Inwestycja rowerowa w al. Karkonoskiej

czwartek, 27.5.2021 15:38 372 0

Właśnie zakończyły się prace na budowie nowej trasy rowerowej na południu Wrocławia – w alei Karkonoskiej. Trasa rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich z Krzycką a kończy w ulicy Francuskiej w Bielanach Wrocławskich.

Inwestycja zrealizowana na odcinku 3,1 km pochłonęła ponad 9 130 000 zł i była realizowana w oparciu o środki z funduszy Unii Europejskiej w ramach projektu pn. "Budowa dróg rowerowych we Wrocławiu - etap II". Projekt uzyskał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, w ramach Osi priorytetowej nr 3 „Gospodarka niskoemisyjna”, Działania nr 3.4. „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych”, Poddziałania nr 3.4.2. „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych – ZIT Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego”.

- Budowa trasy rowerowej w ciągu alei Karkonoskiej to z pewnością jedna z największych i najważniejszych inwestycji rowerowych ostatniej dekady, zarówno jeśli chodzi o długość nowej ścieżki, jej lokalizację, jak i infrastrukturę towarzyszącą. Połączenie rowerowe wzdłuż al. Karkonoskiej jest niezwykle istotne, bowiem z jednej strony przyłącza wrocławskie osiedla do sieci tras rowerowych (Krzyki, Klecina, Ołtaszyn, Partynice), a z drugiej komunikuje nas z gminą Kobierzyce poprzez Bielany Wrocławskie. To przedłużenie najpopularniejszej trasy rowerowej we Wrocławiu biegnącej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich z natężeniami na poziomie ponad 5000 rowerzystów dziennie.  W pięcio minutowym zasięgu tej trasy tylko w samym Wrocławiu mieszka ponad 18 tysięcy osób. Z kolei w odległości 10 minut mieszka już ponad 46 tysięcy osób, co pokazuje jak olbrzymi potencjał drzemie w jej wykorzystaniu.  Nie zatrzymujemy się i pracujemy dalej. Tylko w tym roku przybędzie nam 20 km nowych tras rowerowych, a tych we Wrocławiu mamy już ponad 1100 km. Pamiętajmy także, że infrastruktura rowerowa powstaje również  przy okazji realizacji wielkich inwestycji, jak TAT czy tramwaj na Popowice, a powstające tam ścieżki nie są ujęte w programie rowerowym. Na ten rok na infrastrukturę rowerową przeznaczymy ponad 37 mln zł.– mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. 

Na całym 3,5 km odcinku prowadzącym przez aleję Karkonoską, park Kleciński, ulice Kobierzycką, Czekoladową aż do ul. Francuskiej ścieżka rowerowa jest wydzielona, zlokalizowana poza jezdnią i wyposażona w dodatkowe oświetlenie. W ramach wcześniej realizowanej inwestycji partnerskiej z Wrocławiem, Gmina Kobierzyce wykonała już wydzielone drogi dla rowerów w całym „Węźle Bielańskim”, do którego dojedziemy ścieżką w ul. Francuskiej. Bardzo istotnym elementem inwestycji jest 25m długości kładka przez rzekę Ślęzę, która usprawnia komunikację rowerową i pieszą nie tylko w obrębie samego parku Klecińskiego, ale po obydwu stronach rzeki i pomiędzy dwiema gminami.

Potwierdza to Ryszard Pacholik, Wójt Gminy Kobierzyce:

- Nasza trasa rowerowa T3 dzięki dobrej współpracy z Wrocławiem, zyskała bardzo ważny łącznik. Z Bielan Wrocławskich, gdzie mamy już nowe ścieżki rowerowe, oznaczona trasa wiedzie do samych Kobierzyc z wykorzystaniem dróg o mniejszym natężeniu ruchu. Stale też rozbudowujemy naszą infrastrukturę rowerową oraz wyznaczyliśmy w terenie, zaczynające się w Kobierzycach, dwie trasy – pętle o charakterze turystycznym. Teraz rowerzyści będą mogli bezpiecznie przemieszczać się wydzielonym od ruchu samochodowego odcinkiem pomiędzy gminami. Szybko i bezpiecznie pojedziemy do miasta i za miasto rowerem. Wycieczka, dojazd do pracy, na zakupy czy do szkoły stanie się znacznie łatwiejszy. Blisko, coraz bliżej – myślę, że te słowa doskonale odzwierciedlają efekt tej inwestycji. 

Budowa wiązała się z kilkoma wyzwaniami w związku z czym trwała 13 miesięcy. Aby zmieścić chodnik i drogę dla rowerów musieliśmy podciąć skarpy wiaduktu kolejowego przy Radiu  i Telewizji. W kilku miejscach wykupiliśmy dodatkowe grunty aby móc zrealizować takie założenie. Na końcu sporym wyzwaniem okazała się budowa nowej kładki, która od razu zassała duży ruch rowerowy i pieszy.

Karkonoska to nie ostatnia tegoroczna inwestycja, bo w ciągu najbliższych miesięcy pojawią się kolejne trasy rowerowe. 

 

BUDOWA DRÓG DLA ROWERÓW, CHODNIKÓW I CIAGÓW PIESZO – ROWEROWYCH W „WĘŹLE BIELAŃSKIM”  W GMINIE KOBIERZYCE 

  •          Projekt pn."Budowa sieci dróg dla rowerów na terenie Gmin Kobierzyce i Wrocław"  wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 dla Poddziałania 3.4.2 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych - ZIT WrOF
  •          Łączna długość wykonanej infrastruktury w Gminie Kobierzyce: ok. 5 km
  •          Wykonano nowe drogi dla rowerów o nawierzchni bitumicznej, przebudowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach drogi krajowej wprowadzając sygnalizatory dla rowerzystów, wprowadzono oznakowanie pionowe i poziome
  •          Zaadaptowano na ciąg pieszo – rowerowy ok. 0,5 km szerokiego chodnika
  •          Uzyskano łącznie ok. 5,5 km infrastruktury rowerowej po obu stronach drogi krajowej nr 35, a także w ul. Handlowej, Słonecznej, Tęczowej i Logistycznej
  •          Wykonano brakujące odcinki chodników zapewniając ich ciągłość wzdłuż infrastruktury rowerowej
  •          Oznakowano nowym oznakowaniem trasę rowerową T3 (Kobierzyce – Wrocław), która na terenie Gminy Kobierzyce zaczyna się przy autostradzie A4 na wysokości stacji roweru miejskiego, przebiega drogami rowerowymi Węzła Bielańskiego, a następnie prowadzi lokalnymi drogami o małym natężeniu ruchu do miejscowości Kobierzyce
  •          Wykonawca: PRO-TRA Building sp. z o.o. Wrocław
  •          Termin realizacji (zaprojektuj – wybuduj): luty 2017 – wrzesień 2018
  •          Wartość inwestycji: 4,95 mln zł
  •          Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: ok. 4,05 mln zł 

 

Dodatkowe informacje:

Ważnym elementem trasy T3, realizowanym w 2018 r. w odrębnej inwestycji, jest wykonana droga gminna Bielany Wrocławskie – Domasław na terenie Gminy Kobierzyce, którą wyłączono z ruchu samochodowego. Długość drogi: ok. 1,5 km.

Na terenie gminy w 2018 r. wyznaczono 3 trasy rowerowe, oprócz trasy T3, są to trasy K1 i K2 stanowiące dwie pętle po południowej części gminy. Przebiegają głównie po drogach lokalnych, w części po drodze dla rowerów (Kobierzyce – Królikowice). W budowie jest odcinek ciągu pieszo – rowerowego Kobierzyce – Pełczyce na trasie K1. W 2019 r. realizowane będzie uzupełnienie oznakowania tras. Wykonywany jest także odcinek drogi dla rowerów Bielany Wrocławskie – Ślęza.

 

W 2021 r. zrealizowane następujące inwestycje rowerowe:

  •          Łącznik trasy T3 z Tyńcem Małym, koszt wyniósł ok. 650 tys. zł z wykorzystaniem dróg transportu rolnego (ok 1 km budowy i ok. 0,5 km wykorzystano istniejącej)
  •          Nowa droga dla rowerów Ślęza – Bielany Wrocławskie (ok. 0,5 mln zł),
  •          Ciąg pieszo – rowerowy Kobierzyce – Pełczyce na trasie K1 (ok. 1 mln zł)
  •          Zlecono wykonanie koncepcji: Wysoka-Wrocław, Małuszów – Krzyżowice – Żerniki Małe – Tyniec Mały, Księginice – Domasław, Królikowice – Wierzbice, Solna – Pustków Żurawski - Żurawice i B&R w ramach P&R przy stacjach i przystankach kolejowych.
  •          Zawarto umowę na budowę P&R i B&R przy stacji w Bielanach z przebudową ciągów pieszo – rowerowych.
  •          W latach 2021-2028 w budżecie Gminy Kobierzyce zaplanowano na ten cel około 13 mln złotych.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)