Priorytet dla tramwajów we Wrocławiu. Podpisz się pod petycją do prezydenta Wrocławia!

czwartek, 19.11.2015 10:19 5855 0

Akcja Miasto chce priorytetu dla tramwajów we Wrocławiu i budowy czterech nowych nitek na Psie Pole, Jagodno, Muchobór Wielki i Oporów, dlatego rusza z akcją "Tramwaje zamiast korków we Wrocławiu". Aktywiści wystosowali do Rafała Dutkiewicza petycję z prośbą o szybszą realizację rozwoju sieci tramwajowej we Wrocławiu.

- Przez ostatnie 13 lat powstało w mieście jedynie 5 km torowisk. Choć miasto planuje nowe inwestycje tramwajowe na Popowickiej, Strzegomskiej i Hubskiej, my uważamy, że wrocławianie potrzebują ich więcej. Poprzez tę akcję zachęcamy władze miasta, by podjęły decyzję, że to właśnie tramwaje powinny być teraz najważniejszą inwestycją miasta - nawołuje Akcja Miasto.

W planie generalnym rozwoju transportu szynowego we Wrocławiu z 2007 roku zapisany jest rozwój torowisk na łączną długość 71 km. Przy tempie z ostatnich lat musielibyśmy czekać na nie aż 177 lat.

- Uważamy, że te inwestycje warto planować już teraz, dlatego w petycji do prezydenta piszemy już o budżecie miasta na 2016 r. Będzie on głosowany na posiedzeniu rady miejskiej na koniec grudnia, więc wciąż jest czas na zmiany priorytetów. W pierwszej kolejności chodzi nam o linie tramwajowe na Psie Pole, Jagodno, Muchobór Wielki i Oporów. Miasto nieustannie buduje drogi wlotowe do miasta, ale w przypadku ulic Buforowej i Racławickiej zapomina o tramwajach, mimo że torowiska są tam zaplanowane. Przed takim podejściem przestrzegają eksperci, bo budowanie dróg wlotowych bez rozsądnej alternatywy zwiększy korki w całym mieście. Dlatego w petycji proponujemy również zmianę priorytetów inwestycyjnych: niech każda złotówka wydana na drogi oznacza złotówkę wydaną na nowe torowiska. To szybki tramwaj jest metodą na korki. Budowanie tylko nowych dróg, jak pokazują inwestycje z ostatnich lat, tego problemu nie rozwiązuje.

Aktywiści chcą, aby miasto zainwestowało również w parkingi przesiadkowe (Park&Ride) na obrzeżach miasta, tak by podróż tramwajem z pętli do centrum była bardziej atrakcyjna i szybsza od jazdy autem.

TREŚĆ PETYCJI

Szanowny Panie Prezydencie,

proszę o szybszą realizację planów Urzędu Miejskiego dotyczących rozwoju sieci tramwajowej. W szczególności apeluję o uwzględnienie w budżecie Wrocławia oraz planie inwestycji na lata 2016 - 2018 budowy linii tramwajowych na osiedla, których mieszkańcy nie mają dostępu do szybkiej komunikacji zbiorowej.

Chodzi w pierwszej kolejności o (poza już zaplanowanymi inwestycjami na lata 2016-17):
- Psie Pole,
- Jagodno,
- Muchobór Wielki,
- Oporów (przez ul. Racławicką).

Stworzenie tych elementów sieci tramwajowej zapewni wrocławianom szybki dojazd do centrum (do pracy i szkoły), dzięki czemu odkorkuje wiele ulic w naszym mieście. Wpłynie również pozytywnie na jakość powietrza Wrocławiu. Ważnym elementem rozbudowy systemu tramwajowego powinna być budowa parkingów Park & Ride na obrzeżach miasta tak, aby mieszkańcy okolicznych gmin mogli przesiąść się do wygodnej komunikacji zbiorowej, zamiast korkować centrum.

Wymienione linie są w planach miejskich od lat - m. in. w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia z 2010 r. oraz Planie Generalnym rozwoju transportu szynowego we Wrocławiu z 2007 r. Do rozwijania komunikacji zbiorowej obliguje urzędników również Wrocławska Polityka Mobilności, uchwalona w 2013 r. przez Radę Miejską. Najwyższy czas przełożyć plany na rzeczywistość.

Apeluję, by fundusze na przygotowanie ww. inwestycji tramwajowych znalazły się w budżecie Wrocławia na 2016 rok oraz w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Wnioskuję, by inwestycje transportowe realizowane były metodą “złotówka za złotówkę”: jeśli jedną złotówkę wydajemy na drogi, to również przynajmniej złotówkę na linie tramwajowe. Bo to szybki tramwaj jest metodą na korki. Samo budowanie nowych dróg, jak pokazują inwestycje z ostatnich lat, tego problemu nie rozwiązuje.

Wnoszę również o przygotowanie planu i harmonogramu budowy linii tramwajowych na lata 2016 - 2025. Za 10 lat większość wrocławian powinna mieć dostęp do sieci tramwajowej. Osiągnięcie takiego celu nie jest realne przy utrzymaniu dotychczasowego, powolnego tempa budowy. Od 2002 roku, czyli początku Pańskiej pierwszej kadencji, we Wrocławiu powstało 5 km linii tramwajowych. 5 km w 13 lat to średnio ok. 400 m rocznie. W planach do zbudowania jest kolejnych 71 km. Przy takim tempie będziemy czekać na nie aż 177 lat. Moim zdaniem nie jest to tempo odpowiadające ambicjom nowoczesnego europejskiego miasta.

Panie Prezydencie, zainwestujmy w lepszą jakość życia i mobilność wrocławian. Postawmy na tramwaje!

PODPISZ PETYCJĘ

Dodaj komentarz

Komentarze (0)