Jak rezygnować z ubezpieczenia Skandia/Vienna Life bez straty oszczędności?

czwartek, 11.3.2021 13:29 822

Jesteś właścicielem Multiportfela Złoty Wiek lub innego ubezpieczenia UFK Skandia/Vienna Life i irytuje Cię brak zysków oraz wysokie koszty prowadzenia tego rachunku? A może już rozwiązałeś umowę z ogromną stratą, którą chciałbyś odzyskać? Ugruntowane orzecznictwo sądowe oraz interwencje i podjęte decyzje prezesa UOKiK Nr RKT-01/2016 otwierają ku temu możliwości.

Ubezpieczenie z wygórowanymi kosztami obsługi

Zwróć uwagę na koszty, które co miesiąc pobiera od Ciebie Towarzystwo Ubezpieczeniowe

Brak zysków

Co zrobić?

Ubezpieczenie z wygórowanymi kosztami obsługi

Ubezpieczyciel Vienna Life (dawna Skandia) oferuje swoim klientom przede wszystkim indywidualne ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. W jego ramach co roku/półroku/miesiąc ubezpieczony opłaca składkę, do której się zobowiązał. W ramach tego typu produktu występuję wręcz symboliczne zabezpieczenie się na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń losowych, lecz także niewielka szansa na efektywne oszczędzanie. Tak działa przede wszystkim Multiportfel Złoty Wiek. Inne polisolokaty i ubezpieczenia, które oferuje UFK Skandia/Vienna Life to:

  • Multiportfel Spektrum,
  • Spektrum PLUS,
  • Multiportfel Złoty Wiek VIP,
  • Horyzont,
  • Misek Plus,
  • Multiportfel R,
  • Nawigator.

W przypadku tego typu polis, prawdziwe problemy zaczynają się przede wszystkim przy rezygnacji z Vienna Life dawniej Skandia. Okazuje się bowiem, że zapisy w umowie są na tyle niekorzystne dla klienta, że w momencie zamknięcia ubezpieczenia/lokaty jej wartość jest pomniejszana o ogromną opłatę likwidacyjną, którą pozbawia klienta sporej części jego własnych środków. Wątpliwości budzą także znacznie wyższe niż przeciętnie koszty prowadzenia lokaty. 

Zwróć uwagę na koszty

Całą sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przede wszystkim zwrócono uwagę na koszty opłaty likwidacyjnej, natomiast to nie jedyny problem z ubezpieczeniami Skandia/Vienna Life. Każdy, kto posiada tego typu produkt, może przyjrzeć się swoim kosztom. Opłata za zarządzanie lokatą jest regulowana przez zapisy umowy, natomiast przykładowo dla składki rocznej w wysokości 2500 zł wynosi ona 3,2% części bazowej rachunku. Początkowo nie są to duże koszty, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że tego typu produkty są aktywne raczej przez dłuższy czas - po kilkunastu latach wartość kosztów zarządzania może wynosić nawet 30% opłacanej składki. To są ogromne straty dla oszczędzającego. Niestety nawet, gdy się on zorientuje, że umowa tego typu nie jest dla niego korzystna, natrafia na kolejną blokadę w postaci bardzo wysokiej opłaty likwidacyjnej lub świadczenia wykupu (firma stosuje tutaj różne nazewnictwo).

Co zrobić?

Decyzja prezesa UOKIK jest jednoznaczna i wskazuje na szereg nieprawidłowości, w tym przede wszystkim:

  • przeniesienie wszystkich negatywnych następstw zawarcia lub wypowiedzenia umowy na właściciela polisy,
  • ustalanie takich wartości wykupu Polisy, które pozwalają na przerzucenie na właściciela wszystkich wysokich kosztów - chodzi przede wszystkim o początkowe koszty akwizycji, które właściciel polisy ponosi w przypadku przedterminowej rezygnacji z umowy;
  • przemienienie całkowitego ryzyka zamiany wartości jednostek funduszy na klienta;
  • pobieranie wysokiej opłaty związane z groźbą utraty części środków zgromadzonych na polisie UFK stanowi materialne ograniczenie prawa do wypowiedzenia umowy.

Decyzja prezesa UOKIK wzmocniła stanowisko konsumentów podczas procesów sądowych umożliwiających odzyskanie opłaty likwidacyjnej przez właściciela polisy. Ze względu na skomplikowane procedury procesowe oraz konieczność biegłej znajomości przepisów, warto skorzystać przy tym z pomocy profesjonalistów, specjalizujących się w doradztwie przy rezygnacji z polisy Vienna Life (Skandia) oraz prowadzeniu spraw przeciwko Vienna Life o odzyskanie opłat likwidacyjnych. Więcej możesz dowiedzieć się na: https://oplatylikwidacyjne24.pl/polisolokaty-skandia/