Dostali wezwania do zapłaty, a nie podpisali umów. Co na to ORANGE?
Jak już wcześniej informowaliśmy na naszym portalu od kilku miesięcy na policję zgłaszają się przedsiębiorcy (głównie z Kamieńca Ząbkowickiego i Ząbkowic Śląskich), którzy dostają wezwania do zapłaty za usługi telekomunikacyjne i sprzęt elektroniczny.
Oszukanych jest już kilkadziesiąt osób, policja nadal prowadzi dochodzenie w tej sprawie. Oszuści działają mniej więcej według ustalonego schematu. Przez Internet zawierają umowę na usługi telekomunikacyjne i kupują przy tym sprzęt elektroniczny (drogie telefony, laptopy) na dane firmy poszkodowanych przedsiębiorców (skąd oszuści mają dane osobowe, tego policja jeszcze nie ustaliła). Następnie oszust miejsce dostarczenia przesyłki wyznacza nie w miejscu siedziby firmy, na która zawarł umowę, ale „gdzieś w Polsce”. Poszkodowany przedsiębiorca po upływie kilku miesięcy, zazwyczaj około pół roku, dostaje wezwanie do zapłaty za sprzęty i usługi lub kary umowne za zerwanie umowy, niepłacenie za nie. Zazwyczaj jest to kilka tysięcy złotych, choć zdarzały się nawet po kilkanaście tysięcy złotych.
Swoje śledztwo prowadzi policja, także poszkodowani nie chcą pozostać bezczynni, planują razem nagłośnić sprawę.
Pozostaje jednak pytanie, jakie stanowisko w tej sprawie zajmuje firma Orange, z którą zawierane są oszukańcze umowy? Czy firma podjęła jakieś działania w celu wyjaśnienia sprawy? Czy ich system zabezpieczający jest wystarczający, gdy dochodzi do oszustw na taką skalę? Co mogą zrobić poszkodowani, by jak najszybciej wyjaśnić sprawę i pozbyć się windykacji?
Zapytaliśmy o to firmę Orange Polska, oto jaką otrzymaliśmy odpowiedź.
STANOWISKO ORANGE POLSKA
W załączeniu przesyłamy odpowiedzi na Państwa pytania:
Odnotowujemy oszustwa polegające na zawieraniu umowy na usługi telekomunikacyjne, związane z zakupem drogiego aparatu telefonicznego w oparciu o dane firmy znalezione w internecie. Sytuacje te wymuszają na nas ponowną weryfikację stosowanych w firmie zabezpieczeń. Konsekwencja tych działań jest to, że coraz częściej wyrażamy zgodę na sprzedaż drogich telefonów nowym firmom tylko po wcześniejszej wpłacie depozytu.
W przypadku zakupu usługi i telefonu przez strony internetowej, weryfikujemy m.in. NIP, REGON i PESEL, a także wiarygodność płatniczą firmy. Zamówienie takie może być odebrane na poczcie, poprzez kuriera oraz w salonie sprzedaży Orange . W każdym przypadku obowiązkiem wydającego telefon jest weryfikacja danych odbierającego towar na podstawie odpowiednich dokumentów oraz złożenie podpisu przez klienta .
Jeżeli klient – firma otrzymał fakturę lub e-fakturę za usługę, bądź telefon, którego nie kupował może podjąć jedno z następujących działań:
- Udać się do dowolnie wybranego salonu Orange , aby wypełnić formularz o zgłoszeniu nadużycia.
- Napisać oświadczenie o niezawieraniu umowy z Orange dołączając dokumenty, które mogą być pomocne (np. zaświadczenie z Policji o kradzieży dokumentów, dokumenty potwierdzające nadanie nr NIP, REGO, ksero dowodu osobistego) i przesłać pod adres korespondencyjny lub e-mail Orange Polska .
W tych przypadkach Orange kieruje sprawę do prokuratury i do czasu wyjaśnienia sprawy wstrzymuje wszelkie działania windykacyjne.
- Złożyć w prokuraturze zawiadomienie o możliwości popełnieniu przestępstwa przez osoby trzecie, polegającej na podpisaniu umowy z Orange przez osoby niepowołane. Otrzymane z prokuratury potwierdzenie złożenia takiego wniosku, trzeba dostarczyć do operatora. To jest podstawa zablokowania wszelkich działań windykacyjnych.
Działania te należy podjąć jak najszybciej, nie powinniśmy lekceważyć faktury, które przychodzą na adres naszej firmy, mimo, że nie zamawialiśmy danej usługi czy telefonu.
Jeśli oszust poda inny adres (korespondencyjny lub mailowy w przypadku e-faktury) niż znajdujący się w KRS czy Rejestrze Działalności Gospodarczej osoba, która padła ofiarą oszustwa może dowiedzieć się o nim dopiero wtedy gdy otrzyma wezwanie do zapłaty lub rozwiązanie umowy.
Brak płatności za faktury i zwrot dokumentów związanych z windykacja umowy, powoduje, że Orange podejmuje działania by zidentyfikować klienta i skutecznie doręczyć taki dokument np. poprzez ponowną weryfikację adresu w katalogach internetowych lub rejestrach gospodarczych. Możliwa jest też sprzedaż wierzytelności firmie windykacyjnej. W tym przypadku niezbędny jest kontakt z nowym właścicielem wierzytelności czyli firmą windykacyjną. Także w tej sytuacji trzeba niezwłocznie złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, powiadomić o tym fakcie nowego wierzyciela, który powinien wstrzymać windykację do czasu wyjaśnienia sprawy. Na tym etapie Orange Polska nie jest już jednak wierzycielem osoby oszukanej, ani stroną umowy.
Podejmujemy działania, które pozwalają ograniczyć skalę i częstotliwość takich oszustw, jednak dotykają one nie tylko Orange Polska – są na nie narażone wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż wysyłkową. Jednocześnie musimy jednak pamiętać o uczciwych klientach, dla których każde kolejne zabezpieczenie stanowi utrudnienie w korzystaniu z usług i produktów naszej sieci.
Pozdrawiamy,
Biuro Prasowe Orange
Przeczytaj komentarze (23)
Komentarze (23)