Historyczna chwila! Pierwszy tramwaj wjechał na Most Dmowskiego [Foto]

środa, 5.4.2023 16:47 492 0

Historyczna chwila wrocławskiej komunikacji! Na moście Dmowskiego po raz pierwszy pojawił się tramwaj. Linią tramwajowa na Popowice pojedziemy już wiosną tego roku, prawdopodobnie w maju.

Między innymi z udziałem tramwaju przeprowadzono w środę 5 kwietnia rano próby obciążeniowe przebudowanej przeprawy. Most wybudowany w ubiegłym wieku należało wzmocnić i zostało do wykonane. Ekipa spawaczy wykonała tytaniczną pracę przy wzmacnianiu konstrukcji stalowej. W celu wzmocnienia konstrukcji obiektu wykonano sprężenie przęsła w systemie zewnętrznym oraz wzmocniono konstrukcję stalową poprzez wspawania dodatkowych nakładek z płaskowników zwiększających nośność obiektu. Prace spawalnicze prowadzone były w bardzo trudnych warunkach, ponieważ należało je wykonać wewnątrz zamkniętych dźwigarów skrzynkowych, co wymagało wprowadzenia szczególnych zasad BHP. Wykonawca musiał tłoczyć do wnętrza powietrze, a także je odsysać z wnętrza.

Łączna długość wykonanych na obiekcie spoin przekroczyła 3 km. Pokazuje to, jak skomplikowaną operacją był proces dostosowania parametrów obiektu do aktualnych norm. Wszystkie istniejące elementy takie jak podpory, przyczółki skrzydła, konstrukcja nośna zostały oczyszczone, wyremontowane i ponownie zabezpieczone antykorozyjnie.

Most został podniesiony, wzmocniony, a następnie opuszczony na wyższą rzędną. Konstrukcję nośną mostu tramwajowego stanowią dwa stalowe, spawane, zamknięte dźwigary skrzynkowe, połączone górą stalową płytą pomostową, na której wykonano podbudowy pod szyny blokowe w postaci żelbetowych, monolitycznych belek z betonu C35/45 oraz płytę pomostową z betonu lekkiego.

Całość została zabezpieczona przed wodą poprzez ułożenie izolacji w postaci - żywicy epoksydowo - poliuretanowej. Na obiekcie ułożono szyny blokowe tramwajowe oraz wykonano nową sieć trakcyjną. Zostały również wymienione istniejące łożyska stalowe na łożyska garnkowe. Zamontowano nowy system odwodnienia płyty pomostowej w postaci korytek odwodnienia liniowego i systemu odwodnienia szyn, a cały most został osadzony w nowym układzie wysokościowym za pomocą lewarowania.

Tramwaj na Popowice to jedna z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia. Zadanie jest współfinansowane z Unii Europejskiej, a jego koszt to ponad 222 miliony złotych.

źródło: Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk/FB, foto z powietrza: MPK Wrocław/FB

Dodaj komentarz

Komentarze (0)