PKP S.A. nie poczuwa się do żadnej winy! Historyczna wieża przestała być spółce potrzebna, mogła się zatem walić

wtorek, 16.1.2024 15:39 5453 11

Historyczny obiekt w Szczytnej został najpierw doprowadzony do ruiny przez właściciela, czyli PKP S.A., a w połowie grudnia na jego zlecenie zdewastowany. Rozbiórkę powstrzymali społecznicy. Jak się tłumaczy kolej? Otóż nie ma zamiaru się tłumaczyć!

Po tym, jak opisaliśmy te skandaliczne działania na dworcu w Szczytnej [czytaj TUTAJ], sprawą zainteresowała się Fundacja Thesaurus z Warszawy – powołując się na tekst portalu doba.pl – chciała się dowiedzieć, jak mogło dojść do zdewastowania zabytku. Przypomnijmy, że jej prezes, Piotr Lewandowski, zadał pytania wielu instytucjom, które powinny dbać o obiekt. Swoje stanowisko przesłał też do prokuratury. 

Spytał na przykład, co PKP S.A.  wie o kolejowej wieży ciśnień w Szczytnej? W odpowiedzi, po miesiącu, Władysław Szczepkowski, pełnomocnik Zarządu PKP S.A. ds. Korporacyjnych, przyznał, że obiekt powstał około 1890 roku. I opatrzył to zdaniem, które – gdyby sprawa nie była poważna – mogłoby być nawet śmieszne: „PKP nie posiada informacji nt. ówczesnego inwestora, dokumentacji projektowej, etc.”.

Kiedy wieża przestała być używana? Tu dyrektor Szczepkowki też precyzyjny nie jest: „wraz z zamknięciem trakcji parowej”. Może Czytelnicy nam pomogą, kiedy to było? Kolej nie poczuwa się do odpowiedzialności za ten historyczny obiekt, bo – jak twierdzi – jest poza wyznaczonymi w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego strefami ochrony konserwatorskiej, a wieża nie jest wpisana do rejestru zabytków.

Wieża przez lata została przez PKP S.A. doprowadzona do ruiny, mimo że władze gminy zwracały na to uwagę [pisaliśmy o tym TUTAJ]. Przystępując do rozbiórki, przedstawiciele spółki nie czuli jednak potrzeby, by choćby powiadomić o tym Urząd Miejski w Szczytnej czy Wojewódzki Urząd Konserwacji Zabytków, z którego inicjatywy wieża została wpisana w 2018 roku do gminnej ewidencji zabytków!

A to, że podczas rozbiórki mogło dojść do nieszczęścia? Teren nie został zabezpieczony. Dyrektor Szczepański odpowiedzialność spycha na wykonawcę. I pisze, że przecież „w toku ww. prac nie doszło do zdarzeń powodujących szkody na osobach lub mieniu”. Zatem wolność Tomku w swoim domku... PKP S.A. jest państwem w państwie i może z historią robić co chce. Czekamy zatem, czy zareaguje na to prokuratura. [kot]

Przeczytaj komentarze (11)

Komentarze (10)

Gość środa, 17.01.2024 16:46
Konserwator zabytków jest na dolnym Śląsku??? Wymagacie od zwykłych ludzi dostosowania się do wymiany okien - zabytków jakie stanowi stare kamienicę.
realne spojrzenie piątek, 19.01.2024 11:59
Odnośnie tutejszych zabytków, to mam mieszane odczucia. Po pierwsze nie są one oznaką polskości bo nie Polacy je budowali. Po drugie jeśli coś wygląda ładnie architektonicznie, to warto to zachować. Natomiast jeśli chodzi o stare budynki mieszkalne których izolacyjność cieplna nie mieści się w żadnych normach i mieszkanie w nich jest uciążliwe , to powinno się je remontować (lub wyburzać) wg nowych standardów. Podobnie z wieżą która nie jest w swej istocie czymś wyjątkowym i nawet jej wyremontowanie nie sprawi, że będzie miała jakiekolwiek walory użytkowe
Abcd szczytna wtorek, 16.01.2024 17:02
Tyle lat każdy miał tą wierzę w przysłowiowym nosie, przejeżdżał nie raz obok niej parę razy dziennie i mało obchodziło go to co się z nią dzieje- jest bo jest i niech stoi. Teraz awantura bo zabytek i chcą burzyć - trzeba było wcześniej się domagać i robić akcję konserwacji zabytku.
chłodnym okiem czwartek, 18.01.2024 14:19
miał w nosie bo to żaden zabytek. W całym kraju jest takich tysiąc i wiele z nich nie wygląda tak "zwyczajnie" jak ta.
Kudowianin wtorek, 16.01.2024 17:59
"Został doprowadzony do ruiny przez właściciela" taki opis steruje myśleniem czytelnika. Czysta postać manipulacji. Doprowadzić do ruiny oznacza użytkować w sposób który doprowadził do obecnego stanu. Tej budowli nikt nie użytkował. Została po okresie eksploatacji ( pewnie po wojnie) pozostawiona sama sobie. Jak komuś na niej zależało, to trzeba było wziąć ją w administrowanie i dbanie jak była jeszcze w dobrym stanie i ją konserwować, a nie teraz jak zaczyna się walić i stanowi zagroźenue które właściciel postanowił usunąć, to wielki szum. Jak są chętni do zasponsorowania renowacji i właściciel nie ma nic przeciwko, to proszę bardzo . Jednak zakładam, że fajnie byłoby jakby tę wieżę "ktoś" wyremontował ale... za swoje
Halina z wieży ciśnień środa, 17.01.2024 18:39
Ja jom wezmę...
Janek środa, 17.01.2024 14:52
Niech fundacja z Warszawy da że 3 mln zł na remont.
drako środa, 17.01.2024 07:25
wiecie wszystko fajnie, zorganizowaliście protest aby tego nie wyburzać, ale wszystko za późno jak już to się stało, teraz chwalicie się że uratowaliście to straszydło jak wygląda jak wygląda i tylko szpeci, teraz to dopiero powinni to wyburzyć
cwdp wtorek, 16.01.2024 21:00
dlaczego na zdjęciu tytułowym znajduje się szynobus Kolei Dolnośląskich? to antyreklama w/w firmy w kontekście treści artykułu, to nie Koleje Dolnośląskie są odpowiedzialne za dewastację wieży ciśnień w Szczytnej
Kłodczanin wtorek, 16.01.2024 16:37
To smutne, bo samo PKP jest częścią naszej historii i firmą z wielkimi tradycjami - podobnie jak np Poczta Polska. Taka postawa zupełnie nie licuje z wizerunkiem, jaki maja polskie koleje. Moim zdaniem to nieodpowiednie, żeby doprowadzać historyczne obiekty do stanu zgliszcz, zwłaszcza że ta wieża była używana przez kolej i determinowala w ogóle jej działanie. Parowozami kolej chętnie się chwali, a bez tej wieży parowozy mogłyby być co najwyżej stacjonarną ekspozycją