Jak zoptymalizować sklep internetowy?

środa, 27.5.2020 11:00 774

Optymalizacja sklepu internetowego to podstawowy krok przed rozpoczęciem promocji w sieci. Optymalizacja może zadecydować o sukcesie w pozycjonowaniu sklepu internetowego lub o porażce tego procesu. W zeszłym tygodniu wysłałem kilka zapytań do różnych agencji interaktywnych jak optymalizują sklepy internetowe i jakie kroki podejmują aby sklep został zoptymalizowany pod kątem SEO. Dostałem dwie odpowiedzi z czego treścią z jednej się z wami podzielę. Na zagadnienia odpowiedziało mi studio Design Cart.

1. Proste adresy i zrozumiała ich budowa

Proste adresy przyjazne wyszukiwarkom internetowym oraz ludziom to te zawierające w sobie słowo związane ze stroną do której prowadzą. Czyli każda kategoria w sklepie powinna mieć adres dziedziczony po nazwie kategorii np. Domena.pl/nazwa_kategorii.html. Produkt może mieć kwestię adresów rozwiązaną dwojako. Może zawierać nazwę kategorii w której się znajduje oraz nazwę produktu lub samą nazwę produktu. Biorąc pod uwagę że im krótszy adres tym lepszy sugerowałbym się tym drugim rozwiązaniem.

2. Dane strukturalne

Dane strukturalne pozwalają na przekazanie wyszukiwarkom i innym serwisom różnych serwisach. Informacje te mogą uatrakcyjnić wygląd naszego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania np. dodając do wyniku wyszukiwania przy naszym sklepie internetowym gwiazdki obrazujące ocenę klientów. Dane strukturalne podnoszą jakość wizualną naszego serwisu internetowego w wyszukiwarkach internetowych, zwłaszcza Google.

3. Atrybuty alt dla obrazów

Każdy obraz powinien mieć opis „alt”, czyli alternatywny. Opis ten wyświetla się w miejscu obrazka w przypadku gdy ten z jakiś powodów nie zdoła się wyświetlić. Jest to też jedna ze wskazówek Google, przy optymalizacji stron WWW. (Więcej informacji o optymalizacji obrazów na sklepie internetowym)

4. Unikanie zapętleń przekierowań

Obecnie przy wszelkich badaniach marketingowych, skomplikowanej pracy systemów działających online zdarza się administratorom sklepów wpaść w pętlę przekierować. Pętla taka polega na kilkukrotnym przekierowaniu użytkownika z jednego adresu na drugi. Pętla tworzy dwa problemy: negatywnie wpływa na pozycjonowany sklep internetowy, praktycznie wszystkie przeglądarki blokują strony generując zbyt dużą ilość przekierowań. Należy pamiętać że na samym starcie jesteśmy zmuszeni do dwóch koniecznych przekierowań jakimi są: przekierowanie na sklep internetowy w wersji adresu z www lub bez www oraz przekierowanie na adres zabezpieczony ssl.

5. Opis produktów unikalny, minimum 180 słów

Ciężko pozycjonować serwis internetowy bez treści. W sklepach internetowych bardzo często jest ten błąd powielany. Opisy są często kopiowane od producentów, te same są przepisane do wielu produktów lub w ogóle brak jest jakichkolwiek opisów. Aby dana zakładka z produktem miała wartość merytoryczną, która przekładała się na wartość SEO, zadbaj aby opis produktu posiadał przynajmniej 150 słów, a optymalna wartość to 180.

6. Blog

Blog świetnie nasyca serwis internetowy odpowiednią treścią. Blog tak jak inne zasady optymalizacji sklepów internetowych, nie jest wymagany jednak jego obecność znacznie poprawia wyniki pozycjonowania oraz zwiększa ruch na sklepie internetowym. (Więcej o blogu)

7. Opisy kategorii

Oprócz opisów produktów bardzo ważne są opis kategorii. Tutaj musimy dopasować treść tak by dobrze omawiała temat ale również nie przesuwała produktów zbytnio w dół, zwłaszcza poza widok dostępny dla użytkownika. Dodając merytoryczną treści na serwis internetowy nie tylko poszerzamy wiedzę użytkowników ale i mówimy wyszukiwarkom o czym dana strona opowiada, a to pomaga im ustalić pozycję w wyszukiwarce względem innych stron.

8. Poprawnie zadeklarowane adresy kanoniczne

Jest to ważny aspekt SEO, który niweluje kopie treści na stronie internetowej. Ustawienie adresów kanonicznych polega na określeniu podstron „matek”. W wielu systemach serwis jedną podstronę można otworzyć za pomocą prostego adresu, adresu z parametrami, lub z dodatkowymi wartościami. Ustawienie kanoniczne mówi wyszukiwarkom że oryginał i właściwa kopia odwiedzanej strony znajduje się pod wskazanym adresem.

9. Dane metatitle

Bardzo ważną zasadą optymalizacji strony jest uzupełnianie tytułu w tagu metatitle. Jest to najważniejszy metatag mający wpływ na pozycję sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Jest to też jedyny metatag, który ma jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Warto zadbać by był właściwie uzupełniony.

Zastosowanie się do powyższych wytycznych znacznie przybliży nas do upragnionego celu – sukcesu.