Co warto wiedzieć na temat elektronizacji zamówień publicznych w 2021 roku?

wtorek, 26.1.2021 15:44 702

Od 1 stycznia 2021 roku zamówienia publiczne odbywają się według zupełnie nowych przepisów oraz zasad. Temat ten jest naprawdę szeroki, dlatego warto go zgłębić celem uniknięcia wszelkiego rodzaju nieprzyjemności. Czym tak naprawdę są zamówienia publiczne? Co warto wiedzieć na temat przepisów, które się do nich odnoszą? Jakie osoby muszą stosować prawo zamówień publicznych? Przekonajmy się!

Czym są zamówienia publiczne?

Podmioty publiczne, czyli jednostki samorządu terytorialnego, czy też administracja rządowa, które kupują na rynku wszelkiego rodzaju usługi oraz towary określani są jako zamawiający. System zamówień publicznych jest naprawdę złożony. Możemy w nim znaleźć wiele informacji na temat procedur odnoszących się do tego, w jaki sposób zamawiający są w stanie dokonywać określonych zakupów. Z kolei termin zamówienie publiczne mówi nam o odpłatnej umowie, jaka jest zawierana pomiędzy wykonawcą a zamawiającym. 

Elektronizacja zamówień publicznych - jak to wygląda?

Od roku 2018 postępowania odnoszące się do zamówień o wartościach, które są równe bądź wyższe niż progi unijne, były prowadzone już zupełnie elektronicznie. Prawda jest jednak taka, że tego typu spraw jest naprawdę niewiele. Znacznie więcej zamówień charakteryzuje się niższym progiem niż unijny. W tym roku doczekaliśmy się rewolucji, które dotknęła właśnie nich. Wiele osób twierdziło, że to wprowadzenie elektronizacji krajowych przetargów, jest bardzo istotne. Jeszcze do niedawna takie przetargi mogły być finalizowane pisemnie. Wraz z nowym rokiem nadeszła jednak zmiana, która wprowadziła ich zupełną elektronizację. Z racji tego, że rynek ten w 2019 roku był wart blisko 50 miliardów złotych, modyfikacja ta może być naprawdę trafna. Nie ma co się oszukiwać, elektronizacja to ogromna zmiana zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Ci pierwsi od niedawna muszą posiadać swój własny podpis elektroniczny. Jedną z firm, która oferuje tego typu usługi, jest NetVet, w związku z tym, jeśli potrzebujemy podpisu do przetargu i nie tylko, to warto skorzystać z tej propozycji. 

Czy komunikacja w postępowaniu o udzielenie konkretnego zamówienia może odbywać się za sprawą poczty mailowej?

Według artykułu 61 wszelkiego rodzaju składanie ofert wymiana informacji, czy też przekazywanie oświadczeń lub dokumentów może odbywać się za sprawą komunikacji elektronicznej. Niestety proces ten się nie uda, jeśli będziemy chcieli skorzystać z poczty mailowej dlaczego? Artykuł 64 jasno mówi, że narzędzia przeznaczone do komunikacji muszą być ogólnodostępne, niedyskryminujące oraz interoperacyjne. Co więcej, z artykułu 68 możemy dowiedzieć się, że środki komunikacyjne przeznaczone do składania ofert muszą zachowywać zupełną autentyczność, integralność, poufność oraz nienaruszalność danych, takich jak podpis elektroniczny. Jak to wygląda w rzeczywistości? Sama komunikacja może być przeprowadzana za pomocą e-maila, jednak składanie wniosków, czy też ofert musi odbywać się poprzez przystosowaną do tego platformę. 

Kiedy możemy spodziewać się nowej e-platformy?

Podpis elektroniczny we Wrocławiu, Warszawie, czy też Krakowie to norma, jednak od 31 marca 2021 roku zacznie stawać się on popularniejszy także w mniejszych miastach. Dlaczego? To właśnie tego dnia do użytku zostanie oddany specjalny moduł przeznaczony do składania elektronicznych wniosków oraz ofert. Warto wspomnieć, że sama Pani prezes spółki PortalPZP uważa, że nowy system nie będzie bardziej funkcjonalny niż popularny miniPortal. Dlaczego? Przede wszystkim jest to spowodowane tym, że komercyjne rozwiązania oferują nam o wiele więcej możliwości niż publiczne. 

W jakich wypadkach możliwe będzie przeprowadzenie przetargu w formie papierowej?

W niektórych przypadkach zamawiający ma prawo odstąpić od konieczności wykorzystanie elektronicznych środków komunikacji. Kiedy?

  • W przypadku, gdy charakter zamówienia jest wyspecjalizowany, a użycie komunikacji elektronicznej niemożliwe;
  • Jeśli aplikacje przeznaczone do obsługi plików odnoszących się do zamówienia są płatne i nie ma darmowych zamienników;
  • Jeśli wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej zmusiłoby zamawiającego do zakupu określonego sprzętu biurowego;
  • W momencie, gdy jest to konieczne za sprawą bezpieczeństwa lub zamawiający oczekuje zaprezentowania modelu fizycznego samego projektu;
  • Jeśli jest to konieczne z racji na ochronę wszelkiego rodzaju danych.

Jak widać, elektronizacja zamówień publicznych to dość złożony temat, dlatego po więcej informacji zapraszamy na https://netvet.pl/podpis-elektroniczny-a-elektronizacja-zamowien-publicznych/.