Jak zarabiać na blogu? 5 sposobów

sobota, 16.11.2019 12:01 2838

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że prowadzenie bloga może być złotym, samonakręcającym się źródłem zarobku. Dzisiaj coraz częściej mówi się o tym, że popularność formatów wideo wypiera treści pisane, a nawet na tej nowej formie są w stanie zarobić jedynie nieliczni, najbardziej charakterystyczni i oryginalni twórcy. Jaka jest prawda? Jak zwykle leży pośrodku. Blogi o różnej tematyce, od lifestylowej po mocno specjalistyczną, w sieci istnieją i są odwiedzane. Wejścia na witrynę z kolei mogą stanowić potencjalne źródło zarobku. Zatem jak zarabiać na blogu?

1. Reklamy

2. Programy afiliacyjne

3. Współpraca z partnerami i sponsorami

4. Własne produkty

Każdy z wymienionych sposobów ma, oczywiście, swoje wady i zalety. Przy żadnym z nich zarobek nie jest gwarantowany, choć w każdym przypadku możliwy. Kluczem do sukcesu jest natomiast treść - dobra i ciekawa zawsze się obroni. Warto więc opracować najpierw sposób i zakres komunikacji. Później przyjdzie czas na kwestie techniczne, jak założyć bloga. Informacje na ten temat są łatwo dostępne, chociażby na stronie takiej jak: https://zarabiajprzez24.pl/jak-zalozyc-bloga/.

Reklamy

Istnieją dwie podstawowe kategorie reklam.

Pierwsza to reklama banerowa, którą uzyskać można za sprawą korzystania z programów (na przykład Google AdSense) lub poprzez indywidualne porozumienie się z konkretnym reklamodawcą. W obu przypadkach treść reklamowana będzie się wyświetlała w wyznaczonym do tego miejscu. Jest to sposób łatwo dostępny, zarówno dla większych, jak i małych blogów, nie wymagający podpisywania umów. Nie jest także związany z dużym nakładem pracy, a treść można dopasować do tematyki bloga. Niestety, całkiem słusznie reklamy banerowe - w szczególności AdSense - są uznawane za mało opłacalne. Są rozliczane za kliknięcie, czasem za lead lub wyświetlenie. Bardzo mocno zależą więc od ruchu na blogu. Zdecydowanie większą szansę mają twórcy cieszący się grupą systematycznych odbiorców. Przychody z AdSense zależą także od miejsca umieszczenia reklamy.

Drugi wariant reklamy to ta umieszczona w widżecie "Powiązane posty". Także i ona nie przynosi dużych zysków i rozliczana jest za kliknięcie. Zarobek wynika z oglądalności strony, a na dodatek nie sprawdzi się na każdym blogu. W przypadku niektórych tematów trudno znaleźć dopasowane reklamy. Przewaga reklamy w tym widżecie nad reklamą banerową polega natomiast na dyskrecji: jeden z powiązanych z wpisem postów jest po prostu zastąpiony treścią reklamową, przez co staje się znacznie mniej nachalny.

Programy afiliacyjne

Jednym z często rekomendowanych sposobów na zarabianie na blogu są programy afiliacyjne. Zasada ich działania jest prosta: jeśli polecony w treści produkt zostanie kupiony za sprawą umieszczonego linku, autor otrzymuje prowizję. Propozycje takie uzyskać można bezpośrednio od reklamodawcy lub za sprawą specjalnych platform. To dobra metoda, pozwalająca zachować pełną kontrolę nad promowaną treścią. Aby móc zarobić w ten sposób, trzeba jednak mieć pozycję eksperta lub przynajmniej cieszyć się zaufaniem czytelników. Plusem jest to, że jeden artykuł może przynosić zyski przez wiele miesięcy, zwłaszcza jeśli jest wysoko pozycjonowany w wyszukiwarkach. Czas od chwili napisania tekstu do wypłaty wynagrodzenia może być jednak dłuższy, a i samą wysokość przelewu trudno jest przewidzieć. Mocniejszą pozycję mają tu, oczywiście, większe blogi.

Współpraca z partnerami i sponsorami

Częstą odpowiedzią na pytanie, jak zarabiać na blogu, jest rekomendacja bezpośredniej współpracy z markami, wskazywana jako skuteczna chociażby na https://zarabiajprzez24.pl/jak-zarabiac-na-blogu/. Jednorazowo można zarobić naprawdę konkretne pieniądze, nieporównywalnie wyższe w stosunku do wcześniejszych metod. To jednak opcja możliwa wtedy, kiedy blog ma już swoją renomę, a jego autor zdołał zbudować wiarygodny wizerunek. Na niższych poziomach bardzo popularny jest barter: otrzymywanie darmowych produktów czy usług w zamian za post polecający lub recenzję. Jest to natomiast proces czasochłonny, wymagający dużego wkładu pracy własnej oraz raportowania do reklamodawcy. Bardzo ważna jest tu szczerość i wiarygodność: tylko wówczas tego rodzaju promocja przyniesie pożądany efekt, a bloger nie będzie musiał zmagać się z zarzutami "sprzedania siebie". Kontekstowe opisywanie produktu nie powinno być więc nachalne. Liczy się naturalne wpisanie treści w codzienność bloga. Lepiej jest odmówić współpracy niż przeprowadzić ją na siłę lub nierzetelnie.

Własne produkty

Kolejną, choć nie ostatnią możliwą, formą współpracy jest sprzedaż własnych produktów za pomocą bloga. To może być książka lub innego rodzaju publikacja, treści eksperckie odczytywane po wykupieniu dostępu lub sklep. Działalność taka zapewnia dużą satysfakcję oraz... dochód pasywny. Oznacza to wpływ środków ze sprzedaży danego towaru przez wiele miesięcy po rynkowym debiucie. Pracę, czas, a niekiedy i środki finansowe pochłania natomiast samo przygotowanie produktu. Potrzebna jest także promocja, ruch oraz zainteresowana daną rzeczą lub tematem społeczność.

 

Zarabianie na blogu powiązane jest z jeszcze jedną ważną zasadą: dobrze jest różnicować źródła dochodu. Czerpiąc pieniądze z kilku obszarów, zapewniamy sobie ciągłość w razie, gdy jeden z nich przestanie być opłacalny.