Jak zmienił się rynek e-commerce i zachowanie polskich konsumentów w 2020 roku?

poniedziałek, 9.11.2020 12:58 3008

Bardzo trudno jest zbadać kierunek zmian, jakich doświadczył polski handel elektroniczny bez zwrócenia uwagi na to, jak ogromną rolę na sposób zachowania się zarówno klientów, jak i samych sprzedających ma wciąż trwająca pandemia COVID-19. Możemy z bardzo bliskiej perspektywy obserwować to, jak zamrażane są całe gałęzie gospodarki. Z kolei jako konsumenci, coraz bardziej troszczymy się o to, aby ochronić siebie i nasze rodziny nie tylko przed zarażeniem, ale także ryzykiem spadku dochodów lub utratą pracy.

To, w jakim stopniu ulegnie zmianie zachowanie całych grup społecznych w odniesieniu do zakupów jest wciąż wielką niewiadomą. Wiele zależy od tego, jak dalej potoczy się pandemia i czy jej skutki będziemy odczuwać wyłącznie w krótkim, czy także w dłuższym odstępie czasu. Bez wątpienia jednak klienci ograniczają wydatki do tych niezbędnych, robią zakupy bardziej przemyślanie oraz korzystają z udogodnień technologicznych (płatności mobilne, paczkomaty).

Polski rynek handlu elektronicznego ma obecnie za zadanie stawienie czoła wielu aspektom - od zoptymalizowania procesu dokonywania zakupów online, budowaniu oferty opartej na zaufanych markach oraz umożliwianie klientom różnych możliwości dostawy, a także zwrotów zakupionych artykułów.

Jak zmieniło się zachowanie polskich nabywców w 2020 roku?

Okazuje się, że trwająca pandemia nie ma aż tak znaczącego wpływu na to jak dużo kupują Polacy. Na początku roku 2020, gdy polski rząd wprowadził pierwsze obostrzenia dotyczące wizyt w sklepach czy korzystania z usług, Polacy rozpoczęli masowe wykupywanie podstawowych środków higienicznych czy trwałej żywności. Po kilku tygodniach, gdy zagrożenie wynikające z braku towarów lub dostępności do sklepów minęło, konsumenci powrócili do spokojnych i zrównoważonych zakupów. Nie oznacza to jednak, że kupują mniej.

Duże zmiany objęło to, co ląduje w koszyku zakupowym Polaków. Wielu naszych rodaków przekonało się do zakupów online ubrań (ponad 2,5-krotny wzrost), multimediów, sprzętu elektronicznego oraz książek. Efektem zwiększonej liczby zakupów w sieci są bankructwa i zamykanie się mniejszych sklepów stacjonarnych, które do tej pory zajmowały się sprzedażą tego typu produktów. Rok 2020 prawdopodobnie zakończy się kolejną falą obostrzeń, przez co spodziewana jest kolejna zmiana zachowań konsumpcyjnych w polskim społeczeństwie.

Jakie są najlepsze sposoby na oszczędności podczas zakupów online?

  • Przed sfinalizowaniem zamówienia w dowolnym sklepie internetowym, warto odwiedzić stronę, która gromadzi aktualne kody rabatowe i kupony na tańsze zakupy (na przykład Promocodius).
  • Jeśli łączy nas polska lokalizacja, dobrym pomysłem jest zbudowanie wspólnego koszyka z rodziną i przyjaciółmi,  co umożliwi bezpłatną dostawę lub znacznie obniży jej koszty.
  • Instalacja wtyczek programów cashback lub przechodzenie do sklepu przez specjalne linki afiliacyjne pozwoli na kilkuprocentowy zwrot gotówki po zakończeniu zakupów.
  • Wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji marketingowych od ulubionych sklepów pozwoli na bycie na bieżąco z wszystkimi rabatami i akcjami promocyjnymi.

Jak zmienił się polski rynek handlu elektronicznego w 2020 roku?

Pierwsza połowa 2020 roku przyniosła wiele zmian dla polskiego rynku e-commerce. Jak wspomnieliśmy już na początku tego artykułu, te zmiany były zauważalne, jednak nie tak niezwykłe i spektakularne jak spodziewali się tego analitycy biznesowi. Wraz z rozpoczęciem nowego roku zostało otwartych ponad 5 tysięcy nowych sklepów internetowych, z czego około 2 tysiące zostało zamkniętych.

Polacy zaczęli coraz bardziej interesować się zakupami online, jednak już w momencie rozpoczęcia luzowania obostrzeń można było zauważyć powrót polskich konsumentów do sklepów stacjonarnych (wzrost o około 8% między czerwcem a majem 2020). Mniejszym zainteresowaniem cieszą się zakupy internetowe żywności trwałej, artykułów higienicznych czy lekarstw. W przypadku tych produktów konsumenci preferują wybrać się na zakupy do tradycyjnych sklepów.