Finał gry „Cybertron” na PWr

piątek, 22.9.2023 11:14 274 0

Hakerzy przejęli portal lokalnej redakcji i sparaliżowali jego pracę. Sytuację mogą uratować tylko młodzi informatycy z Polski, Czech i Słowacji. To scenariusz gry „Cybertron” organizowanej wspólnie przez Politechnikę Wrocławską i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

„Cybertron” to zawody dla uczniów szkół średnich z Polski, Czech i Słowacji składające się z gry terenowej oraz części informatycznej związanej z cyberbezpieczeństwem. Celem rywalizacji jest budowanie świadomości zagrożeń, jakie mogą czyhać w sieci, nauka radzenia sobie z nimi i ewentualne ich likwidowanie bez szkody dla użytkownika.

Eliminacje do tegorocznej edycji konkursu przeprowadzono przed wakacjami, a w finale znalazły się ostatecznie 24 osoby (dziesięć z Polski, dziesięć z Czech i cztery ze Słowacji).  

– Cyberbezpieczeństwo to od powstania Wydziału Informatyki i Telekomunikacji jeden z najpopularniejszych kierunków studiów na naszej uczelni. Cieszę się, że znów będziemy gościć pasjonatów, którzy być może w przyszłości zostaną naszymi studentami – mówi prof. Andrzej Kucharski, dziekan Wydział Informatyki i Telekomunikacji PWr. 

Fabuła gry zakłada zablokowanie przez hakerów portalu internetowego jednej z lokalnych redakcji. Atak sprawia, że nie można publikować nowych wiadomości, konta redakcyjne pracowników są zablokowane. Trzeba zatem dotrzeć do czytelników portalu w tradycyjny sposób, czyli za pośrednictwem gazety papierowej. Dziennikarze muszą napisać informacje, złożyć i wydać gazetę, a następnie rozdać ją „z ręki” mieszkańcom miasta.

– Uczestnicy będą musieli m.in. znaleźć lukę, która pozwoliła hakerom zdobyć system redakcji oraz spróbować sobie poradzić z zaszyfrowanymi dyskami – wyjaśnia dr inż. Mateusz Tykierko z Wrocławskiego Centrum Sieciowo-Superkomputerowego. – „Cybetron” to wyjątkowy konkurs, który ma zachęcić młodych ludzi do szerszego poznania zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem, a także znakomita okazja do nauki pracy w międzynarodowym zespole – dodaje. 

W tworzenie gry i zadań zaangażowani byli naukowcy z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Koło Naukowe White Hats oraz pracownicy WCSS, a także 16 polskich mentorów, czyli graczy z poprzednich edycji.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)