Jak zapachami regulować apetyt? Sprawdzi zespół młodych badaczy z UPWr

wtorek, 20.10.2020 13:37 1241 0

Supermarkety zachęcają do zakupów zapachem świeżo pieczonego chleba. Centra handlowe przed świętami pachną goździkami, cynamonem i pieczonymi jabłkami. Od dawna wiemy, że nasze nosy mają duży wpływ na nasze zachowania.  

Młodzi badacze z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu postanowili wykorzystać tę wiedzę i stworzyć innowacyjne, bezpieczne i łatwe w użyciu środki regulujące apetyt. W obie strony.

– Około 18% naszego społeczeństwa to w tej chwili osoby po 65. roku życia. Wiele osób starszych, chorujących, szczególnie przebywających w różnych ośrodkach opiekuńczych, ma problem z obniżonym apetytem. 53% polskiego społeczeństwa to z kolei osoby z nadwagą lub otyłością. Jednocześnie rynek suplementów diety regulujących apetyt jest ogromny – kupujemy ponad 625 mln opakowań takich substancji rocznie. Problem polega na tym, że albo ich skuteczność jest dyskusyjna, albo wywołują wiele skutków ubocznych – mówi Jacek Łyczko, doktorant w Katedrze Chemii UPWr, lider projektu i zespołu, który stworzy zapachy na blotterach (tekturowych paskach, których używamy w perfumeriach) zwiększające lub zmniejszające apetyt.

8-osobowy zespół złożony niemal wyłącznie z młodych naukowców przed trzydziestką wykorzysta tylko naturalne, bezpieczne zapachy – olejki eteryczne i aromaty spożywcze. Sprawdzi, jakie aromaty kojarzą się Polakom ze smacznym jedzeniem, skomponuje odpowiednie zapachy, w rezonansie magnetycznym przetestuje ich oddziaływanie na odpowiednie ośrodki w mózgu. Przeprowadzi też analizę morfologiczną odpadów po posiłkach, które zjedzą badani po powąchaniu blotterów – pozwoli to na ustalenie, czy – przykładowo – produkt może ograniczyć apetyt na dodatki skrobiowe, a zwiększyć na białko lub warzywa.

– Paski redukujące apetyt absolutnie nie będą pachniały nieprzyjemnie. Naszym celem nie jest odstraszenie ludzi od jedzenia, wywoływanie negatywnych skojarzeń czy poczucia winy u osób ze zbyt dużą masą ciała. Chcemy wywołać uczucie sytości, które będzie kojarzyło się ze zjedzeniem pysznego, ciężkiego deseru, z popołudniową kawą, relaksem po obiedzie. Chcemy też skierować ich apetyt na zdrowsze produkty. Żeby miały na przykład ochotę na pełnoziarniste pieczywo, a nie na białą bułkę. Dzięki temu będą jadły mniej i lepiej – opowiada Jacek Łyczko, który zdobył na te badania prawie 1,5 mln zł z programu „Lider” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

na zdjęciach: Tomasz Lewandowski/UPWr

Dodaj komentarz

Komentarze (0)