[FOTO] Walczą o zmianę drogi krajowej nr 35 na ekspresówkę. Apel samorządu województwa do premiera
Co roku na drodze krajowej nr 8 (Kłodzko-Wrocław) dochodzi do wielu wypadków, często niestety ze skutkiem śmiertelnym. Nie lepiej sytuacja wygląda na dk 35 (Wałbrzych-Świdnica-Wrocław). Dlatego też władze województwa dolnośląskiego, w odpowiedzi na obietnice złożone przez premiera Morawieckiego, chcą połączenia S8 ze stworzoną S35.
27 września w Świdnicy odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczył marszałek województwa Cezary Przybylski, wicestarosta Zygmunt Worsa, radni województwa: Czesław Kręcichwost, oraz Patryk Wild.
Tematem spotkania było przyjęcie przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego stanowiska dotyczącego rozbudowy dróg ekspresowych na południu województwa w przebiegu międzynarodowych szybkich korytarzy transportowych, w kierunku Wiednia oraz Pragi, w tym szczegółów apelu dolnośląskich radnych w kontekście zapowiedzi premiera Morawieckiego dotyczących projektowania drogi krajowej nr 8 jako drogi ekspresowej S8.
W trakcie konferencji zaproponowano także gotowe rozwiązania przebiegu przyszłej S8 na zachód od obecnego przebiegu DK nr 8 oraz przełożenia na nową S8 ruchu z dwóch najbardziej niebezpiecznych i zatłoczonych odcinków dróg krajowych naszego województwa, czyli aglomeracyjnych odcinków drogi nr 8 oraz drogi nr 35.
Samorządowcy uzasadniają, że przez teren Województwa Dolnośląskiego powinien docelowo przechodzić również szybki korytarz drogowy Warszawa-Łódź-Wrocław-Praga, łączący najkrótszą możliwą trasą stolice Polski i Czech, obsługujący jednocześnie trzy z czterech największych polskich miast. Na terenie Dolnego Śląska, najkrótszy geometrycznie przebieg tego korytarza prowadzi przez obszar aglomeracji Wałbrzysko-Świdnickiej, drugiej pod względem wielkości populacji aglomeracji województwa. Jednocześnie korytarz ten stanowi najkrótszą drogę dojazdu z Wrocławia oraz południowej, wschodniej, centralnej i północnej Polski, do Jeleniej Góry i turystycznego regionu Karkonoszy. W okolicy Bolkowa nowa droga ekspresowa włączać się powinna w prowadzącą do Pragi, budowaną obecnie drogę ekspresową S3.
Jak podkreślał w swojej prezentacji Patryk Wild, starania o udrożnienie krajowej ósemki i dk 35 trwają już lata, niestety żadne władze nie podjęły tematu.
- Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski - Poznań i Wrocław - z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej. W przypadku przedłużenia drogi S8 do Boboszowa, korytarz wymagać będzie jedynie transgranicznego łącznika od granicy do czeskiej drogi ekspresowej D35, kończącej się dziś w mieście Mohelnice, oddalonym o 38 km od przejścia drogowego granicznego w Boboszowie. Proszę spojrzeć: codziennie dk 8 przejeżdża około 20 tysięcy samochodów, a krajową 35, piętnaście tysięcy. I choć to nie są świeże dane, to wiadomo, że teraz ruch może być nawet większy. Niestety, władze krajowe uznały, że nie jest to wystarczające i środki przeznaczyły na drogi, w których ruch była kilkakrotnie mniejszy. Z czego również się cieszymy, ale wiadomo, że potrzeby są znacznie większe - mówił radny Patryk Wild.
Wprowadzenie zaproponowanych zmian może zająć nawet dekadę.
- W związku z informacjami o rządowej decyzji o prowadzeniu prac projektowych nad drogą nr 8 jako ekspresową S8, zwróciliśmy się do Prezesa Rady Ministrów o takie zaprojektowanie jej przebiegu na odcinku aglomeracji wrocławskiej, aby w przyszłości możliwe było poprowadzenie obydwu korytarzy międzynarodowych, jednym ciągiem drogowym, aż do ich rozwidlenia w okolicy góry Ślęży. Droga krajowa numer 8 jest słusznie nazywana drogą śmierci. Przez lata nie była gruntownie modernizowana. Instalowano jedynie sygnalizację świetlną, która skutecznie blokuje drożność tej drogi. Z Kudowy do Wrocławia jedzie się w tej chwili najkrócej 2,5 godziny. Czas ten może ulec zmniejszeniu, ale musimy być konsekwentni - powiedział Czesław Kręcichwost.
Zdaniem samorządowców w przyszłości, dzięki budowie ok. 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.
Dlatego w związku z informacjami Prezesa Rady Ministrów o przebudowie drogi nr 8 do standardu drogi ekspresowej, Sejmik Województwa Dolnośląskiego na sesji 20 września 2018r. przyjął uchwałę i skierował do Premiera apel o uzupełnienie sieci dróg ekspresowych o drogę nr 8 w przebiegu uwzględniającym postulaty przedstawione przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
- Walczymy nie tylko o drogę ekspresową S8 do Kłodzka, ale docelowo również o drogę ekspresową S5 (lub S35) do Świdnicy, Wałbrzycha, Bolkowa co jest osiągalne w przyszłości, wymaga jednak, by już teraz odpowiednio zaprojektować podwrocławski odcinek S8. Zachęcamy samorządy lokalne do poparcia tego stanowiska - podsumowuje marszałek Cezary Przybylski.
Apel został skierowany do prezesa Rady Ministrów, Mateusza Morawieckiego.
Przeczytaj komentarze (4)
Komentarze (4)