[ODPOWIEDŹ GMINY] Obrońcy zwierząt apelują do burmistrza Ząbkowic o sylwestra bez fajerwerków

wtorek, 18.12.2018 07:15 24049 52

Bielawa, Dzierżoniów, Świdnica, Wrocław - te miasta już zrezygnowały z pokazów sztucznych ogni ze względu na dobro zwierząt, dla których huk wystrzałów to prawdziwe piekło. Od kilku lat widowiskowe fajerwerki uświetniają imprezę sylwestrową na rynku w Ząbkowicach Śląskich. TOZ apeluje do burmistrza Marcina Orzeszka o wycofanie się z tej atrakcji. 

[ODPOWIEDŹ GMINY ZĄBKOWICE]

W tym roku  nie jest możliwe, aby zabawa sylwestrowa na ząbkowickim rynku odbyła się bez pokazu fajerwerków. Zadanie to zostało zapisane do realizacji w planie rocznym, a rozmowy dotyczące zorganizowania każdej imprezy zawsze toczą się z podwykonawcami z  dużym wyprzedzeniem i są zwieńczone umowami. ZOK ma więc zobowiązania, zerwanie których obciążyło by instytucję karami.

Nadmieniam, że sylwestrowe pokazy fajerwerków w Ząbkowicach Śląskich odbywają się już od wielu lat i są one zawsze bezpiecznie organizowane przez profesjonalne podmioty. Do tej pory jeszcze nigdy nie wpłynął do ZOK-u żaden apel czy też petycja w kwestii ograniczenia lub odwołania z pokazu fajerwerków przy jakiejkolwiek imprezie. Nie było więc przyczynków do tego, aby organizator rezygnował  z tej ogólnie akceptowanej i oczekiwanej przez mieszkańców Ząbkowic Śląskich tradycyjnej formy rozrywki.

Jeżeli w przyszłości w odpowiednim terminie dotrze do organizatorów imprez plenerowych jakikolwiek sygnał dotyczący tak wrażliwej materii,o której mowa w apelu, to na pewno będzie rozważana propozycja zastąpienia pokazu fajerwerków inną formą plenerowych sztuk wizualnych. Na dzień dzisiejszy nie ma takiej możliwości.

 Z wyrazami szacunku,

Zbigniew Łupak 
Dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury

 

fot. pixabay

 

Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Ząbkowicach Śląskich wystosowało apel do burmistrza Ząbkowic, by ze względu na dobro zwierząt zaplanowany na sylwestrową noc pokaz sztucznych ogni nie odbył się. 

- Apelujemy do władz gminy i miasta Ząbkowice Śląskie, a w szczególności do Burmistrza Marcina Orzeszka o porzucenie pomysłu pokazu fajerwerków w sylwestra. Pokazy sztucznych ogni przyczyniają się do śmierci i okaleczeń tysięcy ptaków, wiewiórek i innych dzikich zwierząt, a także ogromnej traumy naszych zwierząt domowych - przekonują działacze Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Ząbkowicach Śląskich.

Jak dodają obrońcy zwierząt, mowa tu o popękanych bębenkach w uszach, atakach serca, otępieniu, utracie zdolności orientacji w terenie, uszkodzeniach mózgu. Otępiałe zwierzęta wpadają pod samochody, nie są w stanie znaleźć drogi do swoich legowisk. Giną, bo nie mogą już normalnie funkcjonować z powodu uszkodzeń uszu i mózgu.

Już wcześniej Ząbkowicki Sztab WOŚP zapowiedział, że podczas styczniowego finału nie będzie fajerwerków. TOZ liczy, że także zabawa sylwestrowa na ząbkowickim rynku odbędzie się bez zapowiadanego pokazu sztucznych ogni.

- Ten 10 minutowy pokaz nie jest wart ich tortury. Warszawa, Wrocław, Dzierżoniów, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zrezygnowały z pokazu fajerwerków.  Czas na Ząbkowice. Prosimy o udostępnienia, o oznaczanie Pana Burmistrza, pokazujące, że nie zgadzacie się na ten pokaz Może razem uda nam się wywalczyć spokój naszych zwierząt - zachęca na facebooku TOZ.

Wypowiadający się w tej sprawie mieszkańcy proponują, by zamiast pokazu sztucznych ogni odbył się pokaz laserowy. Czy burmistrz Ząbkowic Śląskich przychyli się do tej prośby i jakie jest jego zdanie w tej sprawie? Zapytaliśmy o to Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich. Na odpowiedź czekamy. 

Przeczytaj komentarze (52)

Komentarze (52)

a sobota, 22.12.2018 20:41
Szkoda, że Burmistrz wcześniej na to nie wpadł.
Mi osobiście na fajerwerkach nie zależy ale na dobru zwierząt już tak.
f wtorek, 18.12.2018 16:29
ja prd ludzie jakos ja nie wnoszeo zakaz posiadania wyploszy ktore cialkaja mi obok domu caly cholerny rok i jakos wszyscy maja w dupie ze moje dziecko sie stresuje tym szczekaniem bo np spac nie moze. kiedys zwierzetta prezzywaly wojne i jakos bez urazu i zadry w psychice zyly, rozbestwiacie te zwierzeta i tyle, wystarczy w sylwestra kolo polnocy powstrzymac sie od spacerow z psem i zapewnic mu w miare wyciszone pomieszczenie nie wiem sypialnia lazienka albo poprostu byc przy nim, strzelanie fajerwerkami to tradycja co burze i gradobicia tez odwolamy bo halas i glosno?? strzela sie RAZ W ROKU wiec bez przesady
środa, 19.12.2018 08:46
Uważasz że ty i twoje dziecko macie większe prawa do zamieszkiwania na planecie ziemia.Wyobraź sobie że wszystkie istoty żywe mają prawo do życia i to godnego życia.Pewnie tego nie rozumiesz?
f środa, 19.12.2018 12:04
przeczytaj ze zroumieniem jeszcze raza potem otwieraj dziób, nawet nigdy nie wyszlam upomniec sasiada zeby uciszyl wyplosza dotarlo? za to wy skaczecie robicie szum niedlugo przywiazecie sie do latarni w protescie przed JEDNA NOCA SYLWESTROWA? jestescie takimi obroncami zwierzat to USWIADAMIAJCIE ludzi jak maja sie opiekowac pupilami w te noc a nie ograniczajcie ludziom rozrywke. zreszta strzelanie to jest kilka minut powtarzam RAZ W ROKU inteligencie
Jarek środa, 19.12.2018 14:30
Rozbestwiony to twój bachor jest.Tylko skomlanie słychac całymi dniami.
F czwartek, 20.12.2018 00:06
Jarek cwanuaczku z rozumkiem na tyle malym ze potrafisz tylko szczekac w necie przeszkadza Ci wycie bahora to zrib stuk stuk w drzwi i miej na tyle jaj zeby mi to w oczy powiedziec. A jesli nie masz nic do powiedzenia na temat zwierząt i fajerwerkow to zabieraj stad swoje szanowne JA i badz tak uprzejmy nie ranic wiecej mych oczu tymi zalosnymi pseudo komentarzami pozbawionymi argumentow
nikt czwartek, 20.12.2018 08:46
a ja nie chcę słuchać wybuchów, chcę spać mam w d...e sylwestra dla mnie to kolejny dzień

zakłócanie ciszy nocnej
w tym mieście są też starsze osoby, chore, wymagajace spokoju
czas pomyśleć i nie wywalać kasy w błoto
za tą kasę może zorganizować coś innego - l a s e r y nie strzelają
Czacha piątek, 21.12.2018 13:10
Dobrze napisane.Ja tez mam dużo zwierzą i są dla mnie wazniejsze niż nowy rok.Dzień jak kazdy inny.Lepiej nakarmic biednych ,a nie puszczac z dymem tyle pieniędzy.
Fajerwerkiwsylwestra środa, 19.12.2018 07:19
Czytam te komentarze wielkich obrońców zwierząt i śmiać mi się chce
nikt czwartek, 20.12.2018 08:43
nie masz psa...
ja mam w swoim życiu trzeciego psa i jeden z nich bardzo się bał, trząsł się serduszko mu mało njie wyrwało sie z piersi, każdy sylwester przez 8 lat (które był z nami spędzałam pod stołem z psem ......
obecny mój pupil chętnie ogląda z nami fajerwerki ;) nie boi się drze ryja na każdy wybuch i koniecznie chce sprawdzać co tak strzela
Dociebie środa, 19.12.2018 09:15
A ja czytam twój komentarz - wielkiego idioty i z chęcią wystrzelilabym ciebie razem z tymi fajerwerkami.
Jarek środa, 19.12.2018 14:36
Zakaz fajerwerków powinien byc.Miasta ,które sie rozwijają w cywilizowany sposób już dawno uzywają laserów,tylko zacofane Ząbkowice tyle pieniedzy puszczają z dymem,a biedni ludzie po smietnikach jedzenia szukają.Porazka i brak empatii.
Obrońca zwierząt środa, 19.12.2018 15:07
Ja proponuję w przyszłym roku referendum.
djooi wtorek, 18.12.2018 07:33
A jak będzie wojna to TOZ wystosuje pismo do Rosjan aby nie strzelali bo wiewiórka nie trafi do domu a ptaszek rozwali się na drzewie.
Stopfajerwerkom wtorek, 18.12.2018 23:32
Mam nadzieje ze Ty pierwszy skończysz na drzewie!!!
wtorek, 18.12.2018 09:46
Popieram zakaz fajerwerków, sama mam kotka w domu i przeżywam razem z nią ponieważ boi się strasznie wystrzałów, jeszcze tydzień po Sylwestrze boi się wejść na parapety.. Nie fundujmy im niepotrzebnych stresów.
człowiek wtorek, 18.12.2018 14:45
Ja muszę słuchać tych psów i kotów cały rok (nie mówiąc już o trawnikach i chodnikach z kupami). Ale fajerwerków nie mogę, bo piesek płacze?
wtorek, 18.12.2018 15:16
Ty też strasznie tylko że psia kupa tak nie śmierdzi jak twoja.ha ha ha
wtorek, 18.12.2018 15:22
To nie słuchaj zatkaj sobie uszy a kupę posprzątaj.
człowiek wtorek, 18.12.2018 16:21
To wy zatykajcie uszy tym waszym kundlom i nie będzie problemu, a sprzątanie to też wasz obowiązek. Bierzecie psa czy kota do domu to weźcie za to odpowiedzialność. Wasze zwierze wasz problem.
Mieszkaniec środa, 19.12.2018 07:40
Ty masz kotka w głowie
uczony środa, 19.12.2018 10:31
U mnie w małej miejscowości jak sąsiedzi pochleją to strzelają parę godzin. Jak mam wytłumaczyć debilom?
ERA środa, 19.12.2018 08:48
I po co te nerwy, wystarczy tylko nie wychodzić w tym czasie na zewnątrz ze zwierzętami tylko poświęcić im tą chwilę w domu, ale to chyba za duże wyzwanie dla właścicieli czworonogów.
Zawiedziony środa, 19.12.2018 08:10
Jak cierpienie zwierząt domowych i nie tylko bo są jeszcze zwierzęta żyjące na dziko jesto za małym przyczynkiem to super władze stanęliśmy na wysokości zadania.Dopiero jak się wydarzy nieszczęście będziecie reagować.Ale szaleństwo jest ponad wszystko ponad spokój i ponad środowisko.
Maryjan Tomalla wtorek, 18.12.2018 20:24
Burmistrz słynie z imprez więc nie ma opcji żeby cokolwiek odwoływać, wszędzie można bez fajerwerków a w Ząbkowicach nie, jaki burmistrz taka gmina, dno i wodorosty
wtorek, 18.12.2018 20:31
Może mi ktoś wytłumaczy co to za tradycja strzelania petardami w sylwestra.Napewno nie Polska tylko coś zapożyczonego z zachodu jak wiele innych tradycji.A Napewno już nie kilkuset letnia.
wtorek, 18.12.2018 20:40
Co wam zrobiły te biedne karpie męczone i duszone w reklamówkach bez powietrza. Jeszcze wam wmówiono że bez karpia to nie święta. Jak mi was szkoda .
wtorek, 18.12.2018 20:47
Najgłupsze święto ten sylwester.Zajebista okazja do wyciągnięcia od was kasy.A wy się żyły wyprujecie żeby go świętować.I pewnie szczerze wierzycie że tego chcecie.Jakie to smutne.A jest tyle ciekawszych form świętowania.
wtorek, 18.12.2018 18:38
niedługo karpia na wigilię nie będzie można zjeść przez ekologów
wtorek, 18.12.2018 17:33
zamiast głupich zakupów daj te pieniądze na schronisko dla zwierząt TY co to piszesz jaka będzie jazda wiesz co przeżywa zwierzę jesteś dla mnie zerem
wtorek, 18.12.2018 08:14
Boże kto mieszka w tych Ząbkowicach. Chyba nigdy nie widzieliście jak się pies zachowuje podczas wystrzałów! Cala Polska odchodzi od fajerwerków, a w Ząbkowicach widzę same śmieszki, co wiedzą lepiej.
hhj wtorek, 18.12.2018 08:41
bo cała polska to cirmnota. widac po tym na kogo glosuja. w Ząbkowicach mądre ludzie są.
Zainteresowany wtorek, 18.12.2018 08:51
Wytłumacz ie mi drodzy obrońcy zwierząt jedną rzecz, profesjonalny i bezpieczny pokaz trwający kilka minut jest zły, natomiast sprzedaż petarda, fajerwerków i strzelanie z nich gdzie popadnie od grudnia do połowy stycznia często przez osoby pod wpływem alkoholu jest super, tutaj nie ma problemu....
Strzalowy wtorek, 18.12.2018 09:03
Strzelać do białego rana nie żałować
Demon wtorek, 18.12.2018 11:13
Chyba tobie w głowę, palancie
Mistrz łowienia wtorek, 18.12.2018 14:25
Kolego kupiłem juz 4sz po 28 strzałów ale będzie jazda
wtorek, 18.12.2018 17:27
średniowiecze w Ząbkowicach
wtorek, 18.12.2018 12:20
Przecież, to kilkusetletnia tradycja...
Niedługo będziemy rezygnować z innych zwyczajów z powodu "ochrony" zwierząt. To nie zmierza w dobrym kierunku... człowiek schodzi na drugi plan i większą uwagę poświęca się pomocy zwierzętom niż bliźniemu.
wtorek, 18.12.2018 15:50
Jak czytam niektóre wypowiedzi to nasuwa mi się jedno.ZNIECZULICA!
zara wtorek, 18.12.2018 13:28
Fajerwerki i fajerwerki, a dlaczego nikt nie zaprotestuje przeciwko strzelaniu do zwierząt w lasach ? Przecież broń myśliwska, także powoduje huk. No jakoś nie widzę, żeby komuś to przeszkadzało.
Bezstrzelania wtorek, 18.12.2018 13:48
Nie mów że nikomu nie przeszkadza jesteś w błędzie . jest bardzo wielu ludzi którym nie jest obojętne strzelanie do niewinnych zwierząt. Pod przykrywką tzw odstrzału jakieś grubasy robią sobie zabawę i jeszcze mają z tego frajdę.Potem się spotykają i opowiadają z wielką satysfakcją jak to było fajnie dobić wystraszone zwierzę.Nie jest sztuką iść z bronią na zwierza.Niech jeden z drugim stanie do sprawiedliwej walki bez broni.Zapewniam że nie będą się mogli pochwalić swoją odwagą i męskością. POPIERAM ZAKAZ STRZELANIA DO NIEWINNEJ I BEZBRONNEJ ZWIERZYNY.Oczywiście fajerwerków też zakaz.Nic głupszego nie widziałem jak fajerwerki w nowy rok i jeszcze ta pijacka atmosfera .Fuj.
autor wtorek, 18.12.2018 14:11
Mego kolegi pies dostal zawalu w sylwestra i zdechl
wtorek, 18.12.2018 14:28
I tak będą strzelać mieszkańcy. Bez sensu te zakazy bo inni będą strzelać
Autor wtorek, 18.12.2018 14:49
Ja bym odwołał sylwestra to by nie strzelał nikt
Janko wtorek, 18.12.2018 17:07
Tym pseudo obrońcom to się sufit skrzywił. Może zakazać żyć ludziom żeby zwierzątka miały więcej miejsca na świecie...
Jan wtorek, 18.12.2018 07:21
Ale się obudzili... Zdajecie sobie chyba sprawę, że odwołanie teraz fajerwerków wiąże się ze sto proc wpłatą kasy dla nich a pokazu laserowego z wolnym terminem się nie znajdzie. Nikt nie myślał o tym we wrześniu jak rezerwuje się terminy tego typu atrakcji?......
wtorek, 18.12.2018 07:56
No właśnie burmistrz o tym nie myślał wcześniej?
No tak nikt mu wcześniej nie podpowiedział to jakby sam mógł na to wpaść.
Kdk wtorek, 18.12.2018 07:29
A mój pies co roku w sylwestra do okna leci i patrzy jak strzelają, nic nie skomli ani nic... Chyba jestem złym właścicielem psa...
5 min pokazu a afera jak nie wiem... Tydzień z hakiem do sylwestra i się toz obudził... Żeby taka afera była jak znajdują dzieci do smietnikow wyrzucane
wtorek, 18.12.2018 07:00
Stop fajerwerkom!
wtorek, 18.12.2018 01:04
Oczywiście jestem za zaprzestaniem fajerwerków, zwłaszcza, że taka forma dziękczynienia ku chwale "pasożyta odbytu" jest mocno przesadzona. Mrówka Cała i Złoty Melon na pewno chętniej przyjęłyby równowartość w gotówce na swoje "potrzeby". A tak, cała populacja ząbkowickich wiewiórek rzuciła się pod samochody, a wcześniej jeszcze biedactwom bębenki popękały... Strata wielokrotna: wiewiórek nie ma, orzeszków zbyt dużo, Mrówka i Melon aż piszczą z biedy, bo za mało kasy wpływa. Koniecznie STOP ⛔ fajerwerkom w sylwestra! Zamiast tego można np. zawyć z radości, lub rozpaczy do księżyca, że Cipermans Polsce "nie odpuszcza..."
Hmmm wtorek, 18.12.2018 00:28
Rozumiem, że zwierzęta domowe przeżywają koszmar ale z tymi wiewiórkami i ptakami już przesadzacie. Właściciele powinni zadbać o swoje czworonogi a burmistrz powinien się zgodzić na to tylko ze względów finansowych. Zamiast na fajerwerki przeznaczyć te pieniądze na pomoc potrzebującym w naszym powiecie.
wtorek, 18.12.2018 00:17
popieram