Zbierają kasę na transport zabytkowych wagonów

sobota, 3.11.2018 10:41 1210 0

- Szanowni Państwo, zwracamy się o wsparcie naszej organizacji w promocji prowadzonej zbiórki( lub też wsparcia finansowego) na rzecz transportu nw. wagonów. Nasze Stowarzyszenie od roku 2003 aktywnie dział na rzecz ratowania kolejowych zabytków techniki. Dziś nasze zbiory liczą ponad 30 sztuk różnego rodzaju taboru. Stowarzyszenie nie posiada funduszy zewnętrznych ale robi co może i myślę, że można nas brać za przykład społeczników robiących coś bez względu na to czy otrzymają dotację lub dofinansowanie. Kolej to  nasza pasja ale czasem sama pasja nie wystarcza zwłaszcza jeśli w grę wchodzą wydatki związane z transportem (za jeden wagon około 2500 zł) - apeluje Łukasz Romaniecki, prezes stowarzyszenia.

Wagon nr I 

Stowarzyszenie Miłośników Kolei i w Jaworzynie Śląskiej stało się właścicielem kolejnego cennego wagonu osobowego zbudowanego prawdopodobnie przez wytwórnię Beuchelt & Co., Grünberg i./Schlesien dla jednej z lokalnych niemieckich kolei prywatnych spółki Lenz & Co. 
Wagon wyprodukowano 113 lat temu w roku 1905 (pierwotny nr 124) na stan PKP (z nr 26990) trafił w roku 1945 i był przydzielony do DOKP Wrocław aż do wycofania z eksploatacji. Wagon posiadał oznaczenie Ci (wagon klasy III przechodni) a od roku 1956 oznaczenie Bi. W dniu 31 grudnia 1965 r. został skreślony z inwentarza PKP. Na ramie wagonu znajduje się napis Stacja Kamieniec Ząbkowicki DOKP Wrocław co wskazuje, iż wagon był eksplorowany prawdopodobnie na lokalnych liniach kolejowych w obrębie stacji Kamieniec Ząbkowicki. 
Z posiadanych dokumentów wynika, że wagon w dniu 28 maja 1992 roku został zakupiony przez (Pracownicze Ogrody Działkowe) dziś Rodzinne Ogrody Działkowe „Godzisz” w Jeleniej Górze od PKS Jelenia Góra gdzie służył jako pomieszczenie magazynowe. 
Wagon zostanie przetransportowany do Jaworzyny Śląskiej jeszcze w tym miesiącu gdzie zostanie zabezpieczony. 

Zachęcamy Państwa do wsparcia Stowarzyszenia w kosztach transportu ww. wagonu, który jest jedynym tego typu wagonem zachowanym w Polsce do celów muzealnych. 
Mogą Państwo nas wesprzeć poprzez:

https://zrzutka.pl/ygnekj

 lub wpłatę na konto bankowe SMKJ : Nest Bank PL 89 2530 0008 2006 1021 5200 0001. 

Za okazane wsparcie serdecznie dziękujemy.

Wagon nr II

Wyprodukowano mnie w roku 1891 w firmie „L. Steinfurt” w Królewcu. Jestem wagonem pasażerskim Di nr 3850 KED Breslau (KPEV). Użytkowano mnie jeszcze w latach 30 później z takich czy innych powodów trafiłem do nieistniejących już Zakładów w Lubaniu Śląskim gdzie sprzedano mnie do celów gospodarczych. Wagon był przystosowany do przewozu rannych żołnierzy na wypadek wojny. Stan zachowania można uznać za niezły biorąc pod uwagę wiek. Znawcy twierdzą, że wagon zachował się w niezmiennym stanie od czasu zejścia z taśmy produkcyjnej. 

Pewnie zastanawiacie, się Państwo, po co ratować i ściągać wagon skoro nie posiada on układu biegowego i cięgłowego odpowiedź jest tylko jedna, bo takie elementy można pozyskać chociażby z eksploatowanych jeszcze wagonów przez przedsiębiorstwa utrzymania nawierzchni kolejowej. Ponadto jest to bardzo cenny wagon i należy go zachować do celów muzealnych. Prosimy o wsparcie, które pozwoli na przemieszczenie wagonu z obecnej lokalizacji na teren Gminnej Bocznicy Jaworzyna Śląska – Pastuchów.

https://zrzutka.pl/zfsn3m

lub wpłatę na konto bankowe SMKJ : Nest Bank PL 89 2530 0008 2006 1021 5200 0001.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)