Autobus zwany ogórkiem

piątek, 3.6.2022 12:01 284 0

To była prawdziwa rewolucja w polskiej motoryzacji.  Do dziś stanowi symbol autobusu. Jelcz 272MEX, zwany ze względu na zaokrąglone kształty ogórkiem, to nie lada atrakcja dla każdego miłośnika komunikacji miejskiej.  Już w najbliższą niedzielę pojawi się on na Wrocławskich Liniach Turystycznych. To efekt współpracy między Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego oraz wałbrzyskiego środowiska miłośniczego.

Pod koniec lat 50. podpisana została umowa, dzięki której Jelczańskie Zakłądy Samochodowe uzyskały licencję na produkcję międzymiastowego autobusu opartego na konstrukcji czechosłowackiej Škody 706 RTO z nadwoziem firmy Karosa. Początkowo do Jelcza dostarczano gotowe podwozia, a podwrocławska fabryka wykonywała nadwozia na licencji. W ten sposób powstał autobus Jelcz 043. Doskonale radził sobie na liniach dalekobieżnych, ale dla ruchu miejskiego wymagał pewnych modyfikacji. I tak w 1962 r. przygotowano dokumentację wersji pomyślanej do obsługi się komunikacji miejskiej. Zamontowano szersze, dwupłatowe drzwi, którymi sterował kierowca za pomocą instalacji pneumatycznej. Zmieniono również aranżację wnętrza, głównie układ siedzeń. Wersja miejska otrzymała oznaczenie Jelcz 272MEX. Podwrocławska fabryka rozpoczęła jego produkację seryjną w 1963 r. Prędko ogórki na stałe zagościły w krajobrazie polskich miast.

Do Wrocławia pierwsze egzemplarze MEXów pojawiały się wkrótce po rozpoczęciu ich produkcji w grudniu 1963 roku. Był to  długo wyczekiwany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zastrzyk nowoczesnego taboru. Od kursujących dotychczas Ikarusów 60, Sanów H01, H25 i H27 odróżniała je znacznie większa pojemność (ponad 80 pasażerów), niezawodność oraz liczba dostarczonych egzemplarzy. To sprawiło, że do 1970 roku Jelcze 272MEX zdominowały autobusową komunikację miejską, a do 1977 roku, czyli ostatniej dostawy MEXów, dostarczono ich prawie 400 sztuk. Ponadto wrocławskie MPK otrzymało 49 sztuk w wersji przegubowej. Zmierzch eksploatacji tego typu autobusu nadszedł dopiero w latach osiemdziesiątych, gdy zaczęły być zastępowane nowszymi Jelczami PR110U i Ikarusami 280. Ostatnie egzemplarze pasażerskie zdjęto ze stanu MPK w 1989 roku, a ostatnie pogotowie techniczne oparte na ogórku zezłomowano na początku XX wieku.

Autobus, który w najbliższą niedzielę będzie kursował na linii A Wrocławskich Linii Turystycznych, pochodzi z Wałbrzycha i należy do entuzjasty starych autobusów z tego miasta. Pojazd wyprodukowany w 1977 roku został ucharakteryzowany na egzemplarz z roku 1973 o numerze taborowym 369, ponieważ takim autobusem jeździł jego ojciec. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego jest obecne opiekunem tego ogórka. – Będziemy informować na bieżąco, kiedy pojawi się na Wrocławskich Liniach Turystycznych – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu. Serdecznie zapraszamy na przejażdżkę w najbliższą, ale też kolejne niedziele. Odjazdy autobusu to 12:15, 13:45, 15:15, 16:45, 18:15 z przystanku Opera. Trasa prowadzi m.in. przez Arkady, Centrum Historii Zajezdnia, Most Uniwersytecki, Most Pokoju i Hydropolis. 

Trasa stała linii autobusowej A:

Opera – Świdnicka – Arkady – Powstańców Śląskich – Wielka – Krucza – Inżynierska – Aleja Pracy – Grabiszyńska – Centrum Historii „Zajezdnia” – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – Arkady – Świdnicka – Opera – Widok – Szewska – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – pl. Wróblewskiego – Walońska – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Na Niskich Łąkach – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera

Zapraszamy także na kursy linii tramwajowej T.  W związku z pracami remontowymi na rondzie Reagana kursować będzie na zmienionej trasie w jednym kierunku – od Zajezdni „Dąbie” do Opery. 

Trasa stała linii tramwajowej T:

Opera – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Galeria Dominikańska – Oławska – R. Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – S. Wyszyńskiego – H. Sienkiewicza – Grunwaldzka – Most Szczytnicki – J. Kochanowskiego – L. Różyckiego – Stadion Olimpijski – I. J. Paderewskiego – A. Mickiewicza – A. Wajdy – Z. Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń);

Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Z. Wróblewskiego – A. Wajdy – Most Zwierzyniecki – M. Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Most Grunwaldzki – "Plac Społeczny" – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera.

Więcej informacji o objeździe:

https://kstm.pl/pl/wroclawskie-linie-turystyczne.html?fbclid=IwAR0bFgQ2Qi4-PPzmi2vFQkwUki0tPzkqNJx0ne8-uCiEfxC1HiE4DCTH1T8 

Ciekawym urozmaiceniem tegorocznej oferty będą tramwajowe kursy nocne po trasach, które połączą szczególnie widowiskowo podświetlone zabytki. Kursy te będą odbywać się w godz. około 21.00-23.00. 

Na Wrocławskich Liniach Turystycznych obowiązuje taryfa miejska. Bieżąca lokalizacja pojazdów będzie pokazywana w serwisie kiedyprzyjedzie.pl, gdzie zostaną opublikowane rozkłady Wrocławskich Linii Turystycznych.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)