COM przy ul. G. Zapolskiej 4 otwarty po modernizacji

czwartek, 7.3.2024 14:48 310 0

Centrum Obsługi Mieszkańca przy ul. G. Zapolskiej 4. jest już gotowe po modernizacji. Od czwartku mieszkańcy mogą skorzystać z nowych udogodnień!

Wrocławskie COM-y stają się coraz bardziej dostosowane do dzisiejszych potrzeb mieszkańców.  W naszym mieście już od dłuższego czasu działa punkt Urzędu Miejskiego w centrum handlowym Magnolia Park, a stałe placówki są cały czas rozwijane. Spore zmiany zaszły w budynku przy ulicy G. Zapolskiej 4, gdzie zakończyła się trwająca osiem miesięcy modernizacja. Co się zmieniło?

Nowe stanowiska dla klientów, elektroniczny system kolejkowy z zapowiedziami głosowymi, dostosowanie do osób z niepełnosprawnościami czy nowoczesna, klimatyzowana sala poczekalni to tylko kilka zmian, jakie zaszły w tym popularnym (i najstarszym) Centrum Obsługi Mieszkańca liczącym niemal 800 m2. Dodatkowo, dla poprawy bezpieczeństwa tego miejsca punkt został wyposażony w nowoczesny system przeciwpożarowy, monitoring, jak również system sygnalizacji włamania i napadu.

Z myślą o dostępie dla wszystkich

Nowoczesne obiekty to takie, które są przystosowane do obsługi wszystkich klientów. Właśnie z taką myślą przeprowadzono prace remontowe, a czego efektem są zainstalowane plany tyflograficzne, zawierające schematy dotykowe dla osób niedowidzących. Dodatkowo petenci z ograniczoną mobilnością zyskali elementy ułatwiające orientację i poruszanie się w strefie ogólnodostępnej. To między innymi kierunkowe ścieżki oraz pola uwagi w posadzce. Z tą samą myślą przebudowano również sanitariaty, z których może skorzystać każdy klient, bez względu na ograniczenia ruchowe.

Sama sala obsługi składa się teraz z poczekalni, która pomieści około pięćdziesięciu klientów, czternastu stanowisk bezpośredniej obsługi mieszkańca oraz jednego stanowiska informacyjnego.

- Punkty Urzędu Miejskiego Wrocławia to miejsca, gdzie mieszkańcy załatwiają swoje codzienne, formalne sprawy. Chcemy, aby zawsze odbywało się to sprawnie i w jak najlepszych warunkach. Właśnie dlatego ta modernizacja była dla nas tak istotna. Cieszymy się, że kolejne miejsce jest już dostosowane do dzisiejszych potrzeb i jest w stanie obsłużyć jeszcze większą liczbę klientów – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Ponadto zalety z przeprowadzonych prac zauważą też pracownicy Urzędu Miejskiego, którzy skorzystają z wyremontowanych pomieszczeń mi.in do przechowywania tablic rejestracyjnych, sortowani dokumentów, archiwum oraz obsługi informatycznej.

Ciągle rosnąca liczba klientów

Tylko w 2023 roku Centra Obsługi Mieszkańca obsłużyły niemal 500 tys. klientów i wydały prawie 550 tys. dokumentów. - Wśród statystyk prym wiedzie placówka Urzędu, która funkcjonuje na terenie Magnolia Park. Forma załatwiania spraw urzędowych przy okazji zakupów bez wątpienia przypadła do gustu mieszkańców, bo tylko tam w ciągu ubiegłego roku zostało obsłużonych ponad 200 tysięcy mieszkańców – mówi Bartłomiej Ciążyński, wiceprezydent Wrocawia. Jako drugi na podium znalazł się Urząd przy ulicy G. Zapolskiej, a trzecie i czwarte miejsca przypadły kolejno placówce na Nowym Targu i al. Kromera. 

- Tak duże centrum obsługi nie powstało dotąd w żadnym polskim mieście – mówi Włodzimierz Patalas, sekretarz miasta i inicjator stworzenia COM-u poza dotychczasowymi siedzibami urzędu.  – Dzięki uruchomieniu tego punktu znacząco poprawiliśmy dostęp do usług urzędowych dla mieszkańców zachodniej części Wrocławia. Obecnie analizujemy stworzenie w przyszłości jednego, bądź dwóch podobnych COM-ów zlokalizowanych poza centrum miasta – zdradza Włodzimierz Patalas.

Od 11 wrześnie ub. roku w COM Magnolia Park działa Terenowy Punkt Paszportowy wspomagający pracę Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Dzięki temu mieszkańcy mogą składać tam wnioski o wydanie paszportu, jak również odbierać same dokumenty. Tylko od września do końca grudnia zrobiło to 5600 osób. 

- Wydajemy ok. 80 tys. dowodów osobistych, 100 tys. dowodów rejestracyjnych czy ponad 100 tysięcy innych zaświadczeń i informacji. Cieszę się, że zarówno nasi klienci, jak i pracownicy Urzędu zyskali kolejne, nowoczesne i przyjazne miejsce pracy - mówi dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich UM Wrocławia Bożena Bronowicka.

W COM na ul. Zapolskiej 4 zrealizować można szereg spraw, jak m.in. rejestracji pojazdów, wydania prawa jazdy, dowodu osobistego czy sprawy związane z meldunkiem i opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi. COM czynny jest od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00-15.15

Dla klientów chcących załatwić sprawy urzędowe m.in. w weekendy Centrum Obsługi Mieszkańca w Magnolia Park działa w wydłużonych godzinach pracy tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 18.00 i w soboty od 9.00 do 16.00. 

Urząd otwarty na mieszkańców

W mijającej kadencji samorządowej Urząd Miejski Wrocławia pomimo pandemii nie zamknął swoich drzwi dla klientów (co miało miejsce w wielu miastach i miasteczkach). Co więcej, w trakcie pandemii koronawirusa, sprawy np. związane z wyrobieniem dowodu osobistego czy założenia działalności gospodarczej realizowało bardzo wiele osób spoza Wrocławia. Było to związane z faktem zamykania COM-ów w wielu miejscowościach na Dolnym Śląsku. Przed wrocławskimi COM-ami pojawiły się białe namioty, w których klienci oczekiwali na realizację spraw w okienkach. W zmodernizowanym COM na Zapolskiej jest już przestronna poczekalnia, tak by klienci mogli oczekiwać na realizacje usługi w komfortowych warunkach.

W lipcu 2022 roku otwarto pierwsze w Polsce, tak duże, Centrum Obsługi Klienta Centrum Handlowym Magnolia na zachodzie miasta. Natomiast we współpracy z Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim, we wrześniu 2023, uruchomiono Terenowy Punkt Paszportowy. Poza sprawami obywatelskimi klienci COM w Magnolii mogą także wyrobić paszport.

Poza analizami nad stworzeniem nowych, fizycznych lokalizacji kolejnych Centrów Obsługi Mieszkańca poza centrum Wrocławia, urzędnicy podejmą się prac, które jeszcze bardziej pozwolą na obsługę mieszkańców w świecie wirtualnym. Dostępna i niezwykle popularna aplikacja miejska Nasz Wrocław mogłaby zostać uzupełniona o kolejne możliwości obsługi mieszkańców.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)