Google Ads bez tajemnic: najczęstsze błędy w kampaniach PPC

czwartek, 29.7.2021 16:01 733

Google Ads to platforma, która umożliwia promocję strony, usługi lub produktu w wyszukiwarce Google – bez konieczności długotrwałego i kosztownego optymalizowania witryny pod wymogi SEO. Perspektywa szybkich i spektakularnych efektów skłania wiele osób do zainwestowania w kampanię PPC. Niestety, brak doświadczenia i nieprzemyślane strategie Google Ads sprawiają, że budżet reklamowy znika w przeciągu kilku chwil, a efektów… jak nie było, tak nie ma. Zobacz, jakie błędy najczęściej popełniane są w kampaniach Google AdWords i przekonaj się, jak ich uniknąć.

Błąd 1: Niewłaściwy typ kampanii PPC

Jakiś czas temu Google Ads uniemożliwiło swoim użytkownikom tworzenie nowych kampanii PPC w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową. Niemniej jednak, ustawienia takie wciąż mogą być obecne we wcześniej utworzonych kampaniach. Jeżeli tak jest w Twoim przypadku, czym prędzej zabieraj się do pracy!

Każda sieć w Google AdWords ma inny cel marketingowy – reklama widoczna jest na różnych etapach ścieżki zakupowej i powinna być ściśle do niego dostosowana (korzystać z innych formatów, treści, komunikatów).

Błąd 2: Niepoprawne strategie Google Ads

Strategie określania stawek to kwestia, która przysparza najwięcej kłopotów niedoświadczonym użytkownikom.

Najogólniej ujmując, strategie Google Ads powinny zostać dopasowane do obszaru, na którym chcesz skupić swoje działania marketingowe. System pozwala na wybór jednej z dwóch możliwości:

  • Samodzielne ustalanie stawek – zalecane w początkowym okresie kampanii, kiedy Google Ads nie posiada jeszcze danych, na podstawie których może zaproponować automatyczne strategie.
  • Automatyczne ustalanie stawek – pozwala na dostosowanie stawek PPC do określonych celów, np. zwiększenia liczby kliknięć, liczby konwersji lub wartości konwersji.

Oczywiście, ręczne ustalanie stawek wymaga pewnej wiedzy, doświadczenia i przemyślanej strategii. Jeżeli nie wiesz, jak zabrać się za to samodzielnie, skorzystaj z pomocy specjalistów. Odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania udzieli Ci AdCookie – agencja marketingowa 360 stopni.

Błąd 3: Nieodpowiednie słowa kluczowe w Google AdWords

Właściwy dobór i dopasowanie słów kluczowych to jeden z najważniejszych elementów kampanii PPC. Dzięki nim możliwe jest dopasowanie zawartości odpowiednich stron do zapytań użytkowników wyszukiwarki.

Patrząc na problem z drugiej strony, zastosowanie nieodpowiednich słów kluczowych może sprawić, że Twoje reklamy będą wyświetlały się użytkownikom, którzy… zupełnie nie są nimi zainteresowani.

Wybierając frazy kluczowe, warto korzystać z planera Google Ads (bezpłatne narzędzie, które pomaga wytypować odpowiednie słowa kluczowe i analizuje ich skuteczność) lub po prostu obserwować podpowiedzi, jakie pojawiają się w oknie wyszukiwarki, po wpisaniu odpowiednich słów.

Grupowanie fraz to znacznie bardziej skomplikowane zadanie – wymaga dużego wyczucia i wiedzy, której brakuje niedoświadczonym użytkownikom – zaleca się, aby powierzać je profesjonalistom. W dużym skrócie, polega ono na tworzeniu ścisłych zbiorów, składających się z bliskoznacznych fraz kluczowych. W zależności od celu kampanii, słowa mogą być grupowane na podstawie lokalizacji użytkowników (określone frazy kierowane są do wybranych części kraju lub świata), marek produktów, grupy docelowej czy szczególnych okazji (np. kampania z okazji świąt, wyprzedaży).

Błąd 4: Frazy z niskimi wynikami jakości

Google Ads dokonuje oceny jakości fraz kluczowych, jakie wykorzystywane są w trakcie kampanii – w skali od 0 do 10. Warto na bieżąco śledzić wyniki, jakie otrzymują poszczególne słowa. W przypadku, gdy są one równe lub mniejsze niż 5, podejmować odpowiednie działania.

Oceny wyników jakości fraz Google dokonuje na podstawie następujących czynników:

  • współczynnik kliknięć – ilu użytkowników, poszukujących konkretnej frazy, zdecydowało się, by kliknąć w reklamę;
  • adekwatność – na ile fraza kluczowa odpowiada treści wyświetlanej reklamy;
  • strona docelowa – w jakim stopniu odpowiada ona na treść zapytania oraz czy zapewnia ona pozytywne doświadczenia użytkownikom.

Aby poprawić wyniki jakości słów kluczowych, warto zabrać się za ich analizę, dopracować grupowanie i ścisłe dopasowanie fraz do treści wyświetlanych reklam. Niezbędna może okazać się również optymalizacja strony docelowej, zgodnie z wymaganiami SEO.

Błąd 5: nieustanna praca nad kampanią w Google Ads

Mogłoby się wydawać, że po wyborze i pogrupowaniu słów kluczowych, odpowiednim ustawieniu kampanii, zoptymalizowaniu strony docelowej i wyborze strategii Google Ads, możesz wygodnie usiąść i obserwować, jak rośnie ruch na Twojej stronie. Niestety, nic bardziej mylnego. Niemal każda kampania, pozostawiona sama sobie, będzie z czasem coraz mniej efektywna.

Google AdWords na bieżąco podsuwa rozwiązania, które mogą poprawić wyniki kampanii. Znajdziesz je w sekcji Rekomendacje. Niestety, większość sugestii Google wiąże się z automatyzacją strategii, co oznacza, że będziesz mógł z nich skorzystać dopiero wtedy, gdy zbierzesz wystarczającą ilość danych o użytkownikach i kampanii.

Przyczyny niepowodzenia w prowadzeniu kampanii Google Ads wynikają najczęściej z braku wiedzy, doświadczenia i niewystarczającego monitorowania efektów reklam. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie prowadzić kampanię PPC, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji marketingowej.