Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

czwartek, 22.7.2021 11:46 470

O pozycjonowaniu stron słyszał do dziś chyba każdy, kto choć w minimalnym stopniu działa w internecie. Mimo to dla wielu jest to wciąż obcy termin powtarzany przez każdego spotkanego specjalistę SEO. Dlatego też postanowiliśmy wytłumaczyć, na czym polega pozycjonowanie stron internetowych, dlaczego warto być wysoko w wynikach wyszukiwania oraz przedstawić kilka często powtarzanych mitów dotyczących pozycjonowania strony internetowej.

Co to jest pozycjonowanie?

Mówiąc wprost, to nic innego jak optymalizacja stron www pod potrzeby wyszukiwarek internetowych (czyli wspomniane już SEO - Search Engine Optimization) i zadawane za ich pośrednictwem zapytania. Obecnie pozycjonowanie jest jednym z najważniejszych składowych marketingu internetowego, działań PR i budowania marki. Dane na temat tego, jak radzi sobie dana strona, można znaleźć np. w Google Search Console.

Pozycjonowanie ma na celu wypromowanie konkretnych stron/podstron na możliwie najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania z wykorzystaniem określonych fraz kluczowych (lub słów kluczowych od ang. keywords). Obejmuje ono działania mające na celu dostosowanie strony do algorytmów wyszukiwarek i ich sposobów analizy treści na stronach. Ze względu na jej popularność w większości regionów świata, optymalizacja strony dotyczy najczęściej wyszukiwarki Google.

Na pozycjonowanie strony internetowej składają się następujące działania:

  • SEO on-site (czyli prowadzone na samej stronie):
    • zapewnienie semantycznej poprawności kodu strony;
    • optymalizacja z użyciem wybranych słów kluczowych;
    • przebudowa struktury strony na zrozumiałą dla wyszukiwarek;
    • publikacja wartościowych treści, odpowiadających na konkretne pytania użytkowników (content marketing);
    • odpowiednia optymalizacja tzw. metatagów (m.in. tytułu i opisu strony/podstrony widocznego w wyszukiwarce);
    • i wiele więcej.
  • SEO off-site (czyli prowadzone poza daną stroną):
    • stałe pozyskiwanie linków dobrej jakości kierujących na stronę (tzw. link building);
    • dbanie o spójność danych i informacji o firmie.

Co daje pozycjonowanie stron?

Skoro znamy już podstawowe założenia pozycjonowania, przejdźmy do znacznie ważniejszej kwestii z punktu widzenia właściciela strony - korzyści płynących z tego procesu.

Przede wszystkim, skuteczne pozycjonowanie przełoży się na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Ma to bezpośrednie odzwierciedlenie we wzroście współczynnika klikalności (CTR) - im bliżej TOP 3 znajduje się dana strona, tym większa szansa, że osoba wpisująca daną frazę wejdzie właśnie na nią. Jak pokazują dostępne w internecie dane, pierwsze 5 miejsc z organicznego wyszukiwania ściąga aż 67,6% kliknięć w wyszukiwarce Google (według badania Zero Limit Web z 2021 r.), z czego około połowa (30%) przypada na miejsce pierwsze (dane Google). Nie ma się co oszukiwać - jeśli nie ma Cię na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, dla większości użytkowników po prostu nie istniejesz.

Wspomniane organiczne wejścia pozwalają omijać blokady reklam - w przeciwieństwie do reklam tekstowych lub produktowych Google Ads (choć na ogół opcję blokowania reklam Google trzeba włączyć ręcznie, o czym nie wszyscy pamiętają) pozycjonowane strony będą się wyświetlać także osobom korzystającym z oprogramowania blokującego reklamy (np. popularnego AdBlocka). Według badań z 2018 r., aż 77% polskich internautów korzystało z blokad reklam - biorąc pod uwagę wszechobecność i nachalność reklam w internecie, liczba ta mogła tylko wzrosnąć. Rezygnując z pozycjonowania na rzecz samych reklam, zamykasz się potencjalnie na ponad 3/4 użytkowników.

Pozycjonowanie strony pod słowa kluczowe i umieszczanie wartościowych treści na stronie (np. poradników, pomocnych wpisów blogowych czy po prostu odpowiedzi na konkretne pytania) nie tylko wpłynie na lepsze wyniki wyszukiwania, ale też będzie generować ciągły ruch nawet długo po publikacji danego tekstu. Pozwala to budować świadomość marki i zmieniać anonimowych użytkowników w potencjalnych klientów - jeśli Twoje treści komuś pomogły, zwiększy się prawdopodobieństwo, że sięgnie właśnie po Twoje produkty/usługi. A co najlepsze - taki organiczny ruch na stronie internetowej wynikający z pozycjonowania stron generuje się całkowicie za darmo. Dobrze zoptymalizowany tekst wypromuje się sam i nie trzeba będzie wydawać nic na jego reklamę.

Statystyki SEO

Co wpływa na pozycję w wyszukiwarce?

Jak nietrudno się domyślić, dokładne działanie algorytmów wyszukiwarek nie jest powszechnie znane. Wiemy natomiast, że na wysokość pozycji wpływa łącznie niemal 200 czynników rankingowych. Ogólnie można je podzielić na dwie kategorie - związane z działaniem strony i jej zawartością oraz związane z jej szeroko pojętą popularnością w sieci. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:

  • Działanie i treść:

  • kompatybilność z urządzeniami mobilnymi;
  • słowa kluczowe w adresie URL, metatagach, nagłówkach i samym tekście;
  • dane strukturalne;
  • linkowanie wewnętrzne;
  • indeksacja strony i crawl budget;
  • szybkość ładowania strony;
  • optymalizacja kodu HTML;
  • częstotliwość dodawania nowych treści;
  • ilość treści i ich unikalność.
  • Popularność:
     
  • ilość stron linkująca do danej strony;
  • jakość linkujących witryn;
  • ogólna liczba linków z innych witryn;
  • obecność strony www w mediach społecznościowych.

Jeżeli chciałbyś, aby Twoja strona wyświetlała się wysoko w Google na popularne w Twojej branży słowa kluczowe, a sam nie masz wystarczająco dużo czasu na działania marketingowe, skorzystaj z oferty agencji KS -> https://ks.pl/pozycjonowanie-stron (przygotowanie oferty jest darmowe i niezobowiązujące).

Mity o SEO, czyli to tak nie działa

Mimo że obecnie jest to proces bardzo powszechny, na temat pozycjonowania wciąż krąży wiele mitów, często powtarzanych przez nie do końca uczciwych usługodawców. Oto kilka najważniejszych z nich:

Raz osiągnięta pozycja jest dana na zawsze - największe kłamstwo, jakie można usłyszeć od "seowca". Zmiany w wynikach wyszukiwania zachodzą właściwie ciągle, przez co pozycja może się zmieniać praktycznie codziennie. Ma to dwie przyczyny - zmiany wprowadzane w algorytmach Google i działania konkurencji. Dobrym przykładem jest tutaj ostatnia aktualizacja algorytmów, po której ogromna liczba stron zaliczyła wyraźne spadki.

Proces pozycjonowania jest jednorazowy - jak można się domyślić z poprzedniego akapitu, jednorazowa optymalizacja treści w zdecydowanej większości nie wystarczy do utrzymania wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce. Działania związane z pozycjonowaniem na ogół muszą być prowadzone na bieżąco, dostosowując się do zmieniającej się sytuacji i działań konkurencji.

Mamy uniwersalny "przepis" na najwyższą pozycję - jak już wspomnieliśmy, nikt poza pracownikami Google nie ma pełnej wiedzy dotyczącej działania algorytmów wyszukiwania. W związku z tym nie ma mowy o uniwersalnym sposobie na osiągnięcie najwyższej pozycji przez każdą stronę. Wszystkie praktyki SEO oparte są na fragmentarycznej wiedzy, doświadczeniu, testach i obserwacjach. 

Gwarancja osiągnięcia danej pozycji - często spotykany slogan reklamowy, który jest po prostu chwytem marketingowym. W związku ze wspomnianym brakiem pełnej wiedzy o algorytmie nikt nie jest w stanie zagwarantować, że strona trafi na daną, wysoką pozycję. O ile zwiększenie widoczności pozycjonowanej strony jest prawie pewne, tak znalezienie się najwyżej w wynikach zależy od tak wielu czynników, że nie ma mowy o żadnej realnej gwarancji.

Pozycjonowanie - podsumowanie

Od pozycji w wynikach wyszukiwania wiele zależy - od widoczności firmy i ruchu na stronie, po osiągnięte wyniki sprzedaży. Pozycja strony w Google ma więc ogromne znaczenie, nie tylko dla sklepu internetowego, ale każdej firmy mającej swoją stronę www i prowadzącą działalność w sieci. Dlatego warto zdecydować się na audyt SEO, niezależnie od branży, w której działasz. Wysokie pozycje pod dane słowo kluczowe dają wręcz ogromne możliwości rozwoju, zwłaszcza jeśli dana strona internetowa rankuje w pierwszej trójce wyników. Efekty pozycjonowania, o ile zostało ono przeprowadzone prawidłowo, będą na ogół widoczne stosunkowo szybko - optymalizacja z użyciem właściwego słowa kluczowego może przynieść rezultaty już po kilku dniach. Odpowiednio przygotowane strony internetowe to potężne narzędzia marketingowe, z których warto korzystać w pełni - nie czekaj więc i jak najszybciej zoptymalizuj swoją stronę internetową.