musi odejść, zmieni zdanie... pozdrawiam
:-) piątek, 11.01.2019 22:55
Mylisz religię z duchowością. Nie napisałem, że nie ma Absolutu. Po prostu uważam, że wiara w żydowskiego boga jest naiwna i bliska wierze w św. Mikołaja. Piękne, dziecięce i naiwne.
V piątek, 11.01.2019 23:49
No ba ! Jak pięknie będzie u schyłku życia wiedzieć że każdy musi kiedyś odejść. Nie łudzić się że będzie żył wiecznie i ze spokojem a nie strachem przed piekłem po śmierci , zakończyć swoje istnienie. Koniec to koniec.Pompa wysiadła- nie pompuje. Komputer padł- nic , totalne nic.Żarówka zgasła - ciemno. Przykre jak ktoś zastrasza w celu osiągnięcia kożyści majątkowych! (#
piątek, 11.01.2019 14:53
Krzysiu ale bełkot co ty masz w głowie?
piątek, 11.01.2019 09:35
Przepraszam a kto te badania robił?
piątek, 11.01.2019 10:01
Badania przeprowadzili ministranci.
autor piątek, 11.01.2019 11:37
i koscielni
piątek, 11.01.2019 12:51
nie napite były?
Dyzio Marzyciel piątek, 11.01.2019 13:21
jak napite były to wynik razy ✖ 2
piątek, 11.01.2019 16:59
ilu zostanie jak wprowadzą podatek jak w Deutschland
V. sobota, 12.01.2019 00:04
Może kilka starych dewot z demencją. I tak nie wiedzą na co i za co płacą! Reszta zwieje bo tak oszczędna że chętnie z przykazania ,, nie kradnij "się spowiada!
sobota, 12.01.2019 09:56
Zważaj na swe słowa .KARMA WRACA .
poniedziałek, 14.01.2019 10:27
Nie ta religia.Nie ma karmy w krk.
CKM piątek, 11.01.2019 15:54
Jest zagadka: Miało wisieć i dzwonić ...a jeździ i trąbi???
Nowe auto naszego proboszcza!!! Precz z czarną banda hipokrytow ....
piątek, 11.01.2019 16:37
Nie obrażaj ludzi o których nie masz pojęcia ile dobra robią i jak są potrzebni.
poniedziałek, 14.01.2019 10:26
Wymień kilka,bo jakoś mi trudno dostrzec tę dobroć i potrzebę ich istnienia...
CKM piątek, 11.01.2019 17:09
A ty co ministrant???
piątek, 11.01.2019 18:14
Nie ministrant,przeciętna dziewczyna ale nie wyobrażam sobie życia bez Boga i kościoła.
piątek, 11.01.2019 23:17
Jest tyle ciekawych książek do przeczytania , miejsc do zwiedzenia , programów naukowych , historycznych , archeologicznych...Hobby praktycznie każdy powinien mieć. Warto się troszkę rozwijać intelektualnie i dowartościować własną wiedzą. Fakt że Świdnica się starzeje i więcej się tu dzieje ,,pod seniorów" niż pod przyszłość tego miasteczka. Szkoda , bo wiecznie żyć nie będą a młodzi kto rozgarnięty opuszcza z checią to urocze miasteczko diecezjalne.
E sobota, 12.01.2019 08:05
A co ma Bóg do kościoła, skoro kościół został wymyślony przez ludzi.
piątek, 11.01.2019 20:25
Popieram w 200% ! Precz z nimi i ich zakłamaniem!
wierny piątek, 11.01.2019 14:44
BISKUP ZORGANIZOWAL ZBIORKE NA DOM SAMOTNEJ MATKI W DNI KIEDY GRA ORKIESTRA SW POMOCY CZY TO PRZYPADEK
sobota, 12.01.2019 17:03
przecież on należy do dworu biznesmena z Torunia. I tak dobrze, że nie na geotermę albo coś w tym stylu. Z WOŚP do końca świata i jeszcze dalej
piątek, 11.01.2019 15:50
A jakie to ma znaczenie? Jak chcesz to dasz, jak nie to nie.
piątek, 11.01.2019 21:15
Ma -duze, wiele starszych ludzi nie wie do ktorej puszki w tym dniu wrzucic pieniadze przed kosciolem' To dzialanie zamierzone. Nadzieja na lepsze, ze biskup w tym roku idzie na emeryture.
kościelny sobota, 12.01.2019 07:17
Jest to najzwyklejsze w świecie kłamstwo i zaklinanie rzeczywistości. Chodzi tylko o to aby potwierdzić fałszem statystycznym, nieprawdziwą tezę, że ograniczenie handlu w niedzielę spowoduje większy udział Polaków w obrzędach kościelnych. Nic bardziej mylnego. Państwo, twórca tego gniotu prawnego ograniczającego wolności osobiste potrzebował klakiera.I znalazł. Natomiast jest stały, systematyczny spadek ilości uczęszczających do kościoła. I taka jest prawda.
sobota, 12.01.2019 14:12
zgadza się
antyklerykał piątek, 11.01.2019 11:40
Ostatnie 5/10 lat to odpływ ludzi z KK. Kilka lat temu np. na pasterce nie było gdzie usiąść - tłumy. Teraz można spokojnie o 23.59 znaleźć wiele wolnych miejsc siedzących. Wiedza o KRK i jego historii i patologiach powoduje puste kościoły. Wojtyła, który "nie widział" problemu pedofilii, tysiące ofiar pedofilii, ociekające złotem domy hierarchów kościelnych, bogactwo, podwójna moralność, chory celibat, wtrącanie się do polityki, związek z PiS - to wszystko powoduje postępujący upadek tej instytucji. Racjonalni ludzie wiedzą, że duchowość może istnieć bez religii. Mitologia żydowska nie musi być jedyną drogą do bycia dobrych człowiekiem. Obietnica tzw. życia wiecznego to świetny biznes.
V sobota, 12.01.2019 00:28
Świdnica się starzeje , młodzi uciekają.W małych i średnich miasteczkach to kościół przejął sferę kulturalno-rozrywkową.I mamy bieganie po mieście z Watykańczykami. Kiedyś kościołów było 3 , teraz chyba 8 oraz biskup , seminarium i inne Watykańskie interesy typu usługi medyczne z dofinansowaniem miasta , państwa i UE.. Mitologii przeczytałam więcej , lecz najbardziej mnie ciekawi ta nasza- Słowiańska. Wyparta ogniem i mieczem przez Watykańską.
mieszkaniec piątek, 11.01.2019 15:25
Chciałbym zobaczyć ilu wiernych by zostało , gdyby trzeba by było płacić na utrzymanie kościoła i księży. Teraz to robi państwo.
piątek, 11.01.2019 15:43
Widać,że w Kościele byłeś ostatnio na 1 Komunii Św.Państwo nie daje na Kościół wcale.To wierni utrzymują Kościoły.
piątek, 11.01.2019 23:58
Ot , naiwny głupiego szuka! Wierny jak był czas naszej komunii św. to zdaje się do ostatniego namaszczenia się szykował! Czy wierny zadeklarował kwotę ze swoich dochodów na utrzymanie tylu Watykańskich włości i panów w kieckach (tu na ziemi)?
Kasjer piątek, 11.01.2019 15:49
Na kościół dają gminy, miasta, starostwa, województwa, rząd, ministerstwa, szczególnie minister kultu i długo można wyliczać. Wszystko z pieniędzy podatnika.
piątek, 11.01.2019 15:53
Nie prawda.
V piątek, 11.01.2019 23:33
Mało czytasz.
jajo piątek, 11.01.2019 17:46
Nie przybywa wiernych tylko ksieży bo łatwy pieniądz i ludzie głupi ze dają. Ale jeszcze troche i sie urwie.
piątek, 11.01.2019 15:22
Tak wiernych przybywa? Takie bajki to dla dzieci,chociaż nie nawet dzieci w to nie wierzą
Liczydło piątek, 11.01.2019 15:46
Czyje liczydło i papier , tego wyniki. To tak jak z świniami. W chlewni było 100 sztuk, zanim doszło do Komitetu Centralnego PZPR przybyło 900.
Polak piątek, 11.01.2019 16:08
ściema przemysłu zbawienia, nikt nie wierzy już w katolickiego bożka
piątek, 11.01.2019 12:28
Ta skostniała instytucja każe nam wierzyć w kolejne kłamstwa przez siebie wyprodukowane.To im wychodzi najlepiej...
piątek, 11.01.2019 14:42
Skostniały to Ty masz mózg skoro tak myślisz.Jak byś poszedł do Kościoła to sam byś zobaczył ilu jest ludzi :)
felietonista piątek, 11.01.2019 12:43
Wiele instytutów przewiduje wzrost religijności w Europie, ludzie wobec postepującej samotności, pogoni za pieniądzem szukają czegoś co pozwoli im odsunąć się od tego wszech-wyścigu. zobaczycie że takich informacji przybędzie, więc pytanie kto przeprowadził te badania nie będzie już takie zasadne. Wobec wielu badań różnych instytutów trudno bedzie je podważać. Poczekajmy, zobaczymy.
ojciec inwestor piątek, 11.01.2019 13:58
U mnie w ławach aż pęka,na tacy też
wrr piątek, 11.01.2019 14:08
AKURAT......
lok piątek, 11.01.2019 14:11
tia.........tak jak pis ma poparcie ponad 40 %, śmiech na sali
piątek, 11.01.2019 13:31
kogo interesuje slaba obsluga naziemna to niech lata
piątek, 11.01.2019 10:43
widocznie moherów przybyło
piątek, 11.01.2019 12:01
Sam kiedys nim bedziesz ,nawet się nie spodziewasz jak szybko.☺☺☺☺☺☺pozdraeiam.