To jest HIT internetu! Jechaliście kiedyś koleją do Kłodzka od strony Nowej Rudy? Musicie to zobaczyć [FILM]

niedziela, 3.12.2023 20:06 46004 27

„Wybierz się z nami w ciekawą podróż” – reklamuje swoje usługi Kolej Dolnośląska. I jest w tym 100 procent racji! Trasa z Wałbrzycha do Kłodzka, do tego widziana z kabiny maszynisty? To naprawdę fascynujące, a film – nie dość, że sam w sobie ciekawy – to jeszcze ma jakąś magnetyzującą czy relaksacyjną moc. Zresztą... Sami zobaczcie:

Złośliwi mogliby stwierdzić, że Koleje Dolnośląskie umieściły film w serwisie youtube 27 listopada, a już 1 grudnia na tej trasie, w Nowej Rudzie, pociąg wypadł z szyn i kursowała komunikacja autobusowa, ale byłoby to małostkowe. Delektujcie się Państwo widokami, nawet tych zrujnowanych obiektów przemysłowych czy kolejowych po drodze. [kot]

Przeczytaj komentarze (27)

Komentarze (27)

Rysek poniedziałek, 04.12.2023 18:29
Jeździłem kiedyś parowozami po tej przepięknej lini kolejowej. Szkoda ze na filmie brakuje zaznaczeń jej ciekawostek.
Z Wałbrzycha Gł w lewo odbija linia kolejowa do Świebodzic i Wrocławia 1843 r.
Potem z lewej strony linia kolejowa z Jedliny Zdrój do Świdnicy Kraszowice 1906 r, również malownicza. Przed Nową Rudą Przedmieście przy wiadukcie obok wsi Zatorze z prawej str wiaduktu są zachowane betonowe podstawy po prowizorycznym drewnianym wiadukcie, podobnym do tych które były budowane w USA na kolei Union Pacific. Przed Nową Rudą, są do dziś semafory wjazdowe kształtowe, ale nie byle jakie. Światło czerwone jest w ramieniu semafora, a nie pod ramieniem semafora jak to się ma najczęściej. Takie rozwiązanie z czerwonym światłem w ramieniu to cecha dziewiętnastowieczna ! ! ! Może te semafory stoją od czasu wybudowania linii kolejowej ! , a jeśli tak to są to być może najstarsze semafory w Polsce i - cały czas czynne! Dalej stacja Ścinawka Średnia gdzie byly połączenia z koleją ČSD, oraz z koleją Sowiogórską która na odcinku Wolibórz - Srebrna Góra była koleją zębatą (!). Przed Kłodzkiem z lewej str toru odbijała bardzo ciekawa bocznica do papierni w Młynowie, która była zelektryfikowana prądem o małym napięciu. Słupy trakcyjne tej kolejki 5 km były drewniane. Przy wjeździe do Kłodzka na moście w lewym torze była zwrotnica prawa, prowadząca w widoczne rozjazdy z prawej str zaraz za mostem. Chyba już nigdzie w Polsce nie zobaczymy zwrotnicy na moście. To tylko kilka ciekawostek kolejowych. Oczywiście jest mnóstwo innych nie kolejowych jak kompleks ,,Riese" z czasów drugiej wojny światowej .
Sam film jest mega fajnie nagrany, z fajną muzyką, jak kolej z nie tego świata. Podoba mi się.
MCSubi czwartek, 07.12.2023 20:00
Dziękuję za ten post, nieczęsto komentarz jest ciekawszy od artykułu.
Ziomal środa, 06.12.2023 14:53
Wspaniały wpis! kawałek historii o której mało kto wie...gratuluję i życzę powodzenia...Kotlina Kłodzka ,zakątek w Naszej Ojczyźnie przepięknie położony ze wspaniałymi zabytkami i atrakcjami dla każdego. Szkoda że proces szabrowania po 1945roku trwał długo i to zarówno przez zwykłych szubrawców przymykanie oczu prez panstwo, Państwo również miało w tym swój udział a o katabasach to już oddzielny temat na gruby dokument...
niedziela, 03.12.2023 20:47
A to te znienawidzone niemce to wybudowały?
poniedziałek, 04.12.2023 01:22
Tak, rękami niewolników w 1939r, okraszone krwią niewinnych ludzi.
Marcin poniedziałek, 04.12.2023 09:20
Żadni niewolnicy po prostu zwykli budowlańcy w XIX wieku. Radzę poczytać o historii tej trasy kiedy ją budowano a nie pieprzyć że w 1939.
Felek poniedziałek, 04.12.2023 10:40
zmanipulowanym przez wrogów Ojczyzny nie przetłumaczysz...!
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 19:17
Zamiast chodzić do szkoły i uczyć się, chodzili na wagary, a na szkole kamieniami rzucali. I tylko dlatego że za komuny wszystko wszystkim się należało wogole jakąś pracę dostali. Dziś oni wierzą w bajki o zmartwychwstaniu i we wszystkie kłamstwa jak to że ziemia jest płaska.
FurDieSieg poniedziałek, 04.12.2023 14:32
XXwieku panie historyku algebraiku rzymski
Marcin poniedziałek, 04.12.2023 16:39
W XIX wieku szanowny panie
przewodniczka poniedziałek, 04.12.2023 11:09
sprawdź, zanim wrzucisz do sieci! Trasa Wałbrzych-Kłodzko powstała w l. 1876-80 długości 52 km, na fali budowy kolei na Śląsku. Żadni niewolnicy. Sieć kolei budowały prywatno-państwowo-samorządowe spółki wynajmując do robót np. specjalistów z Włoch (wiadukt w Lewinie).
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 18:38
Chyba Pan umie liczyć tylko od liczby 20. Od 1 do 19 jakoś mi się wydaje że w szkole nie nauczyło się.
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 19:13
Chyba do szkoły Pan nie chodził i nie zna Pan historì. Dolny Śląsk jest z powrotem Polski od 1945 roku. A więc wszystko to zostało ,,odziedziczone" po Niemcach, I zdewastowane przez ,,kulturalnych" Polaków.
Mieszkaniec z Nowej Rudy wtorek, 05.12.2023 07:32
Tu się zgadzam w stu procentach, urodziłem się na tym terenie po wojnie ta trasa to jedna z najpiękniejszych w Polsce
wtorek, 05.12.2023 16:48
niby rysaki fajne chopaki ,ale to było, ziemie zawsze były Polskie i ukradzione przez szwabów i je odzyskaliśmy ,a nie pozyskaliśmy dla info ryśku
poniedziałek, 04.12.2023 06:39
niemca i ruskego trza bombardować jak drezno co 50 lat profilaktycznie
Jasiu poniedziałek, 04.12.2023 08:11
a co zrobić z takimi bezmózgami jak TY????
kawalXuja poniedziałek, 04.12.2023 13:41
ciekawe gdzie bedziesz szparagi zbieral zeby se passata w dyzlu kupic i gdzie twoja Grazyna na wacicki zarobi?
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 18:36
Najlepiej zbombardować pańską rozczochraną głowę. Taniej wyjdzie.
wtorek, 05.12.2023 17:37
rysiek ile twoja mama musiała zjeść śniegu żeby urodzić takiego bawełna jak ty ???? to ciekawe    no tak, naj przed bombardowaniem, ty musisz  jechać ryśku na szparagi -no fakt 
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 18:48
My polacy do tych znienawidzonych Niemców nawet się nie umywamy to co po drugiej wojnie przejęliśmy po Niemcach cały czas jest lepiej zagospodarowane niż ta wschodnia cześć Polski gdzie do dziś ludzie mieszkają w chatach krytych słomą. Tak mamy po tej ,,ruskiej" stronie. I za to tacy jak pan ich chwalimy ? Może ruski dobrze zrobiły że ukradli po drugiej wojnie wszystkie elektrowozy, sieć trakcyjna zniszczyli elektrownie w Ścinawce Śr. Z czego sami u siebie niczego nie zrobili, a jako kuriozum- oddali wszystko Niemcom w ramach pomocy gospodarczej. Chodzi o kolej elektryczna Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra- Görlitz.
Michał poniedziałek, 04.12.2023 21:30
Masz jakieś dziwne fobie :)
zbigniew poniedziałek, 04.12.2023 20:02
Odniosłem wrażenie że lecę dronem nad torami,nie słychać stukotu kół tak przecież charakterystycznych dla pociągu,muzyka lekko katastroficzna,nie pasuje do tych widoków.Urodziłem się w Bardzo i trasa pociągiem z Barda do Kłodzka przez tunel i te wzniesienia jest chyba nie mniej atrakcyjna.
Kudowianin niedziela, 03.12.2023 20:18
Nie złośli tylko mieszkańcy powiatu którzy na własnej skórze doświadczyli nie raz, że na kolej za bardzo nie ma co liczyć
Rysiek poniedziałek, 04.12.2023 19:01
No cóż. Ta kolej w dawnych Niemczech zbudowana po to aby w jej okolicy życie rozkwitało. Po wojnie rozebrano częściowo jeden tor, no i degradacja okolicznych miast zakładów doprowadziła do tego że ta linia była przez kilka lat zamknięta. Cieszę się że znów tą linia, choć jednotorowa żyje. Tylko od ludzi zależy czy okoliczna gospodarka będzie się rozwijać czy nie będzie.
autor poniedziałek, 04.12.2023 00:11
Na stacyjkach nie widać ludzi, czasami jedna czasami dwie osoby. Ta kolej się nie opłaci.
abc poniedziałek, 04.12.2023 07:53
bo i pewno kurs o martwej godzinie. Z drugiej strony zobacz na czechy, jak tam jeżdżą autobusy szynowe i się opłaca. Musisz tylko przyzwyczaić ludzi.