5 powodów, dla których media społecznościowe pomogą Ci w znalezieniu pracy

środa, 7.9.2022 18:53 441

Media społecznościowe to nie tylko domena młodzieży szukającej rozrywki i kontaktu z rówieśnikami. Z platform takich jak Twitter, Facebook, LinkedIn, TikTok, YouTube czy Instagram korzystają osoby z różnych grup wiekowych, używając ich do celów komunikacyjnych, promocyjnych czy informacyjnych. Coraz większego znaczenia nabywa również rola, jaką tzw. social media odgrywają w procesach rekrutacyjnych, budząc rosnące zainteresowanie zarówno ze strony pracodawców, jak i kandydatów.

Zgodnie z raportem „Internet i Social Media w Polsce 2022” opublikowanym przez portal Empemedia.pl w 2021 roku nasze społeczeństwo nabiera coraz lepszych umiejętności technologicznych i coraz chętniej korzysta z platform społecznościowych. Do najbardziej aktywnych należy grupa wiekowa od 18 do 44 lat.

W jaki sposób korzystanie z platform społecznościowych może ułatwić nam znalezienie pracy i dlaczego korzystanie z nich staje się coraz bardziej istotne w procesach rekrutacyjnych? Jak używać ich z głową i mądrze wykorzystać do swoich potrzeb zawodowych?

1.  Dostęp do większej liczby ofert i szerszej grupy kandydatów

Jeszcze nie tak dawno temu zatrudnienia szukało się głównie w lokalnej prasie, urzędach pracy czy wyspecjalizowanych portalach (a była ich zaledwie garstka). Dziś narzędziem numer jeden używanym do wyszukiwania, skanowania i porównywania ofert jest Internet, a przede wszystkim social media, na których firmy i instytucje mają swoje konta i gdzie publikują dostępne wakaty.

Dzięki dostępnym filtrom wystarczy kilka chwil, aby w ogólnokrajowej bazie znaleźć branżę i stanowisko odpowiadające naszym wymaganiom i wygodnie zaaplikować, wykonując zaledwie parę kliknięć myszką. Osoby posługujące się językami obcymi mogą w równie prosty sposób sprawdzić oferty firm zagranicznych, co dodatkowo zwiększa ich szansę na powodzenie i na atrakcyjne warunki pracy.

Ten sam mechanizm wyszukiwania online jest coraz częściej wykorzystywany również przez rekruterów. Przeglądając profile profesjonalistów spełniających określone kryteria zawodowe, znacznie łatwiej trafić na idealnego kandydata, niż ograniczając się tylko do otrzymanych CV.

WAŻNE:

Rola, jaką platformy społecznościowe odgrywają dla łatwiejszego i szybszego zatrudnienia, stała się szczególnie istotna w ostatnich kilku latach ze względu na rosnącą popularność pracy zdalnej. Miejsce zamieszkania kandydata i fizyczna lokalizacja firmy przestały być warunkiem ograniczającym proces rekrutacyjny.

2.  Źródło dodatkowych informacji o kandydacie

Decydując się na zatrudnienie nowego pracownika, firmy chcą mieć pewność, że będzie on nie tylko dobrym specjalistą, ale również że dobrze wpasuje się w kulturę, walory i relacje panujące w firmie. CV i list motywacyjny to zbiór dość suchych faktów, które rzadko dostarczają informacji wychodzących poza kwestie zawodowe. Co więcej, są to informacje dokładnie wybrane przez kandydata tak, aby przedstawić się w najlepszym świetle.

Aby wyrobić sobie jak najpełniejszy obraz kandydatów, rekruterzy coraz chętniej zaglądają na ich profile społecznościowe. Śledząc publikowane tam posty, zdjęcia i komentarze, przeglądając grono znajomych i zainteresowania danej osoby, są w stanie dowiedzieć się o niej wielu interesujących rzeczy.

Zanim zdecydujesz się na wysłanie swojego CV, upewnij się, że Twoje konta społecznościowe nie odbiorą Ci szansy na zdobycie wymarzonej pracy. W razie konieczności zmień ustawienia prywatności, zastąp imię i nazwisko pseudonimem lub usuń wszystko, co kontrowersyjne i co może nie spodobać się rekruterowi.

Mimo że podanie konta LinkedIn i innych mediów społecznościowych w CV nie jest wymogiem, coraz więcej kandydatów się na to decyduje, rozumiejąc, że pracodawca, tak czy inaczej, znajdzie sposób, aby wyszukać ich w sieci i zweryfikować czy to, jak przedstawiają się w dokumentach aplikacyjnych, nie mija się z prawdą.

WAŻNE:

W kontekście pracy zdalnej, kiedy osobiste zapoznanie się z kandydatem w trakcie rozmowy o pracę jest znacznie utrudnione, sprawdzenie jego obecności w mediach społecznościowych staje się ważniejsze niż kiedykolwiek.

3.  Możliwość zapoznania się z firmą

Nie tylko pracodawcy czy firmy headhuntingowe „szpiegują” kandydatów na platformach społecznościowych. Zdarza się, że role się odwracają i szpiegujący staje się szpiegowanym. Zastanawiasz się, w jakim celu osoby szukające zatrudnienia zaglądają na konta i profile przedsiębiorstw? Oprócz szukania ogłoszeń o pracę powodem może być:

  • chęć znalezienia przodujących pracodawców w danej branży,
  • zapoznanie się z reputacją danej firmy, jej strukturą organizacyjną i kulturą,
  • wysłanie swojego CV „na wszelki wypadek” – nawet jeśli dana firma nie szuka aktywnie nowych pracowników – licząc, że wzbudzi ono zainteresowanie,
  • wyszukanie pracowników i kontaktów mogących ułatwić wejście do firmy,
  • zwiększenie własnej wiedzy o firmie, co może przydać się na rozmowie kwalifikacyjnej.

4.  Budowanie cennej bazy kontaktów

Platformy społecznościowe zostały stworzone jako narzędzia komunikacyjne. Pozwalają połączyć starych znajomych, krewnych czy współpracowników, pomagają stworzyć grupy o wspólnych zainteresowaniach i ułatwiają tzw. influencerom trafić do tysięcy czy nawet milionów fanów.

Kontakty, które nawiązujesz na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy LinkedInie, mogą okazać się również niezwykle cenne z punktu widzenia Twojej kariery zawodowej. Twoi znajomi mogą wysłać Ci link do interesującej oferty, zarekomendować Cię swoim własnym kontaktom, przesłać Twoje CV do odpowiedniej osoby czy choćby osobiście skorzystać z Twoich usług profesjonalnych.

Im szerszą bazę kontaktów zbudujesz na mediach społecznościowych, tym większe Twoje szanse na to, że Twój profil zawodowy zostanie zauważony i że oferta nowej pracy trafi do Ciebie szybciej, niż się spodziewałeś.

PAMIĘTAJ:

Inwestując swój czas i wysiłek w stworzenie solidnego profilu w LinkedIn i szerokiej bazy kontaktów wnet zauważysz, że firmy zaczną same się z Tobą kontaktować, oferując Ci zatrudnienie. Czyż to nie wspaniałe uczucie, móc wybrać wśród kilku różnych ofert, zamiast szukać choćby jednej?

5.  Poszerzenie wiedzy

Czy wiesz, że rosnąca grupa Polaków używa mediów społecznościowych do celów zawodowych? Profesjonaliści na różnych szczeblach kariery sięgają po Facebook czy YouTube po to, aby korzystać z udostępnianych tam webinarów, warsztatów, kursów, podcastów i innych wartościowych publikacji. Dzięki nim poszerzają swoją wiedzę specjalistyczną, uczą się nowych technologii, ćwiczą języki obce i odkrywają najnowsze tendencje branżowe.

Wiedza, jaką zdobywasz na platformach społecznościowych, może okazać się bardzo cenna przy szukaniu zatrudnienia. Pomoże wzbogacić Twoje CV o nowe umiejętności i pozwoli lepiej wypaść na rozmowie o pracę.

***

Social media to część Internetu, która diametralnie odmieniła proces rekrutacyjny. Z jednej strony zmniejszyła kontrolę, jaką kandydaci pełnią nad przekazywanymi informacjami, a z drugiej strony ogromnie poszerzyła ich możliwości aplikacyjne. To, czy platformy społecznościowe będą Twoją zgubą, czy szansą, będzie zależało od tego, jak dobrze nauczysz się z nich korzystać.