Jak umiejętnie pokazać produkty w sklepie internetowym?

poniedziałek, 21.10.2019 09:10 379

To, w jaki sposób przedstawia się produkt, ma szczególne znaczenie w przypadku prowadzenia sklepu internetowego. Klient, podejmując decyzję o jego zakupie, ma bowiem ograniczone pole do dokonania jego oceny, w znacznej mierze bazując na zmyśle wzroku. To, czy zdecyduje się na dodanie produktu do koszyka i sfinalizowanie transakcji, często zależy od tego, jak produkt zostanie ujęty od strony wizualnej. Dlatego tak ważne jest umiejętne tworzenie tzw. packshotów- statycznych bądź ruchomych przedstawień produktów. Jak je zatem tworzyć, aby zachęcić klienta do zakupu?

Oświetlenie 

Niezwykle istotne jest umiejętne posługiwanie się światłem aby packshot produktu był dobrej jakości. Produkt musi być dobrze widoczny, ze wszystkimi swoimi detalami. Kluczowym jest odpowiednie dobranie źródła światła i modyfikatorów oświetlenia, pozwalających na uzyskanie efektu w postaci zmniejszenia bądź eliminacji cieni. Światło może być ciągłe lub błyskowe, a dobór każdego z nich powiązany jest z rodzajem fotografowanego produktu. Dobór ten warunkuje też dokonanie odpowiedniego dostosowania parametrów aparatu. Pożądany efekt można uzyskać dzięki wspomnianym modyfikatorom oświetlenia, takim jak softboxy czy blendy, występujące w różnych rozmiarach, kształtach i zastosowaniach. Pomocne są także akcesoria takie jak namiot bezcieniowy czy stół bezcieniowy, pozwalające, jak sama nazwa wskazuje, na wykonywanie zdjęć przedmiotów przy jednoczesnym eliminowaniu odbić otoczenia. 

Warto podkreślić, że dobór oświetlenia powinien być odpowiednio zindywidualizowany do fotografowanego produktu. Będzie on się różnił w zależności od materiału, z jakiego ten jest wykonany, a także od jego faktury. Niektóre produkty absorbują bowiem światło, podczas, gdy inne je odbijają. 

Ostrość

Ten punkt nierozerwalnie łączy się z poprzednim. Nie może być mowy o dobrej ostrości bez odpowiedniego oświetlenia. W przypadku fotografii produktowej zastosowanie znajdują zazwyczaj lampy błyskowe, pozwalające na eliminację widoczności na obrazie jakiegokolwiek światła z zewnątrz i uzyskanie maksymalnie statycznego efektu. Równie ważna jest przysłona, pozwalająca na dostosowanie ilości światła, padającego na matrycę, poprzez zmianę jej wartości. Znaczne przymknięcie przysłony stosuje się w przypadku fotografowania na jasnym tle- co jest charakterystyczne dla fotografii produktowej. Nadto zabieg taki pozwala na zwiększenie głębi ostrości. 

Kolorystyka 

Z punktu widzenia klienta bardzo ważne jest, aby produkt w rzeczywistości zgadzał się z tym, jak został przedstawiony, gdy podejmowano decyzję odnośnie jego zakupu. Fotografia nie może więc przekłamywać rzeczywistości. Wpływa na to jakość i moc oświetlenia, ale też ustawienia aparatu oraz zabiegi i sprzęt stosowany podczas edycji.  

Podsumowując...

Fotografia produktowa z przeznaczeniem do wykorzystania na stronie internetowej tylko z pozoru wydaje się być prostą, niewymagającą większego wysiłku formą. Składają się na nią przede wszystkim:

  • białe tło
  • równomierne oświetlenie 
  • ostrość
  • brak cieni

Różnorodna kolorystyka, faktury, materiały i kształty produktów wymagają jednak indywidualnego podejścia do każdego z produktów. Umiejętne wykonanie zdjęcia produktu pozwala na uzyskanie zadowalającego efektu, nawet bez konieczności poświęcania czasu i pieniędzy na obróbkę zdjęć w programach graficznych.