Jak zmieniał się Black Friday na przestrzeni ostatnich lat?

piątek, 19.11.2021 09:41 2065

bmfnmockBlack Friday to prawdziwe święto zakupów dla klientów na całym świecie. Jeszcze kilka lat w temu w Polsce ten szczególny dla handlowców dzień kojarzył się głównie z amerykańskim szaleństwem zakupów. Obecnie do Black Friday intensywnie przygotowują się także polskie sklepy, często z dużym wyprzedzeniem. W tym artykule przyjrzymy się, jak w ostatnich latach zmieniło się podejście konsumentów do Black Friday i wskażemy najnowsze światowe trendy w świętowaniu tego dnia.

 

Black Friday to nie tylko jeden dzień

Przyglądając się zmianom w postrzeganiu Black Friday nie można nie zwrócić uwagi na to, jak duży wpływ na podejście handlowców do Black Friday ma trwająca wciąż pandemia. Eksperci ze strony z kodami promocyjnymi Promo-codes.pl podkreślają, że Black Friday nie traktuje się już w jako jednodniowego święta, ale całego cyklu krótko- i długoterminowych promocji.

Sklepy postanowiły przedłużyć okres promocji Black Friday na kolejne dni, tworząc całe tygodnie ofert, zwane Black Weeks i zbiorczo nazywając tak tworzone cykle obniżek swoich produktów. Pomysł wydłużenia Black Friday z pewnością kiełkował w głowach handlowców od dawna, jednak to właśnie problemy związane z ograniczeniem mobilności klientów, lockdown i opóźnieniami w dostawach zmotywowały przedsiębiorców nie tylko do ogłaszania ogromnych obniżek dużo wcześniej, ale także zintensyfikowania zaangażowania klientów poprzez kanały online.

Black Friday w Internecie

Kolejnym kierunkiem zmian w postrzeganiu Black Friday na świecie, który zaobserwował zespół specjalizujący się w poszukiwaniu kodów promocyjnych Promo-codes jest znaczne zintensyfikowanie aktywności handlowców w Internecie.

Pierwsze kampanie promujące Black Friday już od 2020 roku rozpoczynają się nawet niedługo po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Zdaniem ekspertów, ma to na celu zaplanowanie zakupów z wyprzedzeniem i uniknięcie opóźnień w wysyłce, jeśli zamówienie ma zostać złożone w końcowym okresie Black Friday.

O ile takie kampanie nie mają większego sensu w sklepach stacjonarnych, w których największe obniżki pojawiają się właśnie około daty Black Friday, o tyle rozpoczęcie zintensyfikowanej kampanii online przynosi dużo lepsze efekty. Obecnie to sprzedaż online jest tym, na czym skupiają się handlowcy, widząc znaczne przesunięcie klientów sklepów stacjonarnych do sklepów online.

Połączenie zakupów online z odbiorem stacjonarnym

Pozostaje jeszcze kwestia sprzedawców, którzy główne zyski czerpią z handlu w sklepach stacjonarnych. To właśnie z obrazami tłumów klientów wynoszących ze sklepów gigantyczne kartony zakupów kojarzy się idea Black Friday. Robienie zakupów w sklepach stacjonarnych wpływa na wielkość koszyków. Często lądują w nich produkty, które kupuje się przy okazji i które nie znajdowały się wcześniej na liście zainteresowań. Wszystko dzięki odpowiedniej ekspozycji towarów i sztuczkom marketingowym.

Popularyzowanie Black Friday wyłącznie w sklepach online stanowiłoby więc ogromne straty dla tych handlowców, dla których okres jesienny i przedświąteczny to czas największych obrotów. Z tego powodu niektórzy z nich mogą zdecydować o podzieleniu ofert na zakupy stacjonarne w Black Friday oraz zakupy online w Cyber Monday.

Kolejnym pomysłem może być zamawianie promocyjnych zakupów online z opcją odbioru w sklepie stacjonarnym, które przy okazji zachęciłoby klientów do sprawdzenia sezonowej lub aktualnej oferty w punktach sprzedaży i zrobienie dodatkowych zakupów.