Jak zakończyć proces rekrutacyjny sukcesem? Rola EVP w zatrudnianiu nowych pracowników

poniedziałek, 29.4.2024 15:58 156

Współcześnie wiele firm ma problem z pozyskiwaniem, angażowaniem, a także zatrzymywaniem pracowników. Spadek bezrobocia, starzejące się społeczeństwo i utrzymująca się na wysokim poziomie emigracja z kraju sprzyjają ciągłemu umacnianiu pozycji zatrudnionego w relacji do pracodawcy i ugruntowania rynku pracownika. Da się to zauważyć szczególnie w branży IT, a także w finansach i bankowości. Co powinni zrobić współcześni pracodawcy, by móc zakończyć proces rekrutacyjny sukcesem?

Jak pracodawca może zadbać o swój wizerunek i przyciągnąć odpowiednich kandydatów?

W celu zadbania o swój wizerunek i przyciągnięcia odpowiednich kandydatów, pracodawca może sięgnąć po kampanie employer brandingowe. Służą one przedstawieniu danej organizacji w pozytywnym świetle. Skupiają się na budowaniu marki i kreowaniu jej tożsamości na rynku pracy. Współcześnie wykorzystuje się je nie tylko w sytuacji gdy zachodzi potrzeba pozyskania nowego pracownika, lecz również w momentach, w których w danej chwili firma nie posiada wolnych wakatów. Zdaniem specjalistów od brandingu pracę nad kampanią tego typu należy rozpocząć od określenia EVP.

EVP – Employer Value Proposition

EVP, czyli Employer Value Proposition (Propozycja Wartości Pracodawcy) lub Employee Value Proposition (Propozycja Wartości Pracownika) bądź Employment Value Proposition Proposition (Propozycja Wartości Zatrudnienia), definiowane jest najczęściej jako oferta pracodawcy skierowana do najbardziej pożądanych kandydatów. Składa się ona z unikalnego zestawu atutów, które wpływają na jej widoczność i sprawiają, że zyskuje ona pozytywny odbiór. EVP stanowi wartość, jaką pracodawca oferuje pracownikom na każdym etapie współpracy, i jest powodem, dla którego potencjalni kandydaci decydują się na podjęcie zatrudnienia w danej firmie.

Rola EVP w procesie rekrutacyjnym

EVP odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie rekrutacyjnym. Dzięki niemu kandydat jest w stanie stwierdzić, czy dana organizacja jest warta jego zainteresowania i czy stanowi pracodawcę, z jakim chciałby nawiązać współpracę na dłużej. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, ponad jedna trzecia wszystkich osób poszukujących pracy uważa markę pracodawcy za jeden z kluczowych czynników wpływających na podjęcie decyzji o podjęciu zatrudnienia. Równocześnie pracodawcy, którzy skutecznie realizują swoje EVP, są w stanie zwiększyć zaangażowanie o prawie 30% i zmniejszyć roczną rotację pracowników aż o 70%.

Jak przygotować EVP?

W celu przygotowania Employer Value Proposition należy spojrzeć na markę pracodawcy z czterech różnych perspektyw:

  • perspektywy kandydatów na pracowników i ich oczekiwań,
  • perspektywy aktualnych pracowników firmy i ich odbioru pracodawcy,
  • perspektywy trendów mających wpływ na postawę pracodawcy i prowadzoną przez niego działalność gospodarczą,
  • perspektywy planowanych kierunków rozwoju firmy.

Prawidłowo zdefiniowane EVP powinno znajdować odzwierciedlenie w rzeczywistości i być dostosowane do specyfiki miejsca pracy. Jego poszczególne elementy warto sprowadzić do zwięzłych i łatwych w odbiorze haseł, które zostaną następnie odpowiednio rozwinięte i wytłumaczone. Celem tego działania jest możliwie najbardziej przejrzyste przedstawienie znaczenia, jakie poszczególne obszary mają dla pracodawcy i kadry pracowniczej. Skuteczne EVP powinno również wyróżniać się na tle konkurencji i łatwo zapadać w pamięć. Należy więc wybrać taką formę przekazywania treści, by była ona charakterystyczna dla marki pracodawcy i pozwalała kandydatom na kojarzenie wartości z konkretną firmą.

Co komunikować w ramach EVP?

W ramach EVP należy komunikować korzyści dla pracowników, wynikające z podjęcia zatrudnienia. Warto podzielić je na trzy kategorie – ekonomiczne, funkcjonalne i emocjonalne.

Korzyści ekonomiczne

W ramach korzyści ekonomicznych należy wymienić takie aspekty, jak oferowane wynagrodzenie i benefity. To na ich podstawie potencjalny pracownik stwierdza, czy podjęcie zatrudnienia będzie oznaczać zapewnienie podstawowych potrzeb. Korzyści ekonomiczne powinny zostać opisane tak, by oferta wyróżniała się na tle konkurencji i miała realną wartość dla kandydatów. Niezwykle istotne jest ponadto przygotowanie spójnej polityki benefitowej, korespondującej z kulturą organizacyjną i wartościami pracodawcy.

Korzyści funkcjonalne

Wśród korzyści funkcjonalnych należy wymienić przede wszystkim możliwość rozwoju i pracy w dynamicznym zespole. Istotne jest jednak, by rzeczywiście się wyróżnić i jak najlepiej przedstawić to, co jest realnie oferowane pracownikom podejmującym zatrudnienie na danym stanowisku.

Korzyści emocjonalne

Korzyści emocjonalne są szczególnie ważne przy budowaniu atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. W celu zachęcenia potencjalnych pracowników do podjęcia zatrudnienia warto skutecznie zakomunikować dbałość o ich dobrostan i zdrowie w szerokim ujęciu, możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, a także elastyczność grafiku, umożliwiającą zachowanie optymalnego work-life balance.

Stworzenie mocnego EVP marki pracodawcy najlepiej zlecić zespołowi składającemu się z przedstawicieli employer brandingu i marketingu, a także członków zarządu i liderów organizacji oraz specjalistów od HR i komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej.