Nowe płatne miejsca postojowe zaczną działać we Wrocławiu od 1 sierpnia

poniedziałek, 18.7.2022 10:35 523 0

Od 1 sierpnia zarówno w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, jak również w Strefie Płatnego Parkowania, zostanie zmieniona organizacja ruchu poprzez wyznaczenie nowych miejsc postojowych objętych opłatami. Nowe miejsca zostały wyznaczone na wnioski Rad Osiedli. 

  • Nowe miejsce zostały wyznaczone w podstrefach SPP nr V, IX, XII oraz w obszarze B ŚSPP w podstrefie nr III.
  • Łącznie przybędzie 859 miejsc postojowych.
  • Obsługę miejsc postojowych zapewnią 43 parkomaty.
  • Mieszkańcy kupią abonamenty parkingowe za 10 zł miesięcznie lub 100 za cały rok. 

W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku Strefa Płatnego Parkowania obejmowała 5 733 miejsc, z tego 4 455 z nich znajdowało się poza ścisłym centrum miasta. Od 1 sierpnia Miasto - na wnioski Rad Osiedli - wyznaczy 859 nowych miejsc parkingowych, montując 43 parkomaty. Miejsca parkingowe zostaną wyznaczone na obszarach Placu Grunwaldzkiego, Ołbina, Przedmieścia Świdnickiego oraz Starego Miasta. 

– Jesteśmy niezwykle zadowoleni z rozwoju Strefy Płatnego Parkowania na naszym osiedlu i bardzo się cieszymy, że niebawem na całym obszarze Przedmieścia Świdnickiego zostaną wyznaczone legalne miejsca postojowe. Nasi mieszkańcy w końcu mogą zaparkować swoje samochody w bliskiej odległości od mieszkania, a bezpieczeństwo i komfort poruszania się, szczególnie pieszych po osiedlu, jest naprawdę niewspółmierne do tego, co było jeszcze kilkanaście miesięcy temu – mówiła Magdalena Szczepaniak, przewodnicząca zarządu Osiedla Przedmieście Świdnickie, podczas konferencji prasowej zapowiadającej w kwietniu tego roku rozszerzenie strefy. 

Nowe płatne miejsca postojowe zostaną uruchomione w 4 obszarach: 

  1. Osiedle Plac Grunwaldzki - Strefa Płatnego Parkowania, podstrefa nr V - 339 nowych miejsc obsługiwanych przez 10 nowych parkomatów:
  • ul. Grunwaldzka - od ul. Piastowskiej do ul. Bujwida  - 5 parkomatów, 147 miejsc,
  • ul. Piastowska - od ul. Grunwaldzkiej do ul. Sienkiewicza - 2 parkomaty, 43 miejsca,
  • ul. Minkowskiego - od ul. Grunwaldzkiej do ul. Sienkiewicza - 1 parkomat, 68 miejsc,
  • ul. Roentgena - od ul. Grunwaldzkiej do ul. Sienkiewicza - 1 parkomat, 50 miejsc,
  • ul. Suchardy - od ul. Grunwaldzkiej do ul. Sienkiewicza - 1 parkomat, 31 miejsc. 

2. Osiedle Przedmieście Świdnickie – Strefa Płatnego Parkowania, podstrefa  nr  IX – 465 nowych miejsc obsługiwanych przez 30 parkomatów:

  • ul. Tęczowa -  od wiaduktu kolejowego do ul. Kolejowej - 8 parkomatów, 95 miejsc,
  • ul. Szpitalna - od Tęczowej do ul. Grabiszyńskiej - 4 parkomaty, 51 miejsc,
  • ul. Zdrowa - od ul. Tęczowej do ul. Grabiszyńskiej - 3 parkomaty, 33 miejsca,
  • ul. Wysoka - od ul. Grabiszyńskiej do ul. Pochyłej - 2 parkomaty, 43 miejsca,
  • ul. Św. Trójcy - od ul. Prostej do ul. Pawłowa - 1 parkomat, 26 miejsc,
  • ul. Prosta - od ul. Grabiszyńskiej do ul. Tęczowej - 3 parkomaty, 56 miejsc,
  • ul. Pawłowa - od ul. Tęczowej do ul. Piłsudskiego - 3 parkomaty, 57 miejsc,
  • ul. Pochyła - od ul. Szpitalnej do ul. Wysokiej - 3 parkomaty, 51 miejsc,
  • ul. Kolejowa - od ul. Grabiszyńskiej do ul. Tęczowej - 3 parkomaty, 53 miejsca. 

3. Osiedle Ołbin – Strefa Płatnego Parkowania, podstrefa nr XII – 33 nowe miejsca obsługiwane przez 2 parkomaty:

  • ul. Sienkiewicza - od. ul. Świętokrzyskiej do ul. Bema. 

4. Osiedla Stare Miasto – obszar B Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, , podstrefa nr III – 22 nowe miejsca obsługiwane przez 1 parkomat:

  • ul. Wszystkich Świętych - od ul. Św. Mikołaja do ul. Cieszyńskiego.

 

Korzyści z wprowadzenia opłat za parkowanie

To przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych, uporządkowanie dzikiego parkowania, ochrona zieleńców i drzew, a także większa rotacja samochodów. 

- Mamy olbrzymi problem z parkowaniem na osiedlu i nie możemy tłumaczyć wszystkiego niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych. Zastawione chodniki, przejścia dla pieszych, rozjeżdżone zieleńce, to nie tylko brak poszanowania prawa, ale przede wszystkim swoich sąsiadów. Wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby aut, z którą mierzymy się na co dzień. Dlatego Strefa Płatnego Parkowania jest narzędziem, które ma pomóc uporządkować przestrzeń i odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta, dla ludzi. Z pewnością nie rozwiąże całego problemu, jednak pomoże pozbyć się choćby aut, które pozostawiają osoby przesiadające się na tramwaj czy wokół biurowców – podkreślał w kwietniu Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu Osiedla Tarnogaj. 

Regulacja parkowania poprzez wprowadzenie parkomatów ma przede wszystkim duże znaczenie dla mieszkańców, ponieważ wpływa na ich komfort zamieszkiwania w danej okolicy. Jest bezpieczniej i wygodniej, bo następuje większa rotacja, a dodatkowo poprawia się stan lokalnych dróg oraz ich najbliższego otoczenia.  W wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, z niepełnosprawnościami, poruszające się na wózku, z wózkiem dziecięcym nie mają możliwości przejścia chodnikiem, bo tak gęsto zaparkowane są pojazdy. Dodatkowo postój pojazdów na chodnikach do tego nieprzystosowanych może prowadzić do ich szybszej degradacji. Podobna sytuacja jest z zieleńcami, które są często rozjeżdżane i niszczone, a przecież zieleń stanowi jeden z najważniejszy elementów zwiększający atrakcyjność miasta, a dodatkowo chroni przed zanieczyszczeniami i hałasem ruchu miejskiego. 

- Przypadki, gdy opłaty wprowadzamy z inicjatywy Urzędu są wyjątkiem. Co do zasady płatne parkowanie rozwijane jest we współpracy z Radami Osiedli. Obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkańców i radnych osiedlowych z danego obszaru i to najczęściej oni dokonują wyboru konkretnych odcinków ulic mających zostać objętych opłatami - wyjaśnia Tomasz Stefanicki zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. - Takie wnioski mieszkańcy osiedli mogą zawsze kierować do Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Abonamenty dla mieszkańców -  30 gr za dzień 

Zameldowani mieszkańcy, których nieruchomości znajdują się w pobliżu Strefy Płatnego Parkowania, mogą wykupić preferencyjne abonamenty
w cenie zaledwie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok.
W praktyce oznacza to, że postój dla kierowców posiadających abonament kosztuje ok. 30 gr/dziennie. Użytkownicy, którzy są zainteresowani zakupem  abonamentu, mogą skorzystać ze sklepu internetowego www.wroclaw.e-abonamenty.pl (jeżeli abonament nie wymaga weryfikacji) lub też udać się bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta ZDiUM przy ul. Długiej 49 we Wrocławiu, które jest czynne w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki od 8:30 do 14:00, natomiast w środy od 8:30 do 17:00.

- W przypadku pozostałych użytkowników opłaty za postój zależą od tego, w jakiej strefie chcemy zaparkować i na jaki okres czasu – wyjaśnia Klaudia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. 

Miejsca znajdujące się od 1 sierpnia w podstrefie V, IX i XII Strefy Płatnego Parkowania (dawna strefa C) będą objęte poniższymi stawkami:

  • 3,00 zł za 1. godzinę postoju;
  • 3,10 zł za 2. godzinę postoju;
  • 3,30 zł za 3. godzinę postoju;
  • 3,00 zł za 4. i każdą kolejną godzinę postoju.

W SPP opłaty obowiązują w dni robocze w godz. 9:00-18:00.

- Natomiast w przypadku, kiedy postanowimy zatrzymać samochód na ul. Wszystkich Świętych, na odcinku od ul. Św. Mikołaja do ul. Cieszyńskiego, to opłata za postój wyniesie nas od 5,00 zł za pierwszą godzinę postoju. – dodaje Piątek. 

Wysokość opłat za postój w obszarze B Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania:

  • 5,00 zł za 1. godzinę postoju;
  • 5,20 zł za 2. godzinę postoju;
  • 5,50 zł za 3. godzinę postoju;
  • 5,00 zł za 4. i każdą kolejną godzinę postoju.

Opłaty za postój pojazdów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania obowiązują codziennie od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9.00 – 20.00. 

Płać mobilnie. Parkuj wygodnie 

- Opłaty za postój można dokonać w parkomacie bilonem lub kartą płatniczą, ale zachęcamy wszystkich do korzystania z płatności mobilnych oraz dostępnych aplikacji SkyCash lub Pango, które można zainstalować bezpłatnie na telefonie – wyjaśnia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. – Przede wszystkim korzystając z aplikacji nie trzeba rozglądać się za parkomatem, dodatkowo zamiast płacić z góry, można zapłacić za rzeczywisty czas parkowania; a co istotne w każdej chwili można przedłużyć parkowanie w dowolnym momencie, nie wracając do samochodu. 

Dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, Miasto przygotowało 2 566 miejsc postojowych na 30 parkingach Parkuj i Jedź, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do Wrocławia, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych, czy przystankach kolejowych. 

Więcej informacji na temat Strefy Płatnego Parkowania, wysokości opłat, abonamentów na stronie www.spp.zdium.wroc.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)