Kosmiczna podwyżka cen biletów MPK trafia do kosza! Pora na #Bilet365

piątek, 21.5.2021 14:03 481 0

Wrocławskie koło Partii Zieloni z satysfakcją odnotowało decyzję wrocławskich Radnych  o cofnięciu kosmicznej podwyżki cen biletów jednorazowych MPK we Wrocławiu z lipca 2020 roku. Zieloni walczyli o to w petycji do wystosowanej do Radnych. Następnie z szerokim poparciem ponad tysiąca wrocławian i wrocławianek skierowali do Rady Miejskiej projekt obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej Stop Kosmicznej Podwyżce Cen Biletów MPK. Podnosili, że podwyżka ta jest szkodliwa społecznie (uderza w najsłabszych w samym środku pandemii), ekologiczne (zwiększy ruch samochodowy, korki, zanieczyszczenie powietrza spalinami i pyłami) i ekonomicznie (zamiast wzrostu będzie spadek przychodów). Ich przewidywania okazały się słuszne. 

Niestety Radni pominęli w uchwale, że wzrosły również ceny biletów okresowych, które pozostały na podwyższonym poziomie. To fatalne niedopatrzenie - ceny biletów okresowych muszą być atrakcyjne w porównaniu z biletami jednorazowymi!

Wrocławskie koło Partii Zieloni wniosło w tej sprawie petycję do Rady Miejskiej i liczy, że zostanie ona rozpatrzona już na czerwcowej sesji, a ceny biletów okresowych dla wszystkich użytkowników - również dla osób spoza Wrocławia -  wrócą do ubiegłorocznego poziomu.

W wystosowanej petycji domagają się również wprowadzenia, na wzór wiedeńskich Zielonych, biletu 365 jako projektu pilotażowego. To roczny bilet aglomeracyjny za 365 złotych, a ulgowy za 180 złotych,  Model ten zrewolucjonizował wiedeńską komunikację. Dziś bilety okresowe posiada ponad połowa mieszkańców Wiednia. Przed reformą w 2012 roku było to "tylko" 365.000 osób. Dla porównania we Wrocławiu przed pandemią w 2019 r. sprzedano tylko ok. 4500 biletów rocznych. To fatalne wyniki w porównaniu z Wiedniem. Ale też cena 800 złotych (1050 dla osób spoza Wrocławia) jest zdecydowanie za wysoka w stosunku do możliwości finansowych użytkowników.

Bilet #365 okazał się dla Wiednia rozwiązaniem odpornym na kryzys pandemii. Pomimo spadku ilości użytkowników o 40%, sprzedaż biletów okresowych prawie się nie zmieniła. 

Zieloni uważają, że #Bilet365 ma szansę zrewolucjonizować przyzwyczajenia komunikacyjne wrocławian i wrocławianek i zachęcić ich do powrotu do MPK po pandemii. Stanie się on również zachętą dla wielu zmotoryzowanych do korzystania z usług MPK. 

#MakeZbiorkomGreatAgain

Dodaj komentarz

Komentarze (0)