Goście z Japonii na UMW – jak wyposażyć studentów w umiejętność współpracy w zróżnicowanym środowisku?

piątek, 15.3.2024 13:47 112 0

Na temat humanizacji medycyny oraz podejścia do pacjentów uwzględniającego różnice kulturowe rozmawiali przedstawiciele Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (UMW) z delegacją studentów i nauczycieli japońskiego International University Health and Welfare z Ōtawara (IUHW).

Humanizacja medycyny to ważny kierunek zmian, jaki zachodzi w ochronie zdrowia na całym świecie. Zakłada on wzrost empatii i troski o pacjenta, co z kolei przekłada się na poprawę jakości opieki oraz wyników leczenia. W kontekście edukacji przyszłych lekarzy temat ten został podjęty podczas ubiegłorocznego posiedzenia Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM), którego gospodarzem był Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Zapoczątkowana wówczas dyskusja zaowocowała opracowaniem rekomendacji dotyczących kształcenia na kierunkach medycznych.

Dokument zakłada konieczność zdobywania kompetencji zawodowych przyszłych medyków także w zakresie tzw. umiejętności miękkich, a więc komunikacji zarówno z pacjentem i jego bliskimi, jak i innymi członkami zespołów terapeutycznych. Humanizacja medycyny to jednak, obok umiejętnej komunikacji, także szereg innych postaw i zachowań społecznych, w tym takich, które związane są z poszanowaniem godności i praw pacjentów, niezależnie od różnic kulturowych, duchowych i emocjonalnych.

Wizyta 12 studentów II i III roku studiów IUHW oraz ich opiekunów dydaktycznych, Yutaka Hiroko oraz Tomoyuki Haishi we Wrocławiu, była okazją do wymiany doświadczeń i wiedzy. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu współpracuje z International University Health and Welfare z Ōtawary od 2018 r. Japońska uczelnia posiada obecnie sześć kampusów w różnych miastach, w tym m.in. w Narita, Odawara, Tokio i Fukoka oraz sześć afiliowanych szpitali w całym kraju. Szkoła kształci w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk klinicznych i jest dla UMW cennym partnerem zagranicznym. Szkoły mają w planach wymianę studentów oraz kadr dydaktycznych, co pozwoli na udoskonalenie planu kształcenia na wrocławskiej uczelni oraz czerpania z zagranicznych wzorców.

Uwrażliwienie na kontekst kulturowy i umiejętność współpracy w zróżnicowanym środowisku to jedno z ważnych wyzwań, przed którymi stoi dziś szkolnictwo wyższe. Umiędzynarodowienie kształcenia i nauki to konsekwentnie realizowany strategiczny cel Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu – zgodnie z międzynarodowymi rankingami – najlepszej uczelni medycznej w Polsce.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)