Maj w Instytucie Grotowskiego

środa, 20.4.2022 11:16 263 0

Maj w Instytucie Grotowskiego rozpoczynamy kameralnym spektaklem „Nikt nie spotyka nikogo”, w którym Mertcan Semerci i Aleksandra Kugacz-Semerci pytają czy urzeczywistnianie własnej tożsamości zachodzi poprzez obecność drugiego człowieka?
Drugą połowę maja utrzymujemy w naukowym tonie. Przedstawimy Państwu między innymi wykład Małgorzaty Dziewulskiej o specyfice dekoracji u Jerzego Grzegorzewskiego. Następnie, powracamy jako część wrocławskiej Nocy Muzeów – podczas której o działalności Instytutu opowie dyrektorka programowa Monika Blige oraz odbędzię się pokaz rejestracji filmowej legendarnego spektaklu „Akropolis” (wprowadzenie – Tobiasz Papuczys).
Końcówka maja to powrót do teatru. „Historja” Doroty Bator zabierze nas w magiczny świat bajarzy i ich historii. Warto zostać również na wydarzeniach towarzyszących „Historjii” (w tym na wydarzeniu w języku ukraińskim – „Czas na opowieść | Час для оповідань”). Następnie zaprezentujemy Państwu spektakl „Uwaga”, który porusza między innymi kwestie barw jako bodźca w sztuce choreograficznej. Ostatnim majowym wydarzeniem jest premierowy spektakl Teatru ZAR „Medee/Mojry” poświęcony uchodźcom i poruszający całą gamę zagadnień związanych z tym zjawiskiem.
 
Program wydarzeń majowych:
 
czw.–pt. 5–6.05.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Nikt (nie) spotyka Nikogo
Spektakl Aleksandry Kugacz-Semerci i Mertcana Semerci
 
Istniejemy w istnieniu Innych. Dzięki założeniu, że istnieje TY, nabieramy pewności co do istnienia JA. Nawet wtedy, kiedy TY zmienia się w ON. Nawet wtedy, kiedy nie zauważamy tego. Nawet wtedy, kiedy nie jesteśmy już w stanie odróżnić TY od ON.
Jesteśmy częściami własnych historii tworzonych dla siebie nawzajem. Tworzonych w głowach, które wciąż zasypiają obok siebie, lecz śnią zawsze osobno.
Czy dla potwierdzenia i urzeczywistnienia własnej tożsamości potrzebny jest nam inny, stale obecny człowiek, który jest świadkiem naszej egzystencji, naszego umierania i zapominania? Ciągłego odchodzenia.
Bilety: 25/35 PLN
 
pt. 13.05.2022, 17.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, przejście Żelaźnicze
Jerzy Grzegorzewski: Stare dekoracje realne i wirtualne
Wykład Małgorzaty Dziewulskiej w ramach OUP
 
O Jerzym Grzegorzewskim mówiono, że zajmował się iluzją czasu psychicznego. Jego bohaterowie zwykle nie mogli przekroczyć jakiegoś progu, gubili się w świecie pełnym niespójnych struktur. W rezultacie przedstawiał życie jako coś dziwnego, co może nawet dzieje się bez naszego udziału. W działaniu scenograficznym korzystał często z mechanizmów o z góry zaprogramowanych czynnościach. Używał kurtyny jako nieznanego, nieodwołalnego mechanizmu. Oczekiwał, że widz sam zaktualizuje rzeczywistość teatru na granicy realnego i wirtualnego.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
 
 

 
Noc Muzeów w Instytucie Grotowskiego:
 
sob. 14.05.2022, 17.00 i 20.00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Laboratorium humanistyki
Opowieść Moniki Blige o historii i bieżącej działalności Instytutu Grotowskiego
 
Od kiedy działa Instytut Grotowskiego? Czym się właściwie zajmuje, gdzie się mieści? Jaki ma związek z Jerzym Grotowskim? Na te i inne pytania odpowiedzi udzieli Monika Blige – zastępczyni dyrektora ds. programowych – pracująca w Instytucie od 17 lat.
 
sob. 14.05.2022, 18.00 i 21.00
Sala Teatru Laboratorium
Akropolis nasze
Rejestracja filmowa spektaklu „Akropolis” Teatru Laboratorium, wprowadzenie Tobiasz Papuczys
 
Prezentacja rejestracji spektaklu „Akropolis”, w reżyserii Jerzego Grotowskiego, który jest uznawany za swoistą materializację „teatru ubogiego” i wciąż zaliczany do kanonu arcydzieł teatru XX wieku. Spektakl, który po raz pierwszy pokazano w październiku 1962 roku, podlegał w ciągu następnych miesięcy i lat licznym zmianom (warianty: I, II, III, IV, V).
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
 
pt.–sob. 20 –21.05.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Historja
Spektakl dokumentalny w reż. Doroty Bator w ramach „Teatru na faktach”
Po spektaklu 21 maja, ok. godz. 20.40, odbędzie się dyskusja „Terapeutyczna moc obecności i opowieści” z udziałem Roksany Pietruczanis, Katarzyny Jackowskiej-Enemuo, Małgorzaty Litwinowicz, prowadzenie Agnieszka Zientarska
 
Czy słowa naprawdę kształtują rzeczywistość?
Są kraje, w których sztuka opowiadania historii jest traktowana na równi z muzyką, teatrem i filmem. Choć w Polsce to zjawisko nie jest tak popularne, możemy spotkać wiele wrażliwych i ciekawych osób, które pielęgnują i rozwijają tę dziedzinę sztuki. To właśnie im przyglądamy się na scenie.
Scenariusz oparty jest na spisanych rozmowach z bajarzami, opowiadaczami i ludźmi zajmującymi się baśniami w Polsce. Bazuje na opowieści o utracie, która koresponduje z prawdziwymi wydarzeniami z życia jednej z bohaterek przedstawienia. Spektakl łączy teatr dokumentalny z teatrem formy.
Bilety: 25/35 PLN
 
W ramach spektaklu zapraszamy na wydarzenia towarzyszące:
W co się bawić (pt. 20.05., 16.00 –17.00) – warsztaty prowadzone przez Witolda Roya Zalewskiego oraz Czas na opowieść (sob. 21.05., 16.00–17.00) – spotkanie w języku ukraińskim z Roksaną Pietruczanis.
 
niedz. 22.05.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Uwaga
Spektakl Teatru o.de.la
 
Choreografia konstruowana na zasadzie bodziec–reakcja, gdzie bodźcem dla tancerza są barwy. Goethe jako pierwszy badał oddziaływanie barw na organizm człowieka (wpływ fizjologiczny) i na jego emocje (wpływ psychologiczny). Według niego światło, barwa i emocje tworzą łańcuch przyczynowo-skutkowy.
Prezentowana praca choreograficzna jest próbą zrozumienia tego zjawiska. Koncentrujemy się na szukaniu w sobie wibracji wywołanych przez wizualizację koloru, sprawdzamy jak rezonuje on z innym, szukamy rytmu barwnego w tryptykach.
Bilety: 25/35 PLN
 
PREMIERA
pt.–niedz. 27–29.05.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Medee/Mojry
Spektakl Teatru ZAR
 
„Medee/Mojry” to próba zbudowania poprzez spektakl/instalację pola pamięci; próba połączenia nas (aktorów i widzów) wspólnym wysiłkiem – odpominaniem, anamnezą, dzięki, której możemy nie tyle przedstawiać (tworzyć i odbierać przedstawienie), a raczej uaktywnić te pokłady naszego człowieczeństwa, które dzielimy wzajemnie bez względu na dzielące nas granice, bez względu na naszą kulturową tożsamość, czy przynależność społeczną i dzięki czemu, możemy powołać w sobie „świadka”.
„Medee/Mojry” poświęcone są uchodźcom i ich bezgłośnej historii. Pierwsza część instalacji przywołuje ścieżki emigracji, które biegły do brzegów Europy przez Morze Śródziemne. Druga część dedykowana jest uchodźcom, którzy ratują swoje życie w związku z wojną w Ukrainie.
Bilety: 25/35 PLN

Dodaj komentarz

Komentarze (0)