Drugi etap remontu Fredrusia

poniedziałek, 26.10.2020 10:10 550 0

Zabytkowy autobus-kabriolet przejdzie kolejny etap renowacji. Wydział Partycypacji Społecznej rozstrzygnął 23 października konkurs na drugi etap prac remontowych. Fredrusiem ponownie zajmie się wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM).
Do końca roku kapitalny remont przejdzie całe podwozie. Najwięcej pracy wymagać będzie naprawa podzespołów mechanicznych: przegląd i naprawa silnika, regeneracja skrzyni biegów, układu hamulcowego i pneumatycznego, chłodzenia, zawieszenia, wału napędowego, tylnego mostu, układu kierowniczego, wymiana sprzęgła. Naprawiona zostanie także instalacja elektryczna (alternator, rozrusznik, akumulatory), a koła autobusu otrzymają nowe ogumienie. Efektem prac ma być w pełni sprawne, samojezdne podwozie.

Autobus ma być w przyszłości eksploatowany w ruchu ulicznym, dlatego rezultat renowacji musi zapewniać bezpieczeństwo pasażerów, kierujących oraz innych uczestników ruchu.

Fredruś to wyprodukowany w zakładach pod Wrocławiem autobus Jelcz 272 MEX z 1974 r., przebudowany na turystyczny kabriolet. Przez pewien czas trasa autobusu zaczynała się w Rynku, pod pomnikiem hrabiego Aleksandra Fredry – stąd wzięło się także jego imię. Z Fredrusiem wiąże się także kilka barwnych historii i opowieści. 

Autobus obecnie przechodzi pierwszy etap remontu w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej. Przed dwoma laty, Wydział Partycypacji Społecznej przejął część hal po zajezdni, by służyły za schronienie zabytkowym pojazdom, należącym do gminy Wrocław oraz do organizacji pozarządowych. W dawnej zajezdni Popowice remonty przechodzą obecnie także zabytkowe tramwaje, m.in. tramwaj Maximum z 1901 r.

Opowiedzą o historycznym taborze z zakładów w Jelczu-Laskowicach

W ramach rozstrzygniętego konkursu, KSTM będzie miał także za zadanie przeprowadzenie wydarzenia edukacyjnego z zakresu historii i budowy pojazdów komunikacji miejskiej marki Jelcz.

Wydarzenie zostało zaplanowane na grudzień 2020 r., na terenie dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej 65. Przed halami postojowymi pojawią wówczas historyczne autobusy marki Jelcz, pochodzące z lat 80. i 90. XX w. Będzie można zobaczyć remontowane podwozie autobusu Fredruś, które – pod warunkiem odpowiedniego zaawansowania prac – przejedzie po placu. Prezentowane będzie także nadwozie, czekające na remont.

Będzie także okazja, by wysłuchać prelekcji poświęconej historii oraz szczegółom technicznym autobusu Fredruś. Dla uczestników wydarzenia zostaną przygotowane pamiątki (pocztówki i magnesy z wizerunkami pojazdów).

Wydarzenie może odbyć się w postaci tradycyjnej lub „hybrydowej”, tj. połączenia tradycyjnej formy z wirtualną, w zależności od uwarunkowań epidemicznych. W przypadku formy tradycyjnej, będzie dostosowane do obowiązujących obostrzeń związanych z epidemią COVID-19.

To niejedyny projekt KSTM

Jak podkreśla Michał Maliczkiewicz z Wydziału Partycypacji Społecznej – to już kolejna odbudowa zabytkowego pojazdu, finansowana ze środków miejskich, a realizowana przez KSTM. Klub koordynował prace nad czterema etapami remontu tramwaju Maximum z 1901 r. (odbudowa nadwozia w stanie surowym, odtwarzanie wózków wraz z układem hamulcowym, stworzenie instalacji elektrycznej oraz obecnie prowadzony etap polegający na odtworzeniu wnętrza). 

Wyremontował także m.in. tramwaj Konstal 102Na z 1972 r. oraz autobus Jelcz 080 z 1980 r. Oba pojazdy należą do Klubu, a prace remontowe były współfinansowane przez biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków. 

źródło: wroclaw.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)