Podsumowanie sezonu artysytycznego 2015/2016

czwartek, 21.7.2016 09:07 1266 0

Liczba wydarzeń organizowanych przez NFM:
2 427
Liczba osób objętych programem NFM:
580 722
Koncerty w obiekcie NFM:
458
Koncerty w Sali Głównej KGHM:
129
Koncerty w trzech salach kameralnych:
329
Liczba osób, które odwiedziły NFM:
438 428
Publiczność koncertów wyjazdowych w kraju i za granicą:
ok. 40 000


NAJWAŻNIEJSZE KONCERTY

Jubileuszowa 50. Wratislavia Cantans 2015
Wśród wykonawców: Zubin Mehta & Israel Philharmonic Orchestra, Maria João Pires, Trevor Pinnock, eight blackbird, Marcel Pérès & Ensemble Organum, Giovanni Antonini & Il Giardino Armonico

wrzesień 2015
Aleksandra Kurzak i Janusz Olejniczak

październik 2015
półsceniczne wykonanie opery Rinaldo
Concha Buika
Seong-Jin Cho i Charles Richard-Hamelin – koncert laureatów
XVII Konkursu Chopinowskiego

listopad 2015
Marcus Miller i Leszek Możdżer
12. Jazztopad: Dave Holland, Norma Winstone, Evan Parker, Sylvie Courvoisier & Mark Feldman, Trilok Gurtu, Anders Jormin, Anthony Braxton

grudzień 2015
Krzysztof Penderecki, koncerty sylwestrowe

styczeń 2016
I Festiwal Noworoczny NFM
Hélène Grimaud i Basel Chamber Orchestra
6. Noworoczny Koncert Charytatywny na rzecz podopiecznych Fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci (Kabaret Neo-Nówka z zespołem Żarówki, Ewa Bem)

luty 2016
Akademia Mozartowska: Isabelle Faust, Christine Schornsheim, Giovanni Antonini & Il Giardino Armonico
Wynton Marsalis & Jazz at Lincoln Center Orchestra
Lang Lang, Christoph Eschenbach & National Symphony Orchestra (Waszyngton)

marzec 2016
Brad Mehldau
Iván Fischer & Budapest Festival Orchestra

kwiecień 2016
Stanisław Skrowaczewski
Dianne Reeves
Lula Pena

maj 2016
Konrad Junghänel & Cantus Cölln
Antonio Pappano & London Symphony Orchestra
Semyon Bychkov & Wiener Philharmoniker
L.U.C. – zamówienie kompozytorskie NFM Filharmonii Wrocławskiej

czerwiec 2016
Paul McCreesh, Gabrieli Consort & Players
Øystein Baadsvik
Koncertowe wykonanie Tristana i Izoldy pod batutą Jacka Kaspszyka
w NFM i w Filharmonii Narodowej w Warszawie (po 2 koncerty w obu miastach)

lipiec 2016
Simona Šaturová, Mariusz Kwiecień, José Maria Florêncio

sierpień 2016
Roberto Alagna, Aleksandra Kurzak
Singing Europe – największe wydarzenie chóralne Europy
European Union Youth Orchestra

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

– Otwarcie Narodowego Forum Muzyki 4 września 2015
– Spektakularny mapping na fasadzie NFM podczas Dnia otwartego
5 września
– Fantastyczny fortepian firmy Steinway & Sons pozyskany dla NFM dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
– Występ NFM Filharmonii Wrocławskiej na obchodach 80. urodzin Arva Pärta w Tallinie (wrzesień)
– Jubileusz 80-lecia urodzin Tadeusza Strugały w trakcie Wratislavii Cantans
– Wydanie 2. tomu Historii Festiwalu „Wratislavia Cantans” autorstwa dr Ewy Kofin
– Eklektik Session w NFM – dyrektor artystyczny Radek „Bond” Bednarz laureatem Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (październik 2015)
– Tournée Wrocławskiej Orkiestry Barokowej w ramach prestiżowego projektu „Dziedzictwo Fryderyka Chopina – integracja kultur krajów wyszehradzkich” (listopad 2015)
– Wrocławska Nagroda Muzyczna w kategorii muzyka poważna dla Giovanniego Antoniniego (dyrektora artystycznego Wratislavii Cantans) „za program Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans w 2014 roku, pełen muzycznych odkryć i najwyższego kunsztu wykonawczego”
– Koncert z okazji 50. rocznicy wystosowania Orędzia biskupów pol-
skich do biskupów niemieckich (listopad 2015)
– Jubileusz ćwierćwiecza zespołu Raz Dwa Trzy z udziałem plejady polskich gwiazd i NFM Filharmonii Wrocławskiej retransmitowany w TVP 2 w Boże Narodzenie (listopad 2015)
– Nominacja do nagrody Emocje 2016 Radia Wrocław Kultura płyty Salz-burska msza maryjna (Andrzej Kosendiak, Chór Chłopięcy NFM, Wrocław Baroque Ensemble, Artyści Chóru NFM)
– Emocje 2016 – nagroda Radia Wrocław Kultura dla Christiana Danowicza za „nieustannie rozwijającą się muzyczną osobowość pokoleniowego lidera wrocławskiej kameralistyki”
– Projekt Mercouri/Xenakis podczas Gali Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016 (styczeń 2016)
– Nominacja do BBC Music Magazine Awards w kategorii muzyki kame-
ralnej płyty Bacewicz: String Quartets Nos 1, 3, 6 & 7 (Lutosławski Quartet)
– Nadanie Narodowemu Forum Muzyki imienia Witolda Lutosławskiego
Europejskie tournée NFM Filharmonii Wrocławskiej (luty 2016)
– Nadanie Międzynarodowemu Festiwalowi Wratislavia Cantans imienia Andrzeja Markowskiego
– Otwarcie Alei Gwiazd NFM na pl. Wolności przed budynkiem NFM
– Rezydencja NFM na Klara Festival w Brukseli (NFM Filharmonia Wrocławska, Chór NFM, Polish Cello Quartet; marzec 2016)
– Nominacja do Fryderyka 2016 płyty Bacewicz: String Quartets
Nos 1, 3, 6 & 7 (Lutosławski Quartet)
– NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna na Kurt Weill Festival
w Dessau (marzec 2016)
– Wydanie płyty De profundis Chóru NFM z psalmami polskich kompozytorów a cappella
– Światowy Dzień Jazzu UNESCO (30 kwietnia)
– Wydanie książki „Miasto w Muzyce” red. Beaty Maciejewskiej poświęconej muzycznej historii Wrocławia (książka w wersjach językowych polskiej i angielskiej)
– Wydanie płyty Bartłomiej Pękiel (Andrzej Kosendiak, Aldona Bartnik, Matthew Venner, Maciej Gocman, Tomáš Král, Jaromír Nosek), pierwszego albumu CD nagranego w budynku NFM
– Interaktywny Pasaż Dźwiękowy: Przestrzenne Doświadczenie Historii (maj–październik)
– Nominacja Narodowego Forum Muzyki do Grand Prix 2015 w 5. edycji Nagrody Architektonicznej „Polityki”
– Wydanie płyty Serpert & Fire nagranej w Sali Głównej NFM KGHM przez Annę Prohaską z Il Giardino Armonico (na płycie repertuar przygotowany przez artystów specjalnie na 50. Wratislavię Cantans)
– Budowa Roku 2015 – Nagroda I Stopnia dla Narodowego Forum Muzyki (konkurs organizowany przez Polski Związek Inżynierów
i Techników Budownictwa, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Główny Urząd Nadzoru Budowlanego)
– Wydanie przez NFM płyty Affetti e passaggi (Tomasz Dobrzański, Henryk Kasperczak, Mateusz Kowalski, Marta Niedźwiecka)
– Firma TAURON Polska Energia SA Złotym Sponsorem NFM
– Jazztopad Festival Presents: The Best of Polish Jazz – specjalna edycja Jazztopadu w USA, Kanadzie i Meksyku (czerwiec–lipiec, współorganizacja: Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku)
– Eklektik Session 2016 (19 czerwca)
– Projekt „Pod prąd – ze Szczecina do Wrocławia” realizowany przy współpracy Narodowego Forum Muzyki, Szczecińskiej Agencji Artystycznej oraz SO Jazz
– Nagroda Prezydenta Wrocławia dla Andrzeja Kosendiaka
– Grand Prix w XXVI edycji konkursu „Piękny Wrocław” dla Narodowego Forum Muzyki

FESTIWALE W SEZONIE 2015–2016:

50. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans (6–19.09.2015)
NFM Eklektik Session 2015 (16–18.10.2015)
12. Jazztopad (3, 21–29.11.2015)
I Festiwal Noworoczny NFM (3–9.01.2016)
Akademia Mozartowska (7–14.02.2016)
Jubileuszowa 30. Musica Polonica Nova (8–16.04.2016)
TAURON | MEN (19–22.05.2016)
8. Leo Festiwal (29.05–04.06.2016)
Singing Europe 2016 (23.07–06.08.2016)
Forum Musicum (18–28.08.2016)

CYKLE KONCERTOWE W SEZONIE 2015–2016:

koncerty NFM Filharmonii Wrocławskiej: 29
koncerty kameralne i recitale: 110
koncerty specjalne: 26
„Speaking Concerts” 7 koncertów
„1000 lat muzyki polskiej we Wrocławiu” 13 koncertów
„Zapomniane miasto” 12 koncertów i wydarzenie taneczne
„Wielkie gwiazdy w NFM” 8 koncertów
„Jazz i muzyka świata” 10 koncertów
„Wielka improwizacja” 12 koncertów
„Melting Pot made in Wrocław – laboratoria improwizacji w ramach ESK 2016” 4 koncerty
„Koncerty z energią w tle” 5 koncertów
Koncerty Edukacyjne 722 koncerty

MIĘDZYNARODOWE KONFERENCJE W NFM
W SEZONIE 2015–2016:

Konferencja European Festivals Association (14–17 kwietnia)
63. Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów (17–20 maja)
Europejskie Forum Muzyki (19–22 maja)
Konferencja Pearle – Live Performance Europe (27–28 maja)

ZESPOŁY NFM:

NFM Filharmonia Wrocławska
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna
Chór NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Chór Chłopięcy NFM
Lutosławski Quartet
Polish Cello Quartet
LutosAir Quintet
Wrocław Baroque Ensamble
NFM Ensemble
NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum

KONCERTY EDUKACYJNE (ŁĄCZNIE)

722 koncerty
74 061 odbiorców
33 programy

WYJAZDOWE AUDYCJE MUZYCZNE

682 audycje
40 920 dzieci
10 programów dla przedszkoli i 10 programów dla szkół podstawowych

FILHARMONIA DLA MŁODYCH

27 koncertów
15 117 odbiorców

FILHARMONIA FAMILIJNA

8 koncertów
11 088 odbiorców
7 programów Filharmonii Familijnej i Filharmonii dla Młodych

KONCERTY EDUKACYJNE DLA MŁODZIEŻY

5 koncertów
6 936 odbiorców

POŚPIEWAJ MI MAMO, POŚPIEWAJ MI TATO
W 2015–2016

507 zajęć
5 342 uczestników
Wrocław, Rzeszów, Gdańsk, Szczecin, Trzebnica, Siechnice, Warszawa (finansowanie: Narodowy Instytut Audiowizualny)
Koncert Rodziny Pospieszalskich „Melodie Dzieciństwa” (11 czerwca)
30 studentów z Lyonu odbyło wizytę studyjną

CENTRUM EDUKACYJNE NFM
– SUKCES NOWEJ INICJATYWY NFM:

Oferta indywidualna:
7 rodzajów zajęć dla dzieci w wieku od urodzenia do 15 roku życia:
Gordonki, „Do,re,mi”, Zajęcia muzyczne z instrumentami Orffa, Muzyczna zerówka, Zespół wokalny dla dzieci od 4 do 6 lat, Mały Teatr Dźwięku i Piosenki, Zajęcia Musicalowe
286 dzieci uczęszczało na zajęcia
340 spotkań

Oferta grupowa:
Lekcje rytmu, Śpiewanie i zwiedzanie NFM: 1 700 uczestników
Koncerty i warsztaty: 3 koncerty gordonowskie – 680 widzów
Koncert kończący sezon w CE NFM: 1 522 widzów
800 osób wzięło udział we wspólnym śpiewaniu po koncertach Filharmonii Familijnej

Każde dziecko urodzone w Wrocławiu w 2016 otrzymuje specjalne wydanie miesięcznika „Muzyka w Mieście” poświęcone programowi „Pośpiewaj mi mamo, pośpiewaj mi tato” (współpraca z Wydziałem Zdrowia
i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia).

AKADEMIA CHÓRALNA

Śpiewająca Polska:
241 chórów w całej Polsce objętych finansowaniem, ok. 7 000 dzieci
274 chóry objęte opieką merytoryczną
23 sesje warsztatów dla dyrygentów
2 koncerty finałowe chórów
15 przeglądów chórów

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy:
60 członków
48 dyrygentów
3 sesje PNChM
7 koncertów
12 300 odbiorców wydarzeń kulturalnych Akademii Chóralnej

AKADEMIA ORKIESTROWA NFM

16 czynnych uczestników (8 skrzypków, 2 altowiolistów,
5 wiolonczelistów, 1 kontrabasistka)
8 zjazdów (w tym 7 dwudniowych i czterodniowy zjazd finałowy)
8 prowadzących z NFM, 9 gościnnych prowadzących
Odbyły się 284 godziny zajęć, w tym:
132 godz. 30 min. zajęć sekcyjnych
73 godz. 30 min. zajęć indywidualnych
39 godz. 30 min. zajęć orkiestrowych (łącznie z finałowym koncertem)
38 godz. 30 min. warsztatów, wykładów i innych zajęć

PROJEKTY NARODOWEGO FORUM MUZYKI
W RAMACH EUROPEJSKIEJ STOLICY KULTURY
– WROCŁAW 2016:

Wielkie gwiazdy w NFM (8 koncertów; styczeń–lipiec)
Melting Pot Made in Wrocław (9 laboratoriów w latach 2014–2016) Zapomniane Miasto (12 koncertów i wydarzenie taneczne; maj–sierpień)
Singing Europe (23 lipca–6 sierpnia)
Spektakl historyczny Kamienny pióropusz (21 sierpnia)
Palimpsest
Interaktywny Pasaż Dźwiękowy: Przestrzenne Doświadczenie Historii (maj–październik)
KONCERTY WYJAZDOWE ZESPOŁÓW NFM:

NFM Filharmonia Wrocławska:
Sztokholm, Tallin, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Amsterdam, Antwerpia, Mülheim, Ludwigshafen (2 koncerty), Fryburg, Villingen-Schwenningen, Garmisch-Partenkirchen, Weingarten, Tonhalle
w Zurychu, Tybinga, Viersen, Koblencja, Marburg, Klarafestival w Brukseli

Chór NFM:
Warszawa, Sala Koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Klarafestival w Brukseli (5 koncertów), Filharmonia Narodowa w Warszawie
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna: Kurt Weill Festival w Dessau, Szczecin, Baniewice, Malczyce, Switawy, Pablo Casals Festival w Prades (4 koncerty), Opole (3 koncerty)

Wrocławska Orkiestra Barokowa:
Filharmonia Narodowa w Warszawie, Zamek Esterhazy w Fertod, Pałac Augustusburg w Bruehl, Środa Śląska, Juterborg, Bernau, klasztor
w Głębowicach (Wiśnia), Besedni Dum w Brnie, List Academy w Budapeszcie, Kodaly Centre w Pecs, Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu, Stadthalle w Getyndze, St John’s Smith Square w Londynie

Wrocław Baroque Ensemble: Szczecin, Koszalin, Goleniów

Lutosławski Quartet: Miluza, festiwal Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Warszawska Jesień, CAFE Budapest Festival 2016 – Contemporary Arts Festival, St Barth’s Music Festival na Karaibach (2 koncerty), otwarcie Nowego Teatru w Warszawie, Sala Koncertowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, USA i Meksyk w ramach Jazztopad Festival Presents

Polish Cello Quartet: MusMA
– Festival de Wallonie (Mons) logo MusMA i towarzyszące

LutosAir Quintet:
Rudersdaal Sommerkoncerter, Borholm Musikfestival, Warszawska Jesień, Chopiniana (Płock), HMG Festival (Kraków), Poznańska Wiosna Muzyczna

Andrzej Kosendiak, Studenci Królewskiego Konserwatorium
w Hadze, soliści:
Voorschoten (Holandia), Kraków, Warszawa

Jazztopad Festival Presents: The Best of Polish Jazz
zespoły: Obara International Quartet, Lutosławski Quartet, Marcin Wasilewski Trio, Piotr Damasiewicz Quintet, Piotr Damasiewicz & Gerard Lebik Duo
koncerty: Dizzy’s Club Coca-Cola/Jazz at Lincoln Center (Nowy Jork), Happy Lucky No. 1 (Brooklyn, Nowy Jork), Cornelia Street Café (Greenwich Village, Nowy Jork), National Sawdust (Brooklyn, Nowy Jork), Sembrich Opera Museum (Bolton Landing), koncerty w mieszkaniach prywatnych w Lethe Lounge (Upper Westside, Nowy Jork), Lunario Del Auditorio Nacional (Meksyk), Teatro Vivian Blumenthal (Guadalajara), Coastal Jazz & Blues Society (Vancouver), “The Jazz Room” w Harbour Towers Hotel (Victoria), International Festival of Arts & Ideas (University Theatre, New Haven), Bethesda Blues & Jazz Supper Club (Bethesda)

PARTNERZY STRATEGICZNI:
PKO Bank Polski
KGHM Polska Miedź SA

PARTNERZY:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Fundusz Wyszehradzki
Liszt Academy
Filharmonie Brno
Europe Jazz Network
Creative Europe Programme
Polish Culture Institute
Culture.pl
Związek Kompozytorów Polskich
Music Masters On Air
Koninklijk Conservatorium Den Haag
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

ZŁOTY SPONSOR:
TAURON Polska Energia SA

SPONSORZY:
KGHM/Impart
EFL SA
TIM SA
PZU Fundacja
Wytwórnia Wód Mineralnych MINERAL
HEXELINE sp. z o.o. sp. k.
Wrocław Airport
Toyota & Lexus Centrum Wrocław sp. z o.o.
Inchcape Motor Polska sp. z o.o.
Segafredo 
TEMPO SA
EPI sp. z o.o. sp. k
EDF Polska SA\
Aliaga
EURO BANK SA
Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA
INVENI sp. z o.o. sp.k.
Projekcja sp. z o.o.
CERAMICA GROUP sp. z o.o.
Glass-Mal Plus Bartosz Malawski
IKEA Retail sp. z o.o. 
Restauracja BRAJT
M. Ostrowski sp. j.
Save The World Real Estates sp. z o.o.
Domar SA 
Muzeum Narodowe
American Trading Company sp. z o.o.
Janeba Time sp. z o.o.
Max-Fliz sp. z o.o.
DW s.c.
AMDM Sp. z o.o. s. k
Kasama Investments sp. z o.o.
WROREST s.c.
Wydawnictwo Format Tomasz Malejki
Lodziarnia La Scala Teresa Wójcik
HASCO-LEK SA 
Sterion Dystrybucja s.c.\
La Maddalena sp. z o.o. sp. k.
Dolby Poland sp. z o.o.

Koneserzy NFM:

TIM SA, TAURON Polska Energia SA, Kamil Czternaścik, Lucyna Schu-
macher-Gebhard, Horst Schumacher, Monika Frank, Claus Frank, Jolanta Wróbel, Agnieszka Orłowska, Tadeusz Kołacz, V.T. Koprowscy, Beata Piwnik, Krystyna Duda, Daniel Grodziński, Beata Trawińska, Andrzej Trawiński, Małgorzata Węgrzyn-Wysocka

ARTYŚCI I GOŚCIE O NFM

,,Byliśmy naprawdę podekscytowani możliwością występu w nowej sali koncertowej. Oprócz tego, że jest to atrakcyjny obiekt koncertowy, jego akustyka pozwala na szeroką gamę ekspresji, łącząc w sobie ciepło
i klarowność dźwięku. Sala ta szybko staje się miejscem, gdzie ludzie chcą przebywać, zarówno artyści, jak i publiczność. Gratulacje i najlepsze życzenia pomyślności we wszystkim, co robicie, by przybliżać ludziom muzykę klasyczną i szerzej pojętą kulturę.’’

Semyon Bychkov


„Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu dysponuje, moim zdaniem, doskonałą akustyką dla repertuaru symfonicznego, który wykonywaliśmy w roku 2015. Scena jest właściwych rozmiarów, a muzycy dobrze słyszą siebie nawzajem. Uważam, że to bardzo udany obiekt kulturalny!”

Zubin Mehta


„Sala, która łączy skrajności: z zewnątrz ogromna, w środku zaskakująco kameralna. Muzyków i publiczność nie dzielą żadne bariery wizualne, a świetna akustyka sprawia, że dźwięk jest ciepły, bogaty, krągły, zrównoważony. Doskonała przestrzeń dla doskonałej muzyki. Gratulacje dla Wrocławia, oby inspirował inne miasta!”

Marie Kucerova,
dyrektor zarządzająca, Filharmonia w Brnie


„Koncert inauguracyjny w imponującym nowym budynku Narodowego Forum Muzyki, a także zróżnicowane, wysokiej jakości krótkie koncerty następnego dnia, w mistrzowski sposób ukazały olbrzymi potencjał polskiej muzyki i polskich muzyków. Gdy drugiego dnia patrzyłem na długą kolejkę wrocławian ustawiających się do drzwi przed otwarciem, widziałem ich w pełni uzasadnioną radość i emocje, jakie wywołuje piękna architektura tego obiektu – pozostająca w równowadze ze starym budynkiem opery po przeciwnej stronie. Później wyczuwałem też niemal namacalną miłość do muzyki, gdy przebywałem w różnych salach Forum. Te kilka wrześniowych dni we Wrocławiu pozostanie dla mnie pięknym wspomnieniem. Jestem pewien, że w przyszłym roku Wrocław jako Europejska Stolica Kultury będzie areną wspaniałych wydarzeń.”

Prof. Dr. Ömer Bozkurt
Ankara International Music Festival


„Gdy wchodziłem do Narodowego Forum Muzyki, czułem ekscytację
w powietrzu. Oba foyer są przestrzenne i pięknie wykończone w najmniejszym detalu. Sala jest przestronna i kameralna jednocześnie. Akustyka jest po prostu wspaniała. Nie mam wątpliwości, że NFM zasługuje na miejsce w szeregu najlepszych sal koncertowych świata.”

David Baile
Dyrektor Generalny International Society for the Performing Arts


„Moment otwarcia nowej sali koncertowej jest wyjątkową, przejmującą chwilą w życiu społeczności, ale otwarcie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu było wydarzeniem szczególnym. Każda z czterech sal ma wyrazisty charakter i doskonałą akustykę; aranżacja wnętrz w budynku jest stylowa i przykuwająca uwagę, a funkcjonowanie w ramach NFM jedenastu zespołów i ośmiu festiwali zapewni mieszkańcom miasta zróżnicowaną, całoroczną ucztę muzyczną. Tworzenie nowych, ambitnych centrów kultury zawsze wiąże się z wyzwaniami finansowymi i organizacyjnymi, dlatego dyrektor Andrzej Kosendiak, prezydent Rafał Dutkiewicz i ich współpracownicy zasługują na gratulacje za zmierzenie się z wyzwaniami i doprowadzenie do tak udanego rezultatu. Wykonania dzieł Lutosławskiego i Szymanowskiego były udanym przypomnieniem o znakomitych tradycjach muzycznych Polski, a dzieła Pendereckiego
i Mykietyna – świadectwem nieustannie twórczego ducha Polski. Każdy, kto kocha muzykę i ceni sobie poszerzanie możliwości słuchania, studiowania i tworzenia muzyki, może tylko cieszyć się z otwarcia nowego polskiego obiektu, Narodowego Forum Muzyki, i życzyć mu wszystkiego najlepszego.”

Anthony Sargent CBE
CEO Luminato Festival

„Otwarcie Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu to prawdziwe święto kultury polskiej (...) Piękny, nowoczesny gmach już teraz wywiera olbrzymie wrażenie swoją imponującą architekturą (…) Warto podejmować takie wyzwania, bo są one wyrazem szacunku dla kultury narodowej i tworzących ją artystów. Polska sztuka muzyczna od wielu lat odgrywa istotną rolę w świecie. Rozsławia i pobudza zainteresowanie naszym krajem, jest wyrazem, a czasem głównym źródłem wiedzy
o Polsce i Polakach. Nasi kompozytorzy i wykonawcy są znani, cenieni, nagradzani i honorowani na wszystkich kontynentach, są dobrymi ambasadorami naszej ojczyzny. Dlatego chciałbym, by Narodowe Forum Muzyki stało się wyrazem należytego docenienia ich kunsztu.”

Andrzej Duda
Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej


„To jedna z najlepszych sal koncertowych na świecie.”

Lang Lang


,,Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu od razu urzeka swoim ciepłem, które odczuwa się wręcz fizycznie. Bardzo chciałbym realizować tu moje nagrania.’’

Iván Fischer
Założyciel i Dyrektor Artystyczny Budapest Festival Orchestra


,,Odwiedziłem Narodowe Forum Muzyki w czerwcu 2016r., by wziąć udział w koncercie z udziałem Gabrieli Consort & Players oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i Chóru NFM. Byłem absolutnie olśniony pięknem tej sali, a zwłaszcza jej akustyką. W czasie, kiedy temat nowych sal koncertowych jest przedmiotem gorących dyskusji w Zjednoczonym Królestwie, to inspirujące zobaczyć, co można osiągnąć w sali koncertowej na miarę XXI wieku.”

Mark Pemberton
Dyrektor Association of British Orchestras


„Weszliśmy do Sali Głównej KGHM z trzeciego balkonu wysoko nad sceną. Czuliśmy się, jakbyśmy spadali z nieba. Scena była odległa, a jednocześnie niewiarygodnie bliska. Elementy sali, które dostosowuje się do potrzeb repertuaru, są częściowo widoczne, a częściowo ukryte. Zastosowane najwspanialszy system akustyczny, jaki można sobie wymarzyć, zaprojektowany przez Arup z Nowego Jorku.”

Kathrin Deventer
sekretarz generalna European Festivals Association


„Co za wieczór! Spotkania z wami są zawsze miłe, ale ten wieczór był szczególny. Proszę, przyjmijcie jeszcze raz gratulacje z okazji ukończenia wspaniałego Narodowego Forum Muzyki. To nie tylko wasze «dziecko», ale także prawdziwy klejnot Wrocławia, miasta kreatywności. Wraz
z żoną cieszymy się niezmiernie, że mogliśmy wysłuchać tak odważnego programu koncertowego i tak znamienitych wykonań. Jesteśmy przekonani, że ta wyjątkowa sala odegra ważną rolę w życiu Wrocławia – miasta kreatywności.”

prof. arch. Erick van Egeraat


„Bardzo wzruszający, wspaniały utwór Haydna sprawił, że poczułem ciarki na skórze. Piękny dzień, piękne miejsce, piękna prze¬strzeń, wspaniała muzyka. Dzisiaj zabrzmieli Bach i Haydn, to są ulubieni kompozytorzy mojego bohatera Eberharda Mocka. Myślę, że gdyby on tutaj był, dzisiaj na tym koncercie, byłby naprawdę zadowolony.”

Marek Krajewski


„W zasadzie jestem w szoku od wczoraj. Muszę powiedzieć, że jestem zdumiony, jak brzmi instrument [fortepian Steinway & Sons]. Ta sala brzmi bardzo pięknie, to imponujące. Nie mogę uwierzyć, że jestem we Wrocławiu, główna sala NFM jest bardzo szczególna, ma swój niepowtarzalny klimat, ma to ciepło, którego często w wielkich salach tego typu brakuje. Sala koncertowa jest wyjątkowo intymna. Nie ma w niej czegoś, co sprawia, że człowiek na estradzie czuje się obnażony. To jest bardzo ważne dla tych, którzy po tej stronie estrady spędzają dużo czasu.”

Krzysztof Jabłoński


,,Narodowe Forum Muzyki to jedyne w swoim rodzaju akustyczne cudo. Sala daje zadziwiająco zlewający się, a jednocześnie jak najbardziej transparentny dźwięk.’’

Stefan Englert
Dyrektor Naczelny Budapest Festival Orchestra


,,Z przyjemnością potwierdzam, że Narodowe Forum Muzyki jest znakomitą salą koncertową, jedną z najlepszych w Europie. Cieszę się na występy Philharmonia Orchestra w tej sali.’’

Dyrektor Naczelny Philharmonia Orchestra

Dodaj komentarz

Komentarze (0)