Lew i Półksiężyc - o związkach islamu i Lwowa

wtorek, 23.11.2021 10:19 331 0

Dom dla Kultury OP ENHEIM
zaprasza na spotkanie w Salonie Herz oraz online

Lew i Półksiężyc
O związkach Lwowa i islamu

24 listopada 2021 roku, godz. 18:30
OP ENHEIM, 5. piętro, Plac Solny 4, Wrocław
oraz
transmisja online na Facebooku OP ENHEIM: LINK

Chęć uczestnictwa na żywo prosimy potwierdzić na: visit@openheim.org

____________________

Już 24 listopada zapraszamy na wykład Adama Balcera o tym, co Lwów łączy z islamem. Wyjątkowo, odpowiadając na potrzeby naszych odbiorców, spotkanie będzie również transmitowane online na naszym profilu na Facebooku.

Lwów powstał na skrzyżowaniu szlaków handlowych, które łączyły Europę Środkową i Północną z krajami muzułmańskimi (min. Złota Orda, Imperium Osmańskie, Chanat Krymski, Iran). W efekcie już w średniowieczu osiedlili się w nim muzułmanie, którzy zbudowali meczet (nie istniejący) oraz stopniowo chrześcijanie (Ormianie, Grecy, Rumuni, Serbowie i inni), żydzi i karaimi wywodzący się z państw muzułmańskich. Te wspólnoty ukształtowane przez doświadczenie koegzystencji z wyznawcami islamu przyniosły do miasta elementy sztuki muzułmańskiej, czego najbardziej spektakularnym przykładem jest katedra ormiańska.

Lwowscy muzułmanie w ciągu kilku pokoleń ulegli asymilacji, ale w okresie wczesno-nowożytnym liczni wyznawcy islamu regularnie odwiedzali Lwów jako posłowie, kupcy i żołnierze (sojusznicy, najemnicy). Przez wieki Lwów odgrywał bowiem rolę kluczowego pośrednika w dyplomatycznych i handlowych relacjach Rzeczpospolitej ze światem islamu. Szczególnie bliską współpracę ekonomiczną Lwów zbudował wówczas z Aleppo, zapożyczając z niego nawet niektóre sposoby zarządzania handlem.

Nie przypadkiem Lwów stał się także najważniejszym w Rzeczpospolitej centrum produkcji rzemiosła, broni, tkanin i strojów wzorowanych na sztuce tatarskiej, tureckiej i perskiej. Z drugiej strony miasto czasami stawało się „przedmurzem” broniącym Rzeczypospolitej przed Turkami i Tatarami. Z tak bogatym dziedzictwem Lwów był predystynowany w okresie nowożytnym (XIX-XX wiek), do tego, aby stać się jednym z ważniejszych europejskich centrów badań nad islamem i kulturami ludów muzułmańskich.

Adam Balcer podczas spotkania opowie nam nie tylko o tych losach historii Lwowa, ale także o wybitnych Lwowiakach, którzy przeszli na islam, w tym najważniejszym z nich – Muhammadzie Asad (po arabsku Lew), urodzonym w żydowskiej rodzinie jednym z kluczowych myślicieli muzułmańskich XX wieku.

Zapisy: visit@openheim.org

________
Adam Balcer – dyrektor programowy w Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka Jeziorańskiego oraz wykładowca Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. W radiu TOK FM prowadzi podcast historyczny „Babel. Rzeczpospolita Multi Kulti” (wcześniej „Lechistan. Orientalna historia Polski”) na temat wielokulturowej historii Polski. Napisał liczne artykuły, raporty i trzy książki poświęcone min. islamowi w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zapraszamy serdecznie,
Zespół OP ENHEIM

Dodaj komentarz

Komentarze (0)