Ciało, w którym żyję: zobacz identyfikację wizualną 19. MFF Nowe Horyzonty

czwartek, 6.6.2019 09:00 1767 0

MFF Nowe Horyzonty to nie tylko odważne i bezkompromisowe kino. Jedną z tradycji festiwalu jest nowatorski sposób przygotowywania identyfikacji wizualnej, wykraczający poza konwencjonalne projektowanie graficzne. Od trzech lat zapraszamy do współpracy artystów – reprezentantów różnych dziedzin sztuki, z którymi przygotowujemy key visual  danej edycji. W tym roku połączyliśmy siły z Izabelą Chlewińską – tancerką, choreografką i pedagogiem. Stworzony wspólnie performance – bazujący na tematyce ciała i cielesności – stał się podstawą dla wszystkich projektów graficznych 19. Nowych Horyzontów.

Ciało, w którym żyję | Kino, które dotyka

Żyjemy w czasach kultu i niepodzielnego panowania ciała. Choć nasza cielesność  została pozornie wyzwolona, nadal poddawana jest tresurze i społecznemu formatowaniu. Podczas nadchodzących Nowych Horyzontów to właśnie ciało – odmienione przez wszystkie formy, przypadki i rodzaje – stanie się główną osią, wokół której orbitować będzie festiwal. W programie znajdzie się osobna sekcja „Focus: Ciało, w którym żyję”, a w niej m.in. wybitny Angelo Marcusa Schleinzera, gdzie przywieziony z Afryki niewolnik, przechodząc z rąk do rąk, staje się obiektem edukacyjnych, religijnych, społecznych i naukowych eksperymentów białych właścicieli, Flesh Out Micheli Occhipinti przenoszące nas z powrotem na afrykański kontynent, do Mauretanii, gdzie lokalna tradycja nakazuje tuczyć narzeczoną, by podobała się mężowi, czy wywrotowe Córki ognia (Daughters of Fire) Albertini Carri (bohaterka retrospektywy) – poliamoryczna utopia, w której pornografia jest narzędziem wyzwolenia kobiet spod władzy męskiej kontroli i męskiego spojrzenia. Idąc tym tropem, przygotowaliśmy też hasło tegorocznej edycji: „Kino, które dotyka”.

Identyfikacja wizualna NH: współpraca z artystami

Tradycja współpracy z artystami przy tworzeniu identyfikacji wizualnej NH rozpoczęła się dwa lata temu – wówczas key visual nawiązywał do Kina Protestu, motywu przewodniego 17. MFF Nowe Horyzonty. Bazą dla całości był kolaż stworzony przez artystę wizualnego Kobasa Laksę i uczestników warsztatów; wspólnie wykreowali  prace inspirowane językiem buntu. W zeszłym roku współpracowaliśmy z Łukaszem „Cekasem” Bergerem, który razem z Michałem Wekslerem i zespołem Nowych Horyzontów przygotował instalację „OUT”. Inspiracją dla tegorocznej identyfikacji jest praca Izabeli Chlewińskiej – tancerki, choreografki i pedagog.

Izabela, wspólnie z zespołem performerów, przygotowała performance „In Silence” z wykorzystaniem specjalnych worków sensorycznych (całość została następnie sfotografowana i sfilmowana). Jak zaznacza Michał Weksler, koordynator prac nad identyfikacją wizualną – „worki sensoryczne stały się symbolem wykluwania się; nabierania konkretnego kształtu, ale też wychodzenia poza strefę komfortu, przebijania się na zewnątrz. Ciało w tym kontekście jest granicą pomiędzy tym co wewnętrzne i zewnętrzne”.

Biogram Izabeli Chlewińskiej

Izabela Chlewińska była stypendystką prestiżowego programu DanceWeb w Austrii, dwukrotnie realizowała projekty w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, współpracowała z Teatrem Dada von Bzdullow i Ramoną Nagabczyńską, z którymi prezentowała spektakle m.in. w Pekinie czy Edynburgu. Jako choreograf i autorka ruchu scenicznego realizowała spektakle dramatyczne w większości teatrów w Polsce. Od 12 lat realizuje się jako pedagog prowadząc warsztaty w Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych. Swoje autorskie spektakle taneczne (Ophelia is not Dead, Tralfamadoria, Dehumanized Project Nr 1) prezentowała m.in. w Niemczech, Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Japonii.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek