Nowe płatne miejsca do postoju na placu Orląt Lwowskich

piątek, 11.3.2022 13:51 242 0

Nowe płatne miejsca do postoju na placu Orląt Lwowskich oraz prostsze zasady rozpatrywania odwołań w sprawie opłat parkingowych w SSP i ŚSP

Od 15 marca 2022 r. na placu Orląt Lwowskich (od numeru 4 do numeru 12) zostanie zmieniona organizacja ruchu poprzez wyznaczenie nowych, równoległych miejsc postojowych objętych opłatami.

  • Obsługę 11 miejsc postojowych zapewni 1 parkomat.
  • Mieszkańcy kupią abonamenty parkingowe za 10 zł miesięcznie lub 100 za cały rok.
  • Ulica znajduje się w strefie płatnego parkowania o najniższych stawkach opłat obowiązujących wyłącznie w dni robocze.

Obszar Strefy Płatnego Parkowania został poszerzony decyzją Rady Miejskiej Wrocławia w 2019 r., w wyniku prowadzonych wcześniej konsultacji społecznych. Na mapie obejmuje on obecnie praktycznie całe wrocławskie śródmieście, jednak płatne miejsca postojowe w nowych granicach strefy wyznaczane są we głównie we współpracy z Radami Osiedli, dlatego proces ten postępuje stopniowo. Są jednak miejsca, w których Urząd Miejski Wrocławia podejmuje decyzje o płatnym parkowaniu niezależnie od współpracy z osiedlowymi samorządami, ze względu na uwarunkowania związane z bezpieczeństwem ruchu lub charakterem otoczenia. Z takim przypadkiem mamy do czynienia przy pl. Orląt Lwowskich, na jezdni prowadzącej w kierunku ul. Braniborskiej.

Najważniejszym uwarunkowaniem dla wprowadzenia miejsc postojowych w tej lokalizacji było zwiększenie bezpieczeństwa na pasie rowerowym, poprzez skrócenie obszaru kolizji z samochodami zmieniającymi pas ruchu na tym odcinku. Przez pierwsze miesiące miejsca te nie były objęte opłatami, co przełożyło się na ich dużą zajętość. W efekcie pojawiły się zgłoszenia mieszkańców przyległych budynków. Część z nich czuje się poszkodowana względem sytuacji swoich sąsiadów z ulic objętych opłatami postojowymi - Sokolniczej, Tęczowej, czy Ziemowita, którzy nie muszą krążyć po zatłoczonej okolicy w poszukiwaniu wolnego miejsca postojowego.

Co daje wdrożenie strefy płatnego parkowania?

Regulacja parkowania poprzez wprowadzenie parkomatów ma przede wszystkim duże znaczenie dla mieszkańców, ponieważ wpływa na ich komfort mieszkiwania w danej okolicy. Jest bezpieczniej i wygodniej, bo następuje większa rotacja, a dodatkowo poprawia się stan lokalnych dróg oraz ich najbliższego otoczenia.  W wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, niepełnosprawne, poruszające się na wózku, z wózkiem nie mają możliwości przejścia chodnikiem, bo tak gęsto zaparkowane są pojazdy. Dodatkowo postój pojazdów na chodnikach prowadzi do ich szybkiej degradacji. Podobna sytuacja jest z zieleńcami, które są często rozjeżdżane
i niszczone, a przecież zieleń stanowi jeden z najważniejszy elementów zwiększający atrakcyjność miasta, a dodatkowo chroni przed zanieczyszczeniami i hałasem ruchu miejskiego.

- Przypadki, gdy opłaty wprowadzamy z inicjatywy Urzędu są wyjątkiem. Co do zasady płatne parkowanie rozwijane jest we współpracy z Radami Osiedli. Obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkańców i radnych osiedlowych
z danego obszaru i to najczęściej oni dokonują wyboru konkretnych odcinków ulic mających zostać objętych opłatami - wyjaśnia Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. - Takie wnioski mieszkańcy osiedli mogą zawsze kierować do Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Jakie opłaty? 

 Miejsca objęte opłatami od 15 marca znajdują się w podstrefie IX Strefy Płatnego Parkowania (dawna strefa C). Stawki obowiązujące w SPP:

  • 3,00 zł za 1. godzinę postoju;
  • 3,10 zł za 2. godzinę postoju;
  • 3,30 zł za 3. godzinę postoju;
  • 3,00 zł za 4. i każdą kolejną godzinę postoju.

W SPP opłaty obowiązują w dni robocze w godz. 9:00-18:00. Mieszkańcy wybranych odcinków ulic, posiadający meldunek stały bądź tymczasowy, mogą kupić abonament w cenie 10 zł za miesiąc lub 100 zł za rok (na pierwszy pojazd). Użytkowników zainteresowanych zakupem abonamentu zapraszamy do sklepu internetowego: wroclaw.e-abonamenty.pl oraz na stronę spp.zdium.wroc.pl

- Opłat za postój można dokonywać bilonem lub kartą płatniczą, ale zachęcamy wszystkich do korzystania również z aplikacji SkyCash, Pango lub BLIK, ponieważ jest to duże ułatwienie dla mieszkańców – wyjaśnia Klaudia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. – Przede wszystkim korzystając z aplikacji nie trzeba rozglądać się za parkomatem, dodatkowo zamiast płacić z góry, można zapłacić za rzeczywisty czas parkowania; a co istotne w każdej chwili można przedłużyć parkowanie w dowolnym momencie, nie wracając do samochodu. 

Szybciej i bez oryginału biletu 

Z dniem 1 marca 2022 r. zmieniły się też się rozpatrywania odwołań oraz pism związanych z funkcjonowaniem Strefy Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Co roku kierowcy składają do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu odwołania w sprawie zawiadomienia o braku wniesienia opłaty za postój. Bardzo często takie zawiadomienie jest wystawiane, jeśli kierowca popełnił błąd przy podawaniu numeru rejestracyjnego w parkomacie. Najliczniejsze pomyłki to: przestawione litery lub cyfry, podwójnie wpisany jakiś znak lub brak znaku, inne drobne błędy literowe. Elektroniczny system kontroli opłat sprawia, że płatność zawierająca błędny numer rejestracyjny pojazdu nie jest w nim odnotowywana, stąd zawiadomienie o ustaleniu faktu nieuiszczenia opłaty za postój i nałożeniu opłaty dodatkowej („mandatu”).

– W takich sytuacjach kierowcy przesyłają do nas pisma z wyjaśnieniem sytuacji i wnioskiem o anulowanie opłaty dodatkowej – wyjaśnia Klaudia Piątek. – Wszystkie, o ile w czasie kontroli była ważna opłata, rozpatrujemy na korzyść kierowcy. Do tej pory jednak potrzebowaliśmy do tego oryginału biletu pobranego z parkomatu. To właśnie się zmienia, upraszczamy procedurę dla mieszkańców, aby usprawnić i przyśpieszyć proces obsługi Klientów w ZDiUM. W sprawach rozpatrywanych od 1 marca 2022 r. nie będziemy wymagać przesłania do nas oryginału biletu. Wystarczy dołączyć do wniosku składanego pocztą tradycyjną lub elektroniczną albo przez e-PUAP zdjęcie bądź skan biletu. 

Sprawy w toku (rozpoczęte przed 1 marca br.) są rozpatrywane starym trybem, czyli na podstawie oryginału biletu. 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)