Co wiemy o mieszkańcach aglomeracji wrocławskiej?

wtorek, 19.7.2016 10:58 2018 0

Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej?
Instytut Badań Outdooru sprawdził zwyczaje komunikacyjne dziesięciu aglomeracji w Polsce. Jedną z nich była aglomeracja wrocławska. Dzięki badaniom wiemy, że wrocławianie pokonują najmniejsze dystanse spośród największych polskich aglomeracji. Czym jeszcze zaskakują wyniki?

Ile czasu mieszkańcy spędzają w podróży?

W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo… Mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej spędzają codziennie w podróży średnio 3 godziny 8 minut i plasują się nieco ponad średniego czasu, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. Z tym wynikiem zestawieniu dziesięciu aglomeracji, wrocławska znalazła się na 6 miejscu, na podium uplasowały się lubelska, w której mieszkańcy podróżują średnio przez 3 godziny 47 minut dziennie, a także trójmiejska i łódzka.

Z czasu poświęconego na poruszanie się, niemal 52 proc., czyli 1 godzina i 37 minut, spędzane jest w odległości większej niż 500 metrów od domu. Pozostały czas poświęcony jest na poruszanie się wokół domu – chociażby na zakupach, spacerach z psem – bez określonego celu „podróży”.

Jakie dystanse pokonują?

Mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej pokonują codziennie niemal 22 kilometry - najmniej spośród ludności wszystkich przebadanych aglomeracji.

Jak podkreśla ekspert Instytutu Badań Outdooru, Artur Biernacki - wrocławianie średnio nie oddalają się od domu dalej niż na 6 kilometrów. Co ciekawe, większość wyników dotyczących czasu i pokonywanych dystansów jest niemal bliźniacza do tych uzyskanych przez mieszkańców aglomeracji poznańskiej - dodaje.

Indeks siły nabywczej

Kolejnym ciekawą informacją, którą pozyskano w ramach badania jest określenie wskaźnika indeksu siły nabywczej mieszkańca stolicy aglomeracji wrocławskiej. Wskaźnik ten pozwala określić ile dóbr i usług można nabyć za jednostkę pieniądza. Mieszkańcy Wrocławia z wynikiem 133 plasują się wśród badanych aglomeracji na drugim miejscu za Warszawą, której indeks wynosi 182. Kolejny w zestawieniu jest Poznań - wynik 132, a za nim Katowice z indeksem o wartości 131. Stawkę zamyka Bydgoszcz, której indeks wynosi 107. Co te wyniki oznaczają w praktyce? Odnosząc je do średniej Polski wynoszącej 100, wynik 133 oznacza, że za średnią pensję mieszkańcy Wrocławia mogą kupić średnio o 33 proc. więcej towarów niż mieszkańcy Polski.

Co wiemy o populacji aglomeracji?

Populacja aglomeracji wrocławskiej ogółem wynosi 791 355 osób, z czego 80 proc. to mieszkańcy stolicy, a 20 proc. stanowią mieszkańcy okolicznych gmin.

Kto i dlaczego przeprowadził badanie?

Instytut Badań Outdooru (IBO), we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos i Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami, przebadał 148 gmin tworzących 10 aglomeracji w całej Polsce, w tym wrocławską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Wrocław oraz wybrane zlokalizowane wokół miasta gminy . Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.
***
Instytut Badań Outdooru Sp. z o.o. (IBO) został utworzony w 2013 roku przez trzy wiodące firmy na rynku polskiej reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o. Realizuje projekt badawczy Outdoor Track.

Outdoor Track to innowacyjny projekt badawczy Instytutu Badań Outdooru w Polsce. Projekt jest standardem badania rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Jego podstawowym celem jest kompleksowe zbadanie widowni outdooru na bazie wskaźników stosowanych w innych mediach – liczby kontaktów, częstotliwości kontaktów oraz zasięgu kampanii w grupach docelowych i innych danych opisujących mobilność społeczności.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)