Festiwal Zabytków Techniki

czwartek, 14.7.2016 11:45 418 0

Od 2013 r. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku organizuje Festiwal Zabytków Techniki. Impulsem do organizacji I edycji były obchody jubileuszu 170 - lecia uruchomienia linii kolejowej Wrocław - Świebodzice. Rekonstrukcja tych wydarzeń - m.in. wjazdu pierwszego pociągu na stację w Jaworzynie Śląskiej skłoniła nas do opowiedzenia większej historii. Historii przemysłu i techniki na Dolnym Śląsku, której kolej była ważnym, ale nie jedynym elementem. W pierwszych latach narracja toczyła się w oparciu o zbiory Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku - czynne, historyczne maszyny, pojazdy i urządzenia.

Przełomowy okazał się 2015 r., po raz pierwszy w naszym przedsięwzięciu zdecydowali się wziąć udział partnerzy z zewnątrz - wielcy i znani, jak Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia mieszcząca się na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Thorez, i mali - jak Młyn Gospodarczy w Siedlimowicach, produkujący mąkę w oparciu o maszyny i technologie z przełomu XIX i XX wieku.

Celem naszego przedsięwzięcia jest promocja idei ochrony zabytków techniki. Tych, które jeszcze trwają i opierają się naporowi źle pojmowanej nowoczesności i modernizacji. Przebiegającej w często bezrefleksyjny sposób. Festiwal pokazuje zapomnianą, przede wszystkim niedocenioną grupę zabytków - świadectw wielkiej, ciekawej i burzliwiej historii naszego regionu. Ich fundamentalnego wpływu na kształtowanie krajobrazu kulturowego regionu.

Tegoroczna lista uczestników wciąż pozostaje otwarta, ale na pewno udział zapowiedziały, oprócz Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, m.in. Zakłady Porcelany Stołowej KAROLINA w Jaworzynie Śląskiej, Muzeum Porcelany w Wałbrzychu, Parowozownia Dzierżoniów, gazownia w Sobótce czy młyn w Okulicach. W ramach festiwalu zorganizowana zostanie również wystawa studenckiego koła naukowego INDUSTRIA z Politechniki Wrocławskiej - Były, Są, Będą - poświęcona zabytkom architektury przemysłowej Wrocławia. Festiwalowi towarzyszyć będą również przejazdy zabytkowego składu prowadzonego przez parowóz TKt48-18.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)