Podpisano umowy z wykonawcami na zaprojektowanie oraz budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik. Ma być gotowa za cztery lata

czwartek, 14.12.2023 15:44 18524 19

GDDKiA we Wrocławiu podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie oraz budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o długości 32,5 km za kwotę ok. 1,07 mld zł. Cały odcinek został podzielony na trzy zadania, których udostępnienie do ruchu planowane jest w II połowie 2027 r. Obecną drogę krajową nr 8 zastąpi ekspresówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasami awaryjnymi.

Kontrakty

Pierwszy odcinek S8 pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe zrealizuje firma Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309 777 961,23 zł. Drugi pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski firma PORR za kwotę 401 110 124,16 zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód firma Budimex za kwotę 355 614 315,9 zł.

Cztery z sześciu odcinków S8

Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. Dla pierwszych trzech odcinków podpisaliśmy dziś umowy na realizację, a w trakcie procedury przetargowej jest odcinek od Ząbkowic Śląskich do Barda. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. Dla ostatniego odcinka Bardo – Kłodzko jesteśmy w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach wskażemy wariant preferowany, dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. 

Tak będzie przebiegać S8 Wrocław – Kłodzko

Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału. 

Wrocław (Magnice) – Łagiewniki  

Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:

Zadanie 1 odc. od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346.  Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.    

Zadanie 2 odc. od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.       

Zadanie 3 od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.  
 
Łagiewniki – Bardo
Zadanie 4 odc. od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza o długości ok. 9,3 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad ciągiem głównym, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów)  

Zadanie 5 odc. od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ o długości ok. 7,9 km. Trasa będzie przebiegać przez tereny gmina Niemcza i Ząbkowice Śląskie i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie DK8, a w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D.  W ramach zadania wybudowane będzie 19 obiektów inżynierskich (4 obiekty nad ciągiem głównym, 6 obiektów w ciągu trasy głównej, 9 przepustów).

Zadanie 6 odc. od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości ok. 14 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 16 przepustów, w tym 14 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. W ramach zadania wybudowane będzie 35 obiektów inżynierskich (8 obiektów nad ciągiem głównym, 3 obiekty w ciągu dróg dodatkowych, 8 obiektów w ciągu trasy głównej, 16 przepustów).

 

GDDKIA

Przeczytaj komentarze (19)

Komentarze (19)

Anty niedziela, 17.12.2023 21:23
Chińczycy zrobiliby tą drogę w rok
Artur wtorek, 19.12.2023 01:47
Sami płacą fortunę, żeby Amerykanie i Niemcy im budowali, ale w Europie to geniusze i tylko ich ktoś niewidoczny blokuje.
niedziela, 17.12.2023 19:30
Jeżeli budowa odcinka Bardo - Kłodzko się opóźni, to będzie "zasługa" wójta Z.Tura, który broni swojej chałupy w Podzamku i blokuje najbardziej ekonomiczny i racjonalny projekt tej inwestycji. Chłop się uparł i basta! Przez tego chłopka droga S8 skoczy się w Bardzie!
Realista niedziela, 17.12.2023 15:53
Inteligencja z Nowej Rudy nie potrzebuje S8 ,przecież powołali specjalny zespół z marszałkinią na czele,Jarosem itd w celu uwalenia S8 i S3
Jan czwartek, 14.12.2023 21:12
Gdyby pan Proporczyk nie blokował tego przedsięwzięcia to już dawno byśmy jeździli po tej drodze
Dd piątek, 15.12.2023 20:46
Rozumiesz co skomentowałeś? Przeczytaj artykuł że zrozumieniem. Wiesz ile lat trwał proces uzgodnień i projektowanie aż do wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę? 10 km obwodnicy Dzierżoniów budują już ponad 6 lat .... a 30 lat o tym mówili
czwartek, 14.12.2023 23:27
na szczęście już go nie ma - jest teraz tylko posłem dietetycznym
DDZ piątek, 15.12.2023 12:47
Tylko dzięki Panu Dworczykowi i Morawieckiemu ta droga powstanie w standardzie drogi ekspresowej 2+2, jako S8. Miejmy nadzieję że Donald tego nie uwali...
czytelnik piątek, 15.12.2023 13:59
Trudno uwalić coś czego jeszcze nikt nie rozpoczął. Cała ta budowa ciągle tkwi w sferze teoretycznej, a pracownik który wbije tam pierwszy szpadel pewnie rozpoczyna właśnie edukację przedszkolną
piątek, 15.12.2023 14:12
bajki pan opowiadasz
Dd piątek, 15.12.2023 14:35
Tylko dzięki Panu Dworczykowi i Morawieckiemu ta droga powstanie w standardzie drogi ekspresowej 2+2, jako S8. Miejmy nadzieję że Donald tego nie uwali...
Gołąbek piątek, 15.12.2023 15:03
Zapewne,jak chwycą za łopaty i kilofy w pasiakach....
Daktyl czwartek, 14.12.2023 19:47
No istna rewelacja na miarę światowego osiągnięcia, Kpiny sobie robią z Narodu Polskiego!!! Tutaj gdzie jest bardzo duże natęŻenie ruchu to się ociągają z budową właściwej drogoi na miarę potrzeb!!! a tam gdzie jest ruch mały to budują via Baltica...komu i po kiego czorta??? to już pozostawiam do własnego osądu....???
Waldi piątek, 15.12.2023 09:02
Takie są realia, że istnieje spora grupa zamożnych którym może nie zależeć na tym by ta droga powstała. Jesteś przedsiębiorcą, masz firmę, obsługujesz całą okolice i masz monopol na swoje usługi więc dyktujesz ceny. Chciałbyś by nazjeżdzało się konkurencji ? Tak więc powstanie takiej drogi , to nie dla wszystkich dobry interes
Daktyl piątek, 15.12.2023 12:22
Proszę! rozwiń swoją myśl ,to ciekawy temat???
czytelnik piątek, 15.12.2023 15:07
a no może to, że nic jeszcze nie powstało, a ile było już różnych akcji protestacyjnych... Chyba nie ma drogi w naszym kraju która rodziłaby się w takich bólach
Bogobojowy piątek, 15.12.2023 10:13
Za 4 lata to będzie dopiero projekt, a nie żadna droga
Tym darmozjadom nigdy się nie spieszy.
Miki piątek, 15.12.2023 04:26
Obiecanki cacanki…!
Pojedziemy ale do Pączy drodzy rodacy
obiektyw czwartek, 14.12.2023 17:05
Traktuję tę informację jako kolejny żarcik na temat S8 których było już co niemiara .