Dlaczego warto zdecydować się na zewnętrzny fulfillment Twojego sklepu internetowego?

czwartek, 14.12.2023 11:26 213

Dla większości sklepów internetowych najpoważniejszym wyzwaniem jest… logistyka. To na niej w praktyce opiera się cała codzienna działalność sklepu — i to ona stanowi znaczną część kosztów operacyjnych. W poszukiwaniu idealnego rozwiązania problemów logistycznych wielu właścicieli sklepów decyduje się na fulfillment — usługę, która zdejmuje te zmartwienia z głowy. Dlaczego warto skorzystać z tego rozwiązania? O tym w naszym artykule.

Czym jest fulfillment?

Zacznijmy od początku. Fulfillment jest jednym z modeli outsourcingu procesów logistycznych, w ramach którego właściciel sklepu internetowego może powierzyć zewnętrznej firmie swoje logistyczne obowiązki. Najwięksi operatorzy, tacy jak Omnipack (więcej o ich usługach przeczytasz na https://omnipack.com/pl/fulfillment) oferują fulfillment w formule „od A do Z” - czyli obejmujący obsługę całości procesów logistycznych; od przyjmowania zamówień, przez magazynowanie, po obsługę zwrotów i reklamacji.

Dlaczego właściciele firm z branży e-commerce tak chętnie decydują się na skorzystanie z fulfillmentu — i to niezależnie od skali swojej działalności? Przyczyn jest wiele (powiemy o nich więcej w dalszej części artykułu), ale głównym powodem jest to, że nad logistyką… trudno jest zapanować. Składa się na nią cały szereg procesów, które muszą być ze sobą skoordynowane i wymagają sporych nakładów finansowych — wydatki związane z logistyką stanowią większość kosztów operacyjnych wielu przedsiębiorstw. Fulfillment to zatem usługa kierowana zarówno do właścicieli małych sklepów, którzy nie posiadają niezbędnego zaplecza oraz logistycznego know-how, jak i do największych firm — tych, które szukają optymalizacji kosztów.

Jakie usługi obejmuje fulfillment?

Jak już wspomnieliśmy, fulfillment to usługa kompleksowa — w jej zakres wchodzą wszystkie kluczowe dla działalności e-commerce procesy logistyczne:

  • dostawa zamówień do magazynu — wszystkie towary zamówione przez właściciela sklepu z hurtowni lub od producenta trafiają bezpośrednio do magazynu operatora, który zajmuje się ich przyjęciem;

  • magazynowanie towaru — każdy operator logistyczny oferujący fulfillment posiada rozbudowane zaplecze magazynowe, pozwalające na przechowywanie asortymentu Twojego sklepu niezależnie od skali działalności;

  • przyjmowanie, kompletacja i pakowanie zamówień — dzięki integracji platformy sprzedażowej Twojego sklepu z systemem magazynowym operatora informacje o wszystkich zamówieniach trafiają bezpośrednio do magazynu, gdzie są kompletowane, w razie potrzeby — personalizowane i na końcu — pakowane;

  • wysyłka zamówień — najwięksi operatorzy logistyczni, na przykład Omnipack (https://omnipack.com/pl/), współpracują ze wszystkimi obecnymi na rynku przewoźnikami, umożliwiając realizację wysyłki według oczekiwań każdego klienta… i przy konkurencyjnych stawkach;

  • obsługa zwrotów — w ramach fulfillmentu operator może zająć się także obsługą reklamacji i zwrotów; od przyjęcia towaru, przez kontrolę jego jakości po ponowne magazynowanie.

Tych, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak każdym z wymienionych procesów zajmuje się wspomniany Omnipack — jeden z czołowych operatorów logistycznych na rynku europejskim, zapraszamy na https://omnipack.com/pl/blog/czym-jest-fulfillment-tajemnica-najlepszych-ecommerce.

Dlaczego warto zdecydować się na outsourcing logistyki?

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego fulfillment może być doskonałym rozwiązaniem dla Twojej działalności — przedstawiamy kilka argumentów „za”:

  • zamiana kosztów stałych na zmienne — koszty logistyki są wysokie; co do tego trudno mieć wątpliwości. W przypadku prowadzenia jej „na własną rękę” musisz je ponosić niezależnie od tego, ile w danym czasie obsługujesz zamówień — zlecając logistykę operatorowi zewnętrznemu płacisz jedynie za pracę i przestrzeń magazynową, którą rzeczywiście wykorzystujesz;

  • możliwości magazynowe rosnące wraz z Twoim biznesem — charakterystyczną cechą branży e-commerce jest sezonowość — w niektórych okresach (zwłaszcza w ostatnim kwartale roku) ilość realizowanych zamówień może wzrastać nawet kilkukrotnie. Dzięki fulfillmentowi możesz zapomnieć o wynajmowaniu dodatkowej przestrzeni magazynowej czy zatrudnianiu nowych pracowników — dobry operator będzie na to gotowy. Także i w bardziej przyszłościowej perspektywie — jeśli Twoja działalność będzie rosła, operator zeskaluje odpowiednio swoje usługi;

  • przewaga nad konkurencją — współpraca z zewnętrznym operatorem logistycznym to szereg pomniejszych, ale bardzo ważnych dla Twoich klientów korzyści — dzięki „efektowi skali”, pracy do późnych godzin wieczornych oraz sieci współpracujących z nim dostawców operator może zaproponować m.in. niższe stawki przewozowe oraz gwarancję szybkiej dostawy (na drugi dzień!);

  • oszczędność czasu — czyli to, co dla właścicieli rozwijających się sklepów może być najważniejsze. Fulfillment pozwoli Ci zapomnieć o codziennych obowiązkach logistycznych i skupić się na innych sferach Twojej działalności.