Dlaczego TikTok jest tak popularny?

poniedziałek, 21.2.2022 10:19 230

TikTok był w ubiegłym roku najchętniej pobieraną aplikacją. W rankingach popularności mediów społecznościowych wyprzedził nawet niekwestionowanego do tej pory lidera – Facebooka. Skąd wziął się sukces tej aplikacji?

Uważa się, że na nagrywaniu i oglądaniu krótkich filmików czas spędzają gównie osoby bardzo młode, nastolatkowie, czy wręcz dzieci. To oni stanowili pierwotną grupę docelową. Jednak obecnie w aplikacji TikTok obserwujący to również dorośli, a nawet osoby starsze. Co wpłynęło na tak dynamiczny rozwój platformy?

Dopasowanie treści

Wiele osób twierdzi, że treści proponowane przez aplikację trafiają w ich upodobania znacznie lepiej, niż te wytypowane przez algorytmy innych platform, np.  Youtube. To właśnie sposób, w jaki TikTok potrafi zdefiniować preferencje odbiorcy, był jedną z głównych przyczyn sukcesu tej platformy. Algorytm aplikacji bazuje na czasie, jaki użytkownik spędza, oglądając poszczególne filmiki i analizuje ich treść, szukając wzorów. Na tej podstawie może przewidywać jakie treści przykuwają jego uwagę i poleca mu podobny content. Istotne są też klikane w aplikacji TikTok lajki – one także mają wpływ na proponowane nagrania.

Długość filmów

Mówi się, że najmłodsze pokolenia są zalewane nadmiarem bodźców i nie potrafią na dłużej skupić uwagi. Takie wnioski wymagają szeroko zakrojonych badań, jednak popularność TikToka zdaje się je w pewnym zakresie potwierdzać. Najpopularniejsze na platformie są krótkie filmiki, trwające zaledwie kilka lub kilkanaście sekund. Zwykle są to treści o charakterze komediowym, parodie i odgrywanie skeczów. Ich oglądanie nie wymaga nadmiernego skupienia. Filmiki odtwarzane są w zapętleniu, do momentu aż użytkownik nie przejdzie do następnego nagrania. To bardzo wygodna funkcja – jeśli coś przeoczymy, można zobaczyć materiał ponownie.

Aktualność

Dzięki temu, że tworzenie filmików jest bardzo łatwe i szybkie, pozwalają one reagować na aktualne wydarzenia niemal w czasie rzeczywistym. Współcześni odbiorcy internetowych treści chcą być zawsze na bieżąco – obojętnie czy chodzi o sytuację polityczną czy trendy muzyczne. Dostępna jest także funkcja nadawania na żywo, co pozwala na nawiązywanie relacji z odbiorcami.

Muzyka

Tym, co zdecydowanie wyróżnia TikToka od innych aplikacji, w których można dodawać filmy, jest możliwość wykorzystania muzyki. W przypadku platformy Youtube również można dodać film z muzyką, jednak ze względu na restrykcyjną politykę dotyczącą praw autorskich możliwości wyboru konkretnych utworów są bardzo ograniczone. TikTok pozwala na wykorzystywanie niemal dowolnej ścieżki dźwiękowej – również najmodniejszych piosenek.

Pieniądze

TikTok umożliwia też błyskawiczną promocję różnych produktów i usług. Najważniejszą zaletą takiej reklamy jest to, że nie tylko nie irytuje ona odbiorcy, ale może mu się wręcz spodobać – a nawet stać się viralem. Kreatywne, interesujące kampanie reklamowe prowadzone w tej aplikacji wzbudzają zainteresowanie konsumentów i są uważane za bardzo skuteczną formę promocji.