Centrum nowych technologii dla kultury i edukacji w Przejściu Świdnickim

poniedziałek, 29.5.2017 09:05 1280 0

XXI wiek przynosi dla bibliotek kolejne wyzwania. Szybki Internet, smartfony, media społecznościowe, gry wideo, gamifikacja czy też zmiany w modelu edukacji – to tylko niektóre z nich.  Dziś biblioteki na świecie muszą się skupić przede wszystkim na walce z e-wykluczeniem i analfabetyzmem technologicznym (digital literacy). Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu od wielu lat wskazuje kierunki rozwoju polskich bibliotek. Kiedy w 2004 r. została otwarta we Wrocławiu pierwsza w Polsce publiczna biblioteka multimedialna – Mediateka, stolica Dolnego Śląska wyznaczyła standardy rozwoju bibliotek jako miejsc spotkań z kulturą multimedialną. Wiele miast w Polsce wciąż buduje biblioteki oparte na tym założeniu, jak np. Arteteka w Krakowie czy Sopoteka w Sopocie. 

Kolejnym wyzwaniem jest dla władz Wrocławia Centrum Innowacji dla Kultury i Edukacji, które znajdzie swoje miejsce w przebudowanym Przejściu Świdnickim, będzie pierwszą przestrzenią kultury i edukacji umieszczoną na bardzo ruchliwym trakcie komunikacyjnym. Poprzez nowe technologie i innowacje poszukuje rozwiązań problemów kulturowych, społecznych oraz ekologicznych dla Wrocławia i regionu.

To miejsce stanowi dla nas bardzo duże wyzwanie, z jednej strony będzie służyło różnym innowacjom dla kultury i edukacji, z drugiej to oaza zieleni i ekologii. Nasz pomysł, to nie tylko gotowa oferta ale przestrzeń do kreatywnego działania dla jej użytkowników. Zapraszamy wszystkich mieszkańców do codziennego korzystania z Centrum Innowacji dla Kultury i Edukacji - Jacek Sutryk, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych. 


INSPIRACJA I POMYSŁ 
Ulica Świdnicka, perspektywa zbieżna – widok z Rynku w kierunku Opery z środkową linią drzew. Idąc przejściem podziemnym płynnie przechodzimy z zielonym akcentem do naszego wnętrza. Pomysł opiera się na sześciokątach, jednych z najdoskonalszych kształtów w przyrodzie, takich jak plastry miodu czy płatki śniegu. Każdy element w naturalny sposób łączy się z kolejnym. W codziennej praktyce, w działaniu, w pracy, przy nauce takie łączenia można porównać do komunikacji, dialogu, rozwoju. 

PROJEKT WNĘTRZA 
Dominującym elementem jest ścienna zabudowa HEKSAGON na całej długości pomieszczenia.  Sześciokąty tworzą półki, siedziska i ścianki z zielonym akcentem. Wszystkie półki mają możliwość zamykania i otwierania, tworząc za każdym razem inną strukturę sześciokątną. Dodatkowo zaplanowane są w tym samym kształcie stoły, szafki i siedziska, które dają szerokie możliwości kombinacji w aranżacji przestrzeni. Kolorystycznym akcentem jest zielony chrobotek reniferowy, który komponuje się w sąsiedztwie surowego drewna, tworząc idealne miejsce do pracy i relaksu, uspokaja oraz pobudza kreatywność. Posiada także pozytywny efekt akustyczny wyciszający pomieszczenie. Wykorzystanie zielonego akcentu w pomieszczeniu pozwoli przynieść odprężenie i ukojenie w natłoku zadań i pracy. 
Całość wnętrza (ponad 300 m2 powierzchni użytkowej) podzielona na pięć głównych stref: 
1.Strefa informacyjna – miejsce zarządzania Centrum. 
2.Strefa gier i zabaw – organizowanie turniejów gier planszowych oraz gier interaktywnych, prezentacja nowinek technologicznych. 
3.Strefa konferencyjna – wielofunkcyjne miejsce spotkań, wystaw, prezentacji, organizacji warsztatów w większym gronie. 
4.Strefa warsztatów – dedykowana edukacji małych grup: kursy, szkolenia komputerowe w mniejszym gronie. 
5.Strefa relaksu – e-czytelnia, gdzie można się zrelaksować, skorzystać z tabletów, e-czytników, stołu dotykowego. 


Zadania 
·  Centrum szkoleniowe dla bibliotekarzy i edukatorów z instytucji kultury i szkół Wrocławia i Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych form edukacji, w tym przy wykorzystaniu nowych technologii. 
· Praca nad digital literacy – pracownia edukacji czytelniczej i medialnej dla młodych ludzi oraz seniorów: oferta e-prasy, gier planszowych, komiksów oraz przestrzeń dla swobodnego korzystania z Internetu oraz nowych technologii; nauka korzystania z czytników E-Ink, smartfonów, tabletów oraz nowoczesnego oprogramowania. 
· Walka z e-wykluczeniem, wyrównywanie szans młodzieży, osób starszych oraz obcokrajowców poprzez zajęcia grupowe oraz tutoring 1x1 prowadzony przez wolontariuszy. 
·  Gaming i game development oraz gamifikacja – projektowanie gier video, fabuł, tworzenie postaci, animacja, grafika, wspólne rozgrywki, projektowanie gier planszowych etc., a także gamifikowanie literatury pięknej na smartfonach jako nowoczesny sposób zachęcania do czytelnictwa. 
·        Rozwój branż kreatywnych – prototypowanie postaci z książek przy użyciu druku 3D, AR/VR, design, kodowanie, UX/usability, hackatony etc. 

Odbiorcy
Centrum i jego oferta będzie tworzona w myśl zasady all ages - all levels. 

W godzinach przedpołudniowych będą realizowane zajęcia zamknięte dedykowane dla: 
· Bibliotekarzy bibliotek publicznych oraz szkolnych. 
· Edukatorów z wrocławskich i dolnośląskich instytucji kultury. 
· Nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 

Popołudniami zaś będzie można uczęszczać na zajęcia otwarte dedykowane: 
· Seniorom, dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup wykluczonych. 
·  Mieszkańcom Wrocławia i turystom.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)