Finał kampanii „Rowerowy Maj” [FOTO]

czwartek, 20.6.2019 16:00 1034 0

Wrocław już po raz czwarty organizuje kampanię „Rowerowy Maj”. Ma ona na celu promocję roweru jako środka transportu wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Liczba placówek edukacyjnych biorących udział w kampanii z roku na rok się zwiększa. W tym roku w kampanii wzięło udział 55 placówek, tj. 17 przedszkoli i 38 szkół podstawowych. Łącznie to ponad 21,5 tysięcy młodych Wrocławian. W całej Polsce do akcji przyłączyło się 47 gmin. 

Kampania „Rowerowy Maj” adresowana jest do uczniów szkół podstawowych i dzieci przedszkolnych oraz pracowników szkół podstawowych/ przedszkoli. Głównym celem Kampanii jest promowanie aktywności fizycznej, zrównoważonej mobilności, w tym
w szczególności komunikacji rowerowej. 

- Wrocław od kilku lat dąży do stworzenia dobrej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów. Każdego roku budujemy kilkanaście kilometrów dróg dla rowerów. W tym roku nowe trasy powstaną między innymi w ciągu ulic Piłsudskiego, Dworcowej, Podwala, Krasińskiego, św. Katarzyny, Kraińskiego, Janickiego, Wyszyńskiego, Na Grobli, Walońskiej – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Widać zatem, że inwestycji rowerowych jest coraz więcej, ale chcielibyśmy również zwiększyć liczbę rowerzystów, dzięki temu mieszkańcy będą zdrowsi, będzie mniejszy hałas, mniej spalin, a przede wszystkim będzie czystsze powietrze. Warto również dodać, że im więcej osób przesiądzie się z auta na rower, tym lepiej będzie jeździło się tym, którzy z auta z jakiś przyczyn nie mogą jeszcze zrezygnować.

Pozytywna rywalizacja i aktywność

Tegoroczna czwarta już edycja „Rowerowego Maja” organizowana była przez Urząd Miejski Wrocławia w partnerstwie z Miastem Gdańsk, który jest głównym organizatorem Kampanii. Kampania trwała od 6 do 31 maja 2019 roku. Wzięło w niej udział 55 placówek, w tym 17 przedszkoli i 38 szkół podstawowych, to jest 21 428 potencjalnych uczestników.

- Zainteresowanie dzieci i młodzieży bardzo nas cieszy, ponieważ pokazuje, że zmieniają się nasze przyzwyczajenia i coraz więcej osób wybiera inne sposoby na dotarcie do szkoły czy przedszkola – komentuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Co istotne w dojazdach tych uczestniczą również rodzice, a to może mieć pozytywny wpływ na zmianę nawyków komunikacyjnych w sposobie poruszania się po mieście, bo przecież codzienne dojazdy do szkoły rowerem, hulajnogą czy na rolkach, to doskonała okazja do zapewnienia niezbędnego dla zdrowia wysiłku fizycznego.  

Zasady „Rowerowego Maja” oparte są na pozytywnej rywalizacji szkolnej oraz międzyszkolnej pomiędzy uczestnikami konkursu. W ramach Kampanii liczone były aktywne podróże do szkoły lub przedszkola. Za aktywne podróże uznaje się  przejazdy rowerem, hulajnogą, na rolkach, wrotkach, itp., a także w przypadku dalszych odległości podróże komunikacją miejską lub samochodem łączone z aktywnymi podróżami na ostatnim odcinku, którego długość nie powinna być krótsza niż 200 m. Rejestracja aktywnych podróży prowadzona była każdego dnia Kampanii poprzez odnotowanie przejazdu  przy nazwisku ucznia/dziecka w klasowym dzienniku rowerowym. Za każdy przejazd uczestnik otrzymał dwie naklejki:  kwadratową do przyklejenia w książeczce rowerowej i okrągłą do przyklejenia na plakat klasowy. 

Trzy poziomy rywalizacji

Kampania zakłada rywalizację w formie zabawy na trzech poziomach: indywidualnym, klasowym oraz w grupie uczestniczących w Kampanii placówek. Najaktywniejsi uczestnicy Kampanii w każdej kategorii zostają nagrodzeni. O wyniku placówki lub klasy/grupy decyduje liczba aktywnych podróży w drodze do placówki w stosunku do liczby wszystkich uczniów/dzieci w danej placówce lub klasie/grupie. 

Trzy najbardziej aktywne szkoły i przedszkola w trzech kategoriach zostały nagrodzone (nagroda pieniężna w wysokości 10 000, 5 000, 2 500 zł). Dla najlepszej klasy/ grupy z każdej ze szkół i przedszkoli przewidziano również nagrody w formie biletów wstępu do centrum kultury, sportu lub rozrywki, które ufundowały różne organziacje (ZOO, Hydropolis, Kolejkowo, Sky Bowling Wrocław, AquaPark Wrocław, Centrum Wspinaczkowe Tarnogaj, Ścianka Wspinaczkowa Fpinka, Teatr Lalek Wrocław, Spartan, NFM, Ogród Japoński, Stadion Wrocław, Capitol, PSZOK). Każdy uczestnik, który przyjechał chociaż raz na rowerze otrzymał upominek (naklejki odblaskowe, pokrowce na siodła rowerowe, dzwonki rowerowe, torbo-plecaki, kubki). 

Kampania była prowadzona z użyciem dedykowanego programu informatycznego oraz strony https://rowerowymaj.eu/, na której zamieszczone są wyniki, rankingi oraz informacje dotyczące Kampanii. 

Zwycięzcy tegorocznej edycji

Placówki edukacyjne rywalizowały w 3 kategoriach: szkoły duże, szkoły małe i średnie  oraz przedszkola. 

Tytuł najbardziej rowerowych dużych szkół otrzymały: 

  1. Szkoła Podstawowa nr 84 
  2. Szkoła Podstawowa nr 32
  3. Szkoła Podstawowa nr 1

Tytuł najbardziej rowerowych średnich i małych szkół otrzymały:

  1. Szkoła Podstawowa nr 42
  2. Szkoła Podstawowa nr 39 
  3. Szkoła Podstawowa nr 78

Tytuł najbardziej rowerowych przedszkoli otrzymały: 

  1. Wesoła Trójeczka
  2. Przedszkole nr 149
  3. Przedszkole nr 1

Rowerowy Maj 2019 w liczbach:

  • ilość placówek – 55, w tym:  17 przedszkoli i 38 szkół podstawowych, to 21 428 potencjalnych uczestników, 964 klasy/grupy
  • ilość aktywnych uczestników 13 196 - przyjechało co najmniej raz, co daje nam  61,58 % wszystkich uczestników
  • frekwencja rowerowa dla Wrocławia w "Rowerowym Maju 2019" - 32 % (w 2018 roku było 34%, w 2017 29%)
  • wykonano 276 320 przejazdów w obie strony
  • wszystkie dzieci z Przedszkola nr 1, Przedszkola nr 3 Przedszkola nr 149 oraz Szkoły Podstawowej nr 42 wzięły aktywny udział w kampanii, czyli przyjechały co najmniej raz
    w maju na rowerze, hulajnodze, rolkach itp.
  • 469 dzieci miało 100 % frekwencję
Dodaj komentarz

Komentarze (0)