Mała obwodnica Świdnicy otwarta

piątek, 5.9.2014 16:59 13075 4

Mała obwodnica Świdnicy została 5 września oficjalnie otwarta. Na ten 3-kilometrowy odcinek czekaliśmy od blisko 4 lat.

Uroczystego otwarcia dokonały władze województwa, Dolnośląskiej Służby Dróg Kolei i Autostrad, miasta i powiatu świdnickiego. Byli też posłowie, a nawet prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

Mała obwodnica Świdnicy to od samego początku pechowa inwestycja. Pierwotnie droga miała być gotowa wraz z końcem grudnia 2012 r. W czerwcu 2012 roku Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych S.A. z Kędzierzyna Koźla, główny wykonawca tzw. małej obwodnicy, ogłosił swoją upadłość, a prace zostały wstrzymane. Po kilku miesiącach, wyłoniono nowego wykonawcę - konsorcjum firmę Polimex, który po spełnieniu wszystkich formalności, deklarował, że droga będzie gotowa na lipiec 2013 roku. Niestety niesprzyjające warunki atmosferyczne, a takze utrudnienia ze strony posiadaczy gruntów przebiegających przez obwodnicę, nie pozwoliły na zrealizowanie zadania w terminie.

***

Nowo wybudowana obwodnica Świdnicy połączyła drogę krajową nr 35 (Wrocław-Wałbrzych) w Słotwinie z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia oraz z łącznikiem Świdnicy z autostradą A-4, poprzez rondo Solidarności. Budowa Obwodnicy wyprowadza tranzyt ciężarowy poza granice Świdnicy i upłynnia lokalny ruch miejski. To kolejna ważna inwestycja drogowa - wprowadzająca duże udogodnienia dla kierowców - zrealizowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu.

Świdnica dotychczas nie posiadała obwodnicy, a ruch samochodowy przebiegał ważnymi drogami: wojewódzką nr 382 i krajową nr 35 przez centrum miasta. Przejazd pojazdów po ulicach, których parametry nie są wystarczające dla dużego natężenia ruchu, powodował nie tylko uciążliwość, ale i zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Brak płynności ruchu, ograniczenia prędkości, liczne skrzyżowania, sygnalizacje świetlne, duża liczba punktów kolizyjnych, a także hałas, nadmierne drgania i wzrost ilości spalin, szczególnie dotyczący pojazdów ciężarowych, wpływał negatywnie na jakość życia i warunki komunikacji w mieście.

Celem budowy obwodnicy Świdnicy jest unowocześnienie infrastruktury drogowej na terenie miasta, przede wszystkim poprzez usprawnienie połączenia sieci dróg wojewódzkich z krajowymi, dzięki czemu poprawia się dostępność komunikacyjna regionu świdnicko-wałbrzyskiego z pozostałymi obszarami Dolnego Śląska.

Inwestorem Obwodnicy Świdnicy jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.

Obwodnica Świdnicy liczy ok. 3,2 km długości, jej koszt, to ok. 34 mln zł z czego ok. 15 mln zł, to środki pochodzące z dofinansowania unijnego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013.

 

W materiale wideo m.in. o problemie wprowadzającego w błąd oznakowania czy o planach rozwoju sieci drogowej:

 

 

 

Foto: Marlena Mech

Przeczytaj komentarze (4)

Komentarze (4)

Fusel sobota, 06.09.2014 15:21
A do czego służy to rondo od strony Słotwiny?
ojej sobota, 06.09.2014 15:59
To takie samo glupie cos jak wiadukt na drodze polnej bozanow - nowice. I wiadukt nad torowiskiem 4pasowy gdy cala droga jest dwupasowa. Za to skrzyzowanie z zatowa przecina 4 niebezpieczne pasy
sobota, 06.09.2014 10:20
Tytuł w artykule wprowadza w błąd, powinno być "kolejna część...
Richard piątek, 05.09.2014 22:20
eee, co to za obwodnica która nie wraca do drogi,...