Czym kierować się podczas wyboru banku?

piątek, 23.6.2023 20:18 103

Wybór odpowiedniego banku ma istotny wpływ nie tylko na codzienną obsługę finansową oraz koszty, ale także na poziom odczuwanego bezpieczeństwa i wygody. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto rozważyć pewne kluczowe czynniki mające fundamentalne znaczenie dla poziomu odczuwanej później satysfakcji. Czym kierować się podczas doboru odpowiedniej instytucji finansowej?

Rankingi banków – przydatne narzędzie internetowe

Wybór właściwego banku nie jest łatwym zadaniem. Na samym początku zainteresowany powinien skupić się na znalezieniu kilku różnych ofert, aby móc przejść potem do ich sprawnego porównywania między sobą. Gdzie szukać atrakcyjnych propozycji?

Jednymi z lepszych miejsc, które trzeba koniecznie odwiedzić, są internetowe rankingi banków – wktorymbanku.pl to witryna sieciowa, która gromadzi aktualne informacje na temat instytucji finansowych godnych uwagi w szczególności. Konsument decydujący się na wykorzystanie danych dostępnych na portalu może z łatwością dowiedzieć się kluczowych danych o:

  • lokatach;
  • kontach oszczędnościowych, osobistych i firmowych;
  • kredytach gotówkowych i hipotecznych.

Dzięki temu dowie się on, który bank zapewni mu pożądane korzyści względem jego indywidualnych upodobań oraz preferencji.

Dostępność różnorodnych usług i atrakcyjność ofert – na to warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności

Co zrobić w przypadku, w którym zainteresowany znalazł już wiarygodne źródło różnych ofert bankowych? Musi dokonać selekcji wstępnej, która skupi się przede wszystkim na analizie dostępności różnorodnych usług i ocenie atrakcyjności przedstawianych rozwiązań – wyselekcjonowana instytucja finansowa powinna spełniać konkretne potrzeby konsumenta i umożliwiać mu korzystanie z szerokiej gamy usług finansowych,

Po pierwsze, warto upewnić się, że wybrany bank oferuje pełen zakres tradycyjnych usług, czyli:

  • prowadzenie kont osobistych i firmowych;
  • korzystanie z kart kredytowych i płatniczych;
  • możliwość zaciągnięcia kredytów gotówkowych i hipotecznych.

Następnie sprawdzić, czy zapewnia dostateczną łatwość podczas wykonywania przelewów, zarządzania finansami (również przez internet) i korzystania z bankomatów. Jeżeli tak, to można przejść do następnego kroku: analizy usług specjalistycznych.

Zarządzanie aktywami, inwestycje, ubezpieczenia, przelewy międzynarodowe i doradztwo finansowe – przyszły konsument zainteresowany konkretnymi produktami lub usługami musi zyskać pewność, że wybrany bank posiada odpowiednie rozwiązania dostosowane do jego indywidualnych potrzeb. W innym przypadku może okazać się, że będzie on zmuszony do założenia następnego konta.

Na sam koniec pozostaje sprawdzenie atrakcyjności przedstawianej oferty. Bank warty uwagi zainteresowanego to ten, który oferuje konkurencyjne stopy oprocentowania i lokaty; wykorzystuje programy premiowe, takie jak cashback i liczne promocje, a ponadto daje możliwość korzystania z rachunku bankowego za darmo (po spełnieniu warunków uwzględnianych w podpisywanej umowie).

Opłaty i koszty – nie we wszystkich bankach wynoszą tyle samo

Nie we wszystkich bankach opłaty  są takie same. Potencjalny klient chcący upewnić się, że nie popełni żadnego błędu musi zyskać pełną świadomość na temat tego, ile będzie płacić za korzystanie z poszczególnych usług finansowych. Ofertę należy przeanalizować pod kątem kosztów:

  • prowadzenia konta;
  • wykonywania przelewów;
  • korzystania z kart płatniczych i kredytowych;
  • usług dodatkowych (pożyczki i kredyty);
  • wypłacania gotówki z bankomatu.

Zdarza się, że niektóre instytucje oferują bezpłatne konta osobiste, które wymagają od konsumenta spełnienia kilku specjalnych warunków (np. osiągnięcie określonego salda lub regularnych wpływów w skali miesiąca) – są one szczególnie polecane młodym klientom, którzy zakładają pierwszy w swoim życiu rachunek.

Innowacyjność i nowoczesność – płatności mobilne i co jeszcze?

Po sprawdzeniu najważniejszych aspektów (dostępności poszczególnych usług i wysokości opłat związanych z prowadzeniem konta), przychodzi kolej na upewnienie się, ze wybrany bank jest nowoczesny i skory do implementowania innowacyjnych rozwiązań finansowych. 

Dobrym wyznacznikiem tego będzie obecność:

  • płatności mobilnych – umożliwiają wygodne i bezpieczne dokonywanie transakcji przy użyciu smartfona lub zegarka;
  • aplikacji mobilnej – musi być przejrzysta i zapewniać dostęp do różnorodnych usług (np. zakładanie lokat i wnioskowanie o kredyt online);
  • technologii biometrycznych – karty płatnicze wykorzystujące czytnik linii papilarnych zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa;
  • kanałów obsługi klienta – chatboty, czaty online, pomoc telefoniczna 24/7 i wsparcie poprzez media społecznościowe zagwarantują, że przedstawiciele banku rozwiążą trudne i nagłe problemy nawet w środku nocy. 

Bezpieczeństwo i ochrona danych – kluczowe w przypadku bankowości elektronicznej

Wyselekcjonowana instytucja musi stosować zaawansowane technologie szyfrowania danych, takie jak SSL (Secure Sockets Layer) lub TLS (Transport Layer Security). Protokoły te gwarantują bezpieczne przesyłanie informacji między urządzeniami mobilnymi a serwerem banku.

Ponadto ważna będzie obecność różnych metod autoryzacji  (jednorazowe tokeny, kody SMS i uwierzytelnianie dwuskładnikowe) – pomoże to uniknąć sytuacji, w której konsument padnie ofiarą cyberprzestępstwa. W tym samym kontekście warto sprawdzić, czy wybrany bank korzysta z systemów monitorujących podejrzaną aktywność na koncie użytkownika, który wyśle powiadomienie w przypadku wykrycia próby włamania.

Reputacja i zaufanie – ważne, aby bank cieszył się dobrą opinią klientów

Do ostatnich zadań konsumenta należy upewnienie się, że wybrana przez niego instytucja finansowa cieszy się dobrą opinią klientów i ma solidną reputację na rynku. W tym celu warto zapoznać się z historią banku i przejrzeć opinie internautów (uwzględniając jednak przy tym, że ludzie mają tendencję do wystawiania ocen wtedy, gdy coś jest nie tak). 

Dostępność usług, opłaty i koszty, nowoczesność, bezpieczeństwo oraz reputacja – to kluczowe aspekty, którymi powinien kierować się konsument wybierający swój bank.