"Szkolna ulica" - pierwszy taki projekt w Polsce!

piątek, 18.9.2020 12:55 1038 0

Zdecydowana większość dzieci dociera do szkoły pieszo, komunikacją zbiorową, rowerem, czy na hulajnodze. Jednak to wzmożony ruch samochodów przed szkołami jest dla nich największym zagrożeniem. W związku z tym w październiku Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia będzie realizować pilotażowy projekt „Szkolna ulica”. Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na drodze do szkoły. W projekcie biorą udział 2 wrocławskie szkoły podstawowe: Szkoła Podstawowa nr 34 przy ul. Gałczyńskiego oraz Zespół Szkół nr 9 przy ul. Krajewskiego.

Projekt ten jest bezpośrednio inspirowany wdrażanym w Wiedniu działaniem „Schulstraße”, choć podobne inicjatywy znane są także w wielu innych miastach Europy. Wrocławska „Szkolna Ulica” będzie pierwszym takim działaniem w Polsce.

Jak będzie to dokładnie wyglądało?

W październiku na pół godziny przed pierwszą lekcją, dzieciom zostanie udostępniony fragment ulicy bezpośrednio przy szkole, by ten ostatni odcinek mogły swobodnie przejść lub przejechać na rowerze bądź hulajnodze, w otoczeniu wolnym od ruchu samochodowego. – Chcemy w ten sposób stworzyć przestrzeń, która będzie przedłużeniem podwórka szkolnego – miejscem spotkań przed lekcjami i rozmów, w którym dzieci poczują się swobodnie i bezpiecznie – mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.

W otoczeniu szkół pojawią się znaki „zakaz ruchu” oraz bariery nożycowe, które wyznaczą odcinki ulic dostępne tylko dla poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem bariery zostaną usunięte, a przejazd innymi pojazdami będzie wznowiony. Nad zmienioną organizacją ruchu będzie czuwać Straż Miejska, która w przypadku pytań mieszkańców, także będzie służyła radą.  

Dodatkowym elementem projektu jest część badawcza, która polega na przeprowadzeniu anonimowych ankiet przed rozpoczęciem pilotażu i pod koniec jego trwania. Wyniki ankiet dostarczają informacji o sposobach i okolicznościach docierania dzieci do szkół. W ramach projektu będzie również analizowany ruch przed szkołami. Wszystkie te elementy złożą się na ocenę całego projektu, a wnioski posłużą do stworzenia rekomendacji dla trwałej poprawy bezpieczeństwa wokół szkoły i przesądzą o kontynuacji projektu.

– Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, abyśmy wykonywali codziennie podróże piesze na dystans co najmniej 10 tysięcy kroków. To minimalna dawka ruchu pozwalająca utrzymać właściwą kondycję. W przypadku dzieci najbardziej naturalnym sposobem wywiązania się z tego zalecenia jest droga do szkoły. Chcemy ułatwić dzieciom ten ruch i uspokoić obawy rodziców, którzy do tej pory odwozili dzieci pod samą bramę szkoły - skoro nie ma tam już ruchu pojazdów, znika największe zagrożenie. Pozwólmy dzieciom być zdrowymi – dodaje Tomasz Stefanicki z BZM UMW.

Pilotażowy projekt "Szkolnej ulicy" rozpocznie się 1 października i potrwa do końca miesiąca.

Więcej informacji o projekcie na www.wroclaw.pl/szkolna-ulica

Dodaj komentarz

Komentarze (0)